Всі записи
Усна історія

Волошина Марія Василівна, 1920 р. н.

с. Джурин Шаргородського району Вінницької області
Інтерв’ю провела Антоніна Палагнюк, 1993
album-art

00:00

Марія Василівна, а яка була дівоча в вас фамілія?

М.В.: Волошина Марія Василівна.

Так, чи була велика у вас сім’я?

М.В.: Наш брат і нас три. Четверо. Четверо нас дітей і тато старший стражнік. На (…) був.

Який це, стражнік?

М.В.: Так, як зараз полковник.

Правда?

М.В.: Да. На державу тако. Да-да (…).

Чи це була поважна така спеціальність?

М.В.: (…). Куди, куди…

Правда?

М.В.: Прислужники, царські прислужники.

Ага, а де ви жили?

М.В.: Ми на Очакові жили.

Угу.

М.В.: Да. Жили на Очакові, а це вже четверта хата, мене призірали скрізь, і тата. Тато (…), да.

Потом мені розкажете?

М.В.: І тато в дорозі погиб.

А чи ви знаєте яка була дівоча фамілія вашої мами? Як її звали?

М.В.: Гончарук. Наталка Тимофіївна.

Так, а чи ви знаєте бабушку вашу?

М.В.: А бабушка… Бабушка, бабушка… Чось забила.

Не згадаєте?

М.В.: (…) голодні роки…

 

Як називався куток де жила ваша сім’я?

М.В.: Де жила… Ше попервині?

Угу.

М.В.: Гончарівка. А потому перейшли на Очаків. Як уже…

Як ше називались сільські кутки?

М.В.: Сільські кутки? Там Кутівка, Турівка, Гончарівка.

Такі були назви?

М.В.: Да-да.

Чи вся ваша сім’я жила в одній хаті?

М.В.: Наша сім’я, ну в хаті жили, а тато в бігах був. Дуже іздівалися, цей Шейхман, жид іздівався.

А, правда?

М.В.: Да, жидівська власть тоді була.

Жидівська власть?

М.В.: Да, (…).

Які це були роки?

М.В.: Роки… Роки були… Ну які роки були? Роки як роки.

(Сміється) Не згадаєте зараз, так?

М.В.: Ну голодні роки страшне. Голодні, страшні, голодні. Страшне голодні.

Чи ви пам’ятаєте як до колективізації, чи мали батьки ваші землю, худобу?

М.В.: Ми не мали худоби, бо сільно жили найбідніші в Джурині.

Правда?

М.В.: Да. Тато, в общем, як спинили тата уже був переворот в село. То тата спинили, розділи воєнну форму забрали і під доски, хотіли тата задавити. І якось пішли (…) чи за ружжом, чи за вінтовкою, хотіли вбити і тато, здоровий такий був, і тут як вискочив із тих досок! І голий. То він забіг до хати, дали якісь обірваний кожух, бо тоді холод сильно був. І (…) дрантя, коли дрантя було, вже таке як зараз…

Да.

М.В.: Да. Так шо тато прийшов такий… Де хоч дійся… І четверо дітей, і їх двоє, і їсти нема шо, і хати не було, бо була на квартирі, (…) спеціальна квартира.

Да, да.

М.В.: Квартира була, а дома не було. І потому як ця зробилася суматоха, тоді де хоч дійся. Де хоч дійся! І тато голий, простоволосий, нема шо в нього вдіться… Бійка й сварка, і голодовка на сто процентів. Ми дуже горе жили. У балга́н, тато викопав балга́н, хати не було. На Очаків балга́н, у балгані́ сиділи.

Боже… Це в землі, да?

М.В.: У землі, так, як (…). Да. Страшне.

Це страшне, да. А як склалася доля ваших сестер?

М.В.: Ну сестер, шо вже тоді коли підросли…

І брат тоже у вас був, да?

М.В.: Брат був. Та й дуже цей, (…). Да. Він пожив… Років наверно шість тако. То вже каже жонат, (…).

Да? А як сестри ваші живуть?

М.В.: А сестри живуть собі, тако вже чоловік в одної вмер, потом у другої, бо ця старша, я молодша вже за неї.

Чи вони живуть в Джурині всі, да?

М.В.: У Джурині, да.

А хто був хазяїном у вас дома, батько чи мати?

М.В.: Хазяїном?

Да.

М.В.: Ну…

Хто був главою (…)?

М.В.: Ну, канєшно мама.

Мама?

М.В.: Як тато був в бігах всьо врем’я.

А, то він скривався?

М.В.: У Київській лаврі тато був, тато дуже цей…

Божий був?

М.В.: Да, страшне. В духовенстві тато був.

Ага.

М.В.: Да, страшне, Богу молився шо вам усьой Джурин, усі села скажуть…

Правда?

М.В.: Да, хата в хату ходив, молився Богу дуже.

Правда? Чи він ходив просити?

М.В.: Нє, просити не йшов, а я не знаю як жив. Хтозна-як жив.

Да?

М.В.: Голодовка, знаєш де тато? Тато десь, а нам (…) багато.

О Боже…

М.В.: Да, він ховався, ховався тато.

То можна сказати що ви були бідні?

М.В.: Страшне (…).

Так шо ви нічого не могли… Землі у вас не було, да?

М.В.: Яка земля, я знаю земля, мама йшла (…) по заробітках із старшою сестрою.

А куди вони наймалися?

М.В.: Наймалися до багачів, до цих куркулів шо були, да, наймалися.

І шо вони, яку там роботу робили?

М.В.: Сапали, та й всьо таке робили.

А шо їм платили за це?

М.В.: Шо платили, платили, перше грішми не платили, бо їх не було.

Угу.

М.В.: Так то молока дали, то капусти, то огірків, то то, то то, бідному не знаєте, молока не було і молока гладущик дадуть і той, якось так перебивалися.

То вони робили за їду, да?

М.В.: За їду, да.

Так можна сказати? Чи мала ваша сім’я авторитет в селі?

М.В.: Дуже авторітєт.

Правда?

М.В.: Авторітєт, да.

До батька йшли люди, да?

М.В.: Да. Дуже авторітєт, тато дуже Богу молився, книг — (…) Біблія, (…), а качєства всіляке, ну отакево стерто!

Правда?

М.В.: Да. І ми ідем, тато (…) шо лучше, всьо (…) в Київській лаврі.

Як його звали?

М.В.: Васілій.

Васілій. А фамілія?

М.В.: Фамілія Волошин.

Волошин?

М.В.: Да, Стіпанович.

Угу. З якого він був року, ви не пам’ятаєте?

М.В.: Як він то…

Коли він помер то скільки йому було років?

М.В.: Шістдесят… В общем, було йому п’ятдесят дев’ять років.

А в якому це році, ви не знаєте? Коли він помер?

М.В.: Він помер у священника і там його поховали. У тому, за Шаргородом.

В (…)?

М.В.: Нє, не в (…). За Шаргородом…

Ну, нехай. Марія Василівна, чи ви можете що-небудь сказати за колективізацію? Чи ви пам’ятаєте той період?

М.В.: Ну голодовка…

Як заганяли людей в колгоспи?

М.В.: Ну, заганяли. Заганяли.

Чи пішла ваша сім’я в колгосп?

М.В.: Аякже.

Пішла?

М.В.: Да, да.

Мама на якій роботі була?

М.В.: Мама була поваром.

Але не розкуркулювали, бо не було шо?

М.В.: Боже спаси, Боже спаси!

Не було що відібрати?

М.В.: Та, тако в балгані́ жили, як по-вашому? І одна солома, ряднина із конопель, вироблена.

Угу.

М.В.: Рядно, і так постелили, і так спали. Та й так, як свині. Як свині, отако вже жили.

Чи ви згадуєте яку саму першу роботу давали дітям тоді робити?

М.В.: Дітям?

Угу.

М.В.: Ну я знаю як діти, діти… Ну до школи ходили діти. Але я не була тоді.

(…) класу, да?

М.В.: Я, я то ходила, но презірали, ці вчителі шо, значить, старшого стражніка дочка, вона хоче вчиться — то вона нічим не буде.

Правда?

М.В.: Так думали і так і сказали, да.

Правда? Але ви хотіли вчитися?

М.В.: Ну аякже.

І ви добре вчились?

М.В.: Добре. Аякже. В мене було, понімаєш, вони присікали. Присікали, да. Тоді знаєш ти, стражніки і петлюрівці тоді не мали права голоса. Де…

Марія Василівна, а як були такі люди що йшли в колгосп, а які не йшли, то чим вони заробляли, як вони жили?

М.В.: Ну, як бідні, допустім, то йшли до багачів та й там заробляли. Канєшно, не грішми, а зерном. І їдлом. То таке було.

Чи вони там ночували, чи ні?

М.В.: Ні.

А як ставилися в селі до тих людей шо не приєдналися в колгосп?

М.В.: До тих?

Угу. Ну такі одноосібники були, що не хотіли йти в колгосп.

М.В.: Їх присікали канєшно.

Правда? Начальство, да? 

М.В.: Аякже. Присікали, аякже.

Чи були в селі такі хазяї, що потому вислали з села?

М.В.: Аякже.

Правда?

М.В.: Панасюк, восьмеро дітей. Восьмеро дітей.

О Боже…

М.В.: Такі тяжко дощі перші йшли, шо… Тоді голодовка, то дощі позаливали всьо. Такі тяжко дощі і всьо, і в дванадцять часов ночі прийшов цей Шейхман, жид, що командував, жиди вообще тоді власть мали. Да, і дванадцять часов ночі, забирали петлюровців, забирали стражніків, забирали розкуркулювали оцих самих, куркулів.

Угу.

М.В.: І в дванадцять часов ночі, приказ був, в дванадцять часов ночі прийшли… Їх може скільканадцять прийшло, і забрали їх, цих чолові́ків.

Правда?

М.В.: А ці сини повикидали на дорогу і замок до хати замкнули. Чисто всьо повикидали на болото і на болоті вони ночували. Панасюки. Це я точно знаю.

Шо восьмеро дітей?

М.В.: Да, восьмеро дітей.

Чи потім повернувся той чоловік?

М.В.: А потом… Ні! Ні, пропали! Пропали! Чоловіки (…), не прийшли.

Ніхто не прийшов?

М.В.: Ні…

Угу.

М.В.: Згинули.

А хто проводив колективізацію в Джурині? Це були свої люди чи чужі?

М.В.: Колективізацію?

Да. Як …?

М.В.: А як я можу знати? Я тоді маленька була.

Але може ви чули від батьків?

М.В.: Колективізацію…

Да, чи це були чужі, прислані, чи ваші люди?

М.В.: Ну приказ видно був такий, відкись.

Угу.

М.В.: Робили так, як приказ.

Чи вони були жорстокі, ці активісти?

М.В.: Ну канєшно, то як, де… Як бандіти були. А як? А як, висипали крупи, то всьо послєднє забирали.

А що тоді получали в колгоспі?

М.В.: Та шо получали…

За трудодень?

М.В.: Получали так, як в голодовку, то потрошки получали. От. Горнятка понасипаєш там, що там получали, бо зарплати ніякої не було. А цим зерном. То як прийшли Шейхман, той самий голова сільсовета, (…), то повисипав чисто всьо. Це бригада прийшла (…)

Як на них казали? На цю бригаду як казали?

М.В.: Як (…).

Ні, на бригаду як?

М.В.: А, на бригаду. Ну як там казали, бригада та й всьо.

Бригада, да? Активісти чи партійці, як казали?

М.В.: Комуністи.

«Комуністи» казали?

М.В.: Комуністи це всьо робили. (…) іздівалися.

Як люди їх ненавиділи, да?

М.В.: Аяк, комуністи, всьо комуністи робили.

Чи в сім’ях самі виробляли одежу, чи купляли?

М.В.: Самі робили.

На верстаті?

М.В.: На верстаті.

Угу. У вашій сім’ї робили?

М.В.: Верстата не було, бо це ж балга́н, а верстат великий такий, як паровоз.

А у ваших батьків може?

М.В.: Ні, ні! Та де… Батько старший стражнік був. Він присланий спеціально. На три райони. То ми не тіки в Джурині жили. (…), Не́мирів, (…). І Гриненки, це колись (…).

Ага. (…) це де?

М.В.: Не́мирів то це Німіров.

Ага.

М.В.: А (…) це ще якось. Гриненки. Це зовсім по-іначому було.

Це всьо по Вінницькій області?

М.В.: Да, да, да. Це три райони, він над цими був. Так, як я знаю, да.

Угу. І ви там пам’ятаєте шо тоже жили, да?

М.В.: Нє, я тоді не була ше, я маленька, я, може мене й не було. Це так, вообше, сказано.

Чи пам’ятаєте ви, шоб в селі обмінювалися продуктами, одежою?

М.В.: Ну це вже тоді спекулянти, канєшно, (…).

Ні, а на базарі допустім? Ви не маєте грошей, а ви маєте яєчко чи курочку, чи ви могли піти на базар і обміняти собі за якесь взуття, наприклад? Чи за кофточку?

М.В.: Нє, (…) ми не мали.

Не було?

М.В.: Нє. Бєдность була (…) я не знаю.

Чи ви пам’ятаєте коли почали красти в колгоспі?

М.В.: В колгоспі? Стали красти в голодовку.

А до того не знали цього, да?

М.В.: В голодовку стали красти, да.

Угу. Як за це судили?

М.В.: Судили здорово. За один буряк — сім років.

Ви пам’ятаєте шоб…

М.В.: А я сама питалася. А я сама питалася. Я збита, шо ідна яма туто була, ідна яма. Голова колгоспу збив.

Правда?

М.В.: Да.

Ви пам’ятаєте?

М.В.: Сидорчук.

Як його звали?

М.В.: Сидорчук, значить, голова колгоспу та й… Ну (…) дитину (…), але я вже сиділа в цій хаті, бо продала там ото обійстя́. За буханку хліба.

Боже…

М.В.: (…) вмирала. Тепер то перейшла я, тамо якась гончарка вмерла та й уже ці сини, якась родина далека (…) то сказали: «Нехай ці люди там (…) тисяч хату». Так. Купили цю хату, ну шо? Голодовка, голодовка, ідна вода, ідна вода. Шо робити? І буряки якраз туто, якраз буряки. Коло кладбіща. Пішли, пішла я з мамою, вже кончаємся, ну шо кинути на воду нема шо. І шо ви думаєте, мама втікла, а я була ше маленька. Як він мене спіймив, люди, і тільки (…) місце. Та ж бив сюди, сюди, сюди, сюди. А він в одно місце сюдово. А ті кулаки, (…) голова, він же наївся-напився і наб’є, та й б’є, та й б’є, та й б’є, та й б’є. Та й вбив тоді на яму. Я кажу: «Мамо, я вже тут, не потрібна я нікому… Нікому-нікому». І яма. На бараболі. Да. От. Та й тоді вже шо? Ну шо билися, шо билися? Один голод, скрізь голод і не знаєш (…). Ну я ціми руцями беру своїми оцево всьо. Ну де спасєньє було?

Так шо не водили в лікарню, да?

М.В.: Нє! Та нема ніяк ліки, це ж тре всьо заплати, люди добрі, я лежу як колодка… Ой, Боже… Сидорчук, в общем, да. То це він, і за той, він натягнув міліцію, начав складати на суд, засудити мене. Мама впала на ко́лінки, і молилася, і цілувала його, і (…). Тим часом нічо, він вже так простив. Простив, да. І так і до нинішнього дня, яко́сь я лишилася… А Мидинська, Стефаня, то дали сім років за один буряк. Шо вирвала. Сім років.

І вона відбула?

М.В.: Ні, нема вже. Живою не прийшла. З тюрьми.

Не прийшла?

М.В.: Не прийшла, сім років дали.

Там пропала?

М.В.: Пропала.

Молода була?

М.В.: Молоденька, років вісімнадцять.

Дівчина?

М.В.: Дівчина, да. Тоже сироти були.

Марія Василівна, чи…

М.В.: Дуже іздівалися, да. Це комуністи, комуністи.

Так іздівалися… Чи ви пам’ятаєте хто був тоді найголовнішим таким, авторитетнішим в селі?

М.В.: У селі?

Угу.

М.В.: Котостиринській.

А яку він посаду…

М.В.: Голова, голова сільсовєта.

Да?

М.В.: Такий врееедний був, (…) такий сибірний.

Правда?

М.В.: Да. Тоді тяжко, завальні, понімаєш, сніги, прямо раз і з цим. То копали люди, заставляв копати, щоб стежки були.

Угу.

М.В.: Ооо, було на шо дивитися.

А яку… Чи був тоді піп, сільський староста, церковний староста? Чи вони мали авторитет в селі?

М.В.: Ні.

Ні? Заборона була на них?

М.В.: Заборонено церкви, переворовали, хрести порозкидали! Образи (…).

Пам’ятаєте ви це, да?

М.В.: Ну як маленька була, (…) комуністи все, да. Іздівалися. Повикидали церкви і (…). Да, да, да.

А ше трошки до вашого дівування, чи ви ходили на вечорниці?

М.В.: На вечорниці? Куди я ходила? Це не той період на вечорниці.

Біднота була, да?

М.В.: Шо це таке (…) на вечорниці. Хотя би кусочок хліба, (…) шоби кришичку, я побачила хоть би його. Хоть би побачила.

Не було нічого, да?

М.В.: Не було нічого.

Але чи ходили ви так на вулицю співати з дівчатами? Трошки? Може на якісь свята?

М.В.: Нє-нє-нє. Нє, то нє, тоже нє…

А чи були у вас такі жінки, шо їх спеціально запрошували або на весілля співати, або на похорони співати?

М.В.: А, це в певчах? Певчі. А як хтось умре, то канєшно.

І чи зараз є такі жінки?

М.В.: Аякже.

Правда?

М.В.: Да, (…) і я сама йду.

Правда? Ви в певчих, да?

М.В.: Да.

Чи ви знаєте псальми?

М.В.: Псальми?

Да.

М.В.: Ну деякі знаю, деякі не знаю.

Чи можете мені хоть одну якусь заспівати?

М.В.: Можна.

Давайте!

М.В.: Можна, можна, можна, чекайте.

Тихенько так співаєм.

М.В.: Так… (Співає). Дали хрест (…), щоб він ніс на смерть.

Угу.

М.В.: Так…

Почекайте, почекайте.

 

М.В.: (Співає). В общем, я так не можу.

Ну добре, зараз ми дальше підемо. Так… Чи ви можете назвати такі жінки, це були найкращі співачки що зараз вони в певчах?

М.В.: Вони зараз то нові співачки, коли були другі співачки то померли, а одні померли, другі старі. Одна ця…

Чи вони ходять в церкву, ці жінки?

М.В.: Аяк, приходять.

Це від церкви вони ходять, да?

М.В.: Аякже.

Чи їх спеціально приходять і просять? На похорони?

М.В.: На похорони?

Угу. Чи самі (…)? От, наприклад, вас просять на похорон чи ви самі йдете?

М.В.: Аякже, просять.

Просять, да?

М.В.: Просять, шоби співати над умершими.

Так, так… Скільки вас співає?

М.В.: То це ж я не буду казати таке за себе, спеціально, я…

Правильно.

М.В.: Я не спеціально там… Пристосували мене, ні.

Так…

М.В.: Я по своїй.

По своїй?

М.В.: Я годна співати.

Да.

М.В.: То я іду помагаю.

Правильно.

М.В.: Оце таке.

Скільки жінок співає?

М.В.: Жінок? Так співає наверно шість…

Так?

М.В.: П’ять часом.

А назвіть їх.

М.В.: Назвати?

Да.

М.В.: Та й шо, якби я знала. Одна Катя знаю, Катя… Фамілію не знаю, я так і (…) знаю. Потом Бущачка.

Угу.

М.В.: Катя то Катя, треба сказати фамілію. Потому Бущачка — дві. Ну а потому щчитайте Старостиха, (…). Жінка-дівка вона, не можна видаватися.

Правда?

М.В.: Да. Так… Значить три, потому… Потому (…) — чотири. Чотири. Ну в общем п’ять-шість їх.

П’ять-шість жінок, да?

М.В.: Да, п’ять-шість.

Чи це вже старші такі жінки, чи може молодші?

М.В.: Вони вже старі, по років сімдесят.

Всі старі жінки?

М.В.: Да-да, старі-старі.

А що за це дають жінкам, тим що співають?

М.В.: А шо дають?

Таке крім грошей, що їм дають?

М.В.: Ну…

Шо обов’язково треба дати? Хліб чи рушник…?

М.В.: Ага, ну да, да. Хліб, рушник або платок.

Так?

М.В.: Да. Да. І там гроші хто хоче, це по желанію, це ж ніхто, вони не мають права так казати шо «Дай мені».

Ну да, но…

М.В.: Це ж від свого…

Шось все рівно дають.

М.В.: Да, шо самі, шо вона… Да.

Угу. Чи давно ви почали співати так?

М.В.: О, вже… Коли комуністи тільки були.

Правда?

М.В.: Від тих пор.

А колись забороняли?

М.В.: Канєшно, куди…

А звідки ви знали ці пісні? Ці псальми?

М.В.: Звідки я знала?

Угу.

М.В.: Ну, це із церкви прийшло, вже видно прийшло звідти.

А ви завжди ходили до церкви, да?

М.В.: Нє, я не так, не часто хожу, бо я і слаба стала.

Угу.

М.В.: Да. В мене (…).

Правда? 

М.В.: Я не можу. Я не можу, я числюся як інвалід, але… І в Шаргород зара їхати бо (…) то тоже іздіватєльство зараз.

Да.

М.В.: Іздіватєльство… Не іздіватєльство цей Кравчук наробив? Чи це від Кравчука (…) дивіться шо зробилися, га? Двадцять копійок заплатити, якого (…) та й лишилася. Поїду собі у Шаргород, в бо́льницю, звідти двадцять копійок то це шо? А це дивлюся (…) та й зараз дванадцять тисяч треба дати туди, дванадцять тисяч звідти. А звідки ж я візьму?

А пенсія яка?

М.В.: А пенсія моя мала. Три.

Як три? Триста?

М.В.: Триста, да. Ну то й шо, то й шо (…)?

Це дуже мала, да?

М.В.: Та маленька.

Марія Василівна, а я вас хотіла спитати ше про музикантів. Чи ви пам’ятаєте таких старих музикантів?

М.В.: Музикантів?

Да. Ті шо грали колись на весіллях. Ше як ви були малою. І чи ви нагадаєте їхні фамілії?

М.В.: Так-так-так… Так, самий главний музикант був цей, Танський, Танський Іван.

Правда?

М.В.: То він помер, то вже давно робилося.

Ну да.

М.В.: Самий главний музикант.

На чому він грав?

М.В.: На трубі.

А яка труба у нього була?

М.В.: Велика.

Називалося «на великій трубі», да?

М.В.: Танський. Танський був хороший музикант.

Угу.

М.В.: Так я знаю.

А які ше були інструменти?

М.В.: Ну всілякі були. І сопілка була, і кларнет ото кажуть.

А бубон був?

М.В.: Бубон обязатєльно.

Чи барабан?

М.В.: Бубон.

Бубон?

М.В.: Аякже!

Такий маленький, да?

М.В.: Та де маленький? Та де маленький?

Здоровий?

М.В.: А шо, вдвох несли, шо?

Ага. Чи ви згадуєте весілля як ви були малою чи дівчиною? Як проходили ці весілля? Скільки було музикантів на весіллі?

М.В.: П’ять. Шість.

Як ви виходили замуж то було…

М.В.: В мене не було. В мене по бєдності, я так… Я поїхала ще на Донбас.

Ага.

М.В.: Мене презірали.

Правда?

М.В.: То я змушена була поїхати на Донбас, переміняти фамілію.

Шо ви…

М.В.: В мене був велике діло! Я не мала права нігде десь… Презірали (…).

А розкажіть, на яку ви фамілію помінялись?

М.В.: Я була… На мамину фамілію, на Гончарук.

Правда?

М.В.: Да. А тепер я це поїхала на Донбас, то я на свою фамілію… Того Шейхмана, в общем, зробили з ним люди (…). А ше ж печально (…).

Правда?

М.В.: Кинув в річку.

Так поіздівався?

М.В.: Поіздівався, це нехорошо. А тий: «Висипай крупи». Заставив його комісію шо прийшла (…) і шо троє чи четверо дітей було. Голодовка, ідна вода і це крупинок скілька, і він ше пойшов крупу висипав. А тий хлопчик, цей шо зараз йому зробив, то так і ка: «Я подросту — я тобі зроблю!» І так і зробив.

Правда?

М.В.: І так зробив. Потом дали йому десять років, відсидів.

Відсидів?

М.В.: Да.

І живе зараз в селі?

М.В.: А шо? Відсидів, але знаєш, так нільзя робити.

Да.

М.В.: Це шо (…) він зробив.

Да, це дуже страшно,

М.В.: Дуже-дуже страшне, Боже.

Але він вислав їхніх батьків, да? Той Шейхман? Цього хлопчика?

М.В.: Не хлопчик він був, він уже жонатий був.

Нє-нє, цей хлопчик був малий? Шейхман вислав його батьків, да?

М.В.: А, батьків. Він не вислав.

А просто іздівався?

М.В.: Просто іздівався, повисипали усьо чисто.

Марія Василівна, а чи були в селі такі сімейні ансамблі? Шо грав батько з синами або брати грали? На музику.

М.В.: На музику? Шо батько із синами грав?

Угу.

М.В.: Оце нє, це не було.

Не було такого, да?

М.В.: Нє.

Чи був у вашому селі шинок?

М.В.: Який шинок?

Ну чи корчма, чи як казали?

М.В.: А, ко́ршма була. Була ко́ршма.

Єврей тримав?

М.В.: А тоді тільки жиди були.

Правда?

М.В.: В магазинах. Тільки жиди мали право, наші не мали права.

Правда?

М.В.: Да. Жид ето жид.

Чи ви пам’ятаєте того жида?

М.В.: (…)?

Шо в нього була корчма?

М.В.: Так я сказати шо… Якийсь був. Не помню, знаю шо був такий, пузатий такий, здоровий жидюра, да. Знаю, да.

Чи було шо часом музиканти грали в тому шинку?

М.В.: Нє-нє-нє.

Не було?

М.В.: Я не чула.

Угу. А чи ви ходили до клубу?

М.В.: До клубу?

Да.

М.В.: Мені тоді ходити до клубу страшно було.

Правда?

М.В.: Да.

Не було шо вдягнути?

М.В.: Нє-нє, я гола була, (…). Дуже горе шо я б розказала та прожила. А тепер я маю… Хоть як там і є, а вже це лахмоття хватає.

Та й не треба вже, да?

М.В.: Да, да, да. Та вже не треба, це (…) потрібно. Стара, слаба.

А тоді не було?

М.В.: А тоді (…). Господи, як я дивилася (…). Та ше й до цего. Шо і дівчина (…). Іздівалися, га. Ше на Донбас їхала, яка там тоже голодовка була (…). Не можу сказати, це таке время було, не дай Боже. (…) так іздівалися, особенно жиди.

Так?

М.В.: Як над Ісусом Христом. Як іздівалися.

А скільки ви були на Донбасі?

М.В.: Два роки була.

Два роки?

М.В.: Два роки.

Чи ви там замуж вийшли, чи вже тут?

М.В.: Там. Я була раньше в Ніколаєві, а потому… Перевели в Сталіно. В Сталіно. На Донбас сюда.

Чи ви потім привезли свого чоловіка сюди?

М.В.: Да, да, да.

Він чужий?

М.В.: З Полтави, да. З Полтави. Да, да (…).

І так він живе з вами?

М.В.: Він, мій чоловік, такий шо багато говорити, а мало слухати. Мій чоловік в танкі горів. Да. І ці всі справи в Лєнінграді. І він як з танка вийшов, і як загорілася танка та він у пару попав шо у воду. І він не знав глибини, нічого. Той танк запалили німці, ці танки, вискочив з кабіни… Німченко кажеться, його старший ше. Да. Вискочив і зразу його… Торкнули і всьо — перекинувся. Запалили танки. Куди їхати? Танка горить і він в танке. І їхав-їхав, якраз якась чи річка, чи шо. І тоді він думає так: «Як згорю — згорю. Бо це ж не дай Бог, у вогні горіти — то лучше в воді». (…) і з танком у воду. Верх ногами. Як він плив прямо з танкою у воду, то він якось дуже (…) привів, якось звідти виліз, інтєрєсно. Це інтєрєсно як виліз.

Угу.

М.В.: Ага. Попробуй. І тоді йому Красна Звезда, це сама найвища щитайте награда, да. Мали дати та й перевели на другий фронт того начальника, що мав давати, а його вже відправили додому як інваліда. В обшим, він дуже заслугу має велику, документи дуже дорогі, і ше документи (…).

Правда?

М.В.: Да.

А дід живий?

М.В.: Дід вмер.

Нема вже?

М.В.: Вмер, аякже. Він…

Ви самі живете?

М.В.: Да.

А коли помер?

М.В.: Коли помер? Уже, вже, вже, вже, це вже п’ятий рік. П’ятий рік, да.

Ше таке питання про старців. Чи бачили ви старців?

М.В.: Ааа…

Чи ходили просити?

М.В.: Оооо, ой-ой-ой-ой-ой… Та то жебраки.

Правда?

М.В.: (…).

А звідки найбільше було?

М.В.: Ну, ше в Джурині багато жебраків.

Правда?

М.В.: Дуже багато.

Як вони ходили? По хатах просили?

М.В.: По хатах просили з торбой. Хто шо мав. Ці я́єчко, ці картошечка, ці кусочок хліба.

А до таких бідняків як ви тоже вони приходили?

М.В.: Ну а він знає чи я бідна, чи нє?

Да?

М.В.: Чи він знає?

Чи ви мали шось дати їм?

М.В.: Ну а як я мала, то від себе дала кришичку, то шо це, сильно велике діло? Це ж всьо до Бога. Як даси, то це всьо до Бога.

А як люди до них ставилися? Чи жалували так?

М.В.: Аякже!

Жалували?

М.В.: Аякже ж, хто мав то (…).

А чи були такі старці що просили і співали?

М.В.: Ну це божественні.

Да?

М.В.: Божественні.

Чи були такі? Такі з вашого села були?

М.В.: Ну чо, я не знаю, но бували такі заходили то й конєшно це всьо (…) він молився Богу та й заспіває і прочитає.

У хаті, да?

М.В.: Ну аякже.

А де вони збиралися? Коло церкви може?

М.В.: Саме більше коло церкви. Там навіть (…).

А чи вони мали якийсь інструмент? На чому вони грали?

М.В.: Як це грали?

Чи були такі старці що просили і також грали…

М.В.: Ага! На гармошку?

Були такі?

М.В.: Е, то це як базар.

Так?

М.В.: Всьо время.

Так?

М.В.: Як базар — так і знайте що хтось відкись. Чи з якогось села, я не знаю шо. Чи приїхав, чи як, інваліди це, каліки.

Да.

М.В.: Ну правда, грали. Якось позаторік ше було.

Да? Чи ви пам’ятаєте про що вони співали?

М.В.: А вони співали пісні ці старовинні. Старовинні пісні.

Нічо не можете згадати?

М.В.: Ні… Старовинні пісні, дуже такі шо…

Псальми?

М.В.: Псальми ці, аж серце в’яне, да.

Правда?

М.В.: Співали, да.

Чи вони добре співали?

М.В.: Аякже, аякже.

Угу. А були такі старці, шо вони мандрували в парі, чоловік разом з жінкою? І співали разом?

М.В.: Да!

Були?

М.В.: Це позаторік було, жінка з чоловіком, да. Ішли і він грав, і вона коло нього стояла. Аякже, чоловік та й жінка при ньому, аякже. Старі обоє.

Це на базарі?

М.В.: На базарі, на базарі!

По хатах такі не ходили?

М.В.: Ні-ні-ні, ніколи, ніколи. Тільки на базарі.

Чи ви пам’ятаєте з вашого села які фамілії цих старців?

М.В.: Я не знаю… Де?

Не знаєте?

М.В.: Та якісь чужі.

А з вашого села, ви кажете що були старці шо просили?

М.В.: Ну то чекай, я знаю хто там? Шо я буду казати такі тоже…

Не пам’ятаєте?

М.В.: Не дуже знаю, да. Були (…), якісь приходили ті жебраки та я шо, знаю?

Угу. угу.

М.В.: Це ж таке.

Да. Чи вважалося гріхом обідити старця?

М.В.: Обідити?

Да.

М.В.: Як шо? Я вірую в Бога, то як я його обіжу?

Не можна?

М.В.: Як я переділю собі та й дам йому половинку чи шо.

Чи часом було таке, шо старці ночували в хатах?

М.В.: Ні, в мене ше не ночували.

Не було такого?

М.В.: Не було такого.

Як ви думаєте, чи ці старці мали свою сім’ю? Чи були самі?

М.В.: А я не знаю за старці, я з ними компанію не мала.

Ні, ну ці шо… Ви просто не знаєте про їх життя, ні?

М.В.: Канєшно не знаю. От прийшов, помолився.

Так.

М.В.: Та як помолився — та й дальше маєш.

Да.

М.В.: Та й всьо. Та й пішов.

Ага. А коли вони зникли? Коли вони перестали вже ходити?

М.В.: Як комуністи вже цево.

Прижали їх?

М.В.: Прижали. Да.

Чи влада забороняла їм ходити?

М.В.: Да, да, да.

Забороняли? Угу. Під час колективізації чи вони були, чи не було їх?

М.В.: А я не знаю, я ще манєнька була.

Не памятаєте, да?

М.В.: Не помню я.

Угу. Ну що, тоді в нас про церкву. Скільки в селі церквів є?

М.В.: Ну це одна в нас, бо ідну комуністи… Комуністи ідну розібрали.

Так?

М.В.: І хрести поламали все, да. Все комуністи…

А в якому році?

М.В.: Я не знаю. Ну то ж комуністи… Церква стояла туто де магазин построїли. Церква така… Ще царська церква, да.

Правда? Давня, да?

М.В.: Да. І прийшли чолові́ки, і розібрали, порозкидали всьо, хрести позабирали так, порозкрадали (…), повикидали все (…).

Марія Василівна, чи пам’ятаєте ви як колись проходили весілля, сватання, наприклад може у вашої сестри, чи у ваших родичів?

М.В.: Ага.

Чи кликали тоді родичів? Як це було?

М.В.: Аякже, родичів, саме вперед родичів.

Правда?

М.В.: Аякже.

А кого брали за старостів?

М.В.: За старостів?

Угу.

М.В.: Брали тоже з родичів. Аякже.

Чи сватали дівку перед весіллям?

М.В.: Перед весіллям?

Да.

М.В.: Я це не знаю.

Ну сватання робили, договір?

М.В.: Ага.

Як це у вас називалося?

М.В.: Ну пили могорич, сватання робили.

Називалося «пили могорич»?

М.В.: Да.

Угу. Ви знаєте чи були такі випадки, щоб між собою могли подружитися родичі?

М.В.: Родичі?

Угу. І що про це казали люди? Це гріх?

М.В.: Сміялися, гріх.

Гріх, да?

М.В.: Да.

Але чи були такі випадки?

М.В.: Ну як дурні були, такі дурні, шо вже і ніхто не сватав, то вже мусить за своє, але це ж не гарно.

Правда?

М.В.: Це ж ідна кров.

Угу. Чи ви пам’ятаєте, в дитинстві вам мама або бабушка, чи співали вам такі над колискою пісні?

М.В.: А, ну канєшно.

Вашим сестрам?

М.В.: Ну аякже.

Пам’ятаєте ви ці колискові?

М.В.: Ну аякже. Нє, я то не пам’ятаю, але знаю шо (…) коло дитини там співають.

Чи у вас були діти?

М.В.: Нє.

Не було? (…) А чи розказували дітям казки?

М.В.: Аякже.

Пам’ятаєте хто вам розказував?

М.В.: Нє, я не помню, (…) то були казки. Хто розказував як дитина голодна?

Правда?

М.В.: Да.

Угу. А чи карали тоді батьки дітей?

М.В.: Ну, карали як було за шо, як збитки робили то й таки били, аякже.

Да?

М.В.: Щоби збитки не робити.

Угу. Чи навчалися діти в школі тоді, як ви були маленькою? Скільки класів вам прийшлось окончить?

М.В.: Я тоді, я вісім класів кінчила. Да.

Чи шось ви кінчали ше більше, чи ні? Не зда́лося більше нічого? Якісь курси?

М.В.: Це таке було діло, я ше б дальше вчилася, бо в мене голова хароша була, тепер я слаба.

Угу.

М.В.: Ше б дальше вчилася, але я почула це діло, шо «Вчися, не вчися — ти стражнікова дочка, не будеш мати права голосу ніде!» Доки де совєцька власть. Всьо! Та я тоді думаю, коли закінчила вісім класів, (…). 

Да?

М.В.: Да. Отаке.

Так вам і получилося в житті?

М.В.: Да, отакі і (…).

А де ви робили?

М.В.: Де я робила, я робила в клубі. Робила (…). І не стала робити, прийшов Шейлехман, як трахнув мене носком у зад! Да. «…. стражнікова дочка». (…) «Стражнікова дочка, тобі тут нє мєсто!» Як трахнув мене у плечі! Вилетіла (…). Возьми тут работу! Ти не маєш…

 

М.В.: Де я не робила, на посадах: «Стражнікова дочка, не маєш права, ти чо сюда прийшла?» Як був Шейхман, дуже… Він жид і ці жиди карали людей. Так. Жидівська власть була. Не добре, дуже… Так карали цих бідних!

То де ви потом проробили?

М.В.: Ну де я вже робила, як я слаба, заболіла, бо це ж переживання? І голодовка, і не дають ніде робити? І я захворіла, так шо я робила так… Я робила телефоністкою на пошті, поробила трохи, сняли через те саме. Робила в заводі телефоністкою. Потом продавцом робила я на тій стороні, (…) буфеті. О. І робила в страх. інспекції. По страхуванню.

Да?

М.В.: Да.

В колгоспі ви не робили?

М.В.: В колгоспі я… Та мамі помагала, но я не робила. Щитайте не робила в колгоспі. То таке… І так … Потом я заболіла, (…) в мене.

Марія Василівна, а чи були такі випадки що розлучалися чоловік і жінка?

М.В.: Ну як, шо, не було? (…).

Чи тоді могли одружитися другий раз жінка і чоловік, чи вже ні?

М.В.: Тоді ж шо? Одружиться, це по согласію канєшно. Як шлюб, шлюб по крайнєй мерє, зараз шлюб беруть.

Угу.

М.В.: Так де шлюб та й шлюб. Та й знаєш, шо на віки ти повинна із ним жити, і він з тобою, але як (…), як він бандіт і не признає? То й шо?

Мусіли розводитись?

М.В.: Да! Шо він (…).

А чи були такі випадки що появлялися в сільських дівчат позашлюбні діти, і як до цього ставились?

М.В.: А! Позашлюбні діти?

Да, байстрюки.

М.В.: Байстрюки, ну то шо…

Чи їх жалували, чи їх зневажали, як? Самих жінок тих, самих дівчат.

М.В.: Е, це шо, канєшно… Аборти робили та то і другоє, ну то шо ж?

Але якщо вже появилася така дитина? То як складалася доля цеї дівчини, жінки?

М.В.: Ну та складалася, шо поговірка була, та тільки то. Та більш нічо. Ну шо?

Вона вже була нещасною до кінця віку, да?

М.В.: Ну канєшно.

Чи ви знаєте такі випадки в сільських дівчат? Хто лишився у вас з дитиною?

М.В.: В мене ні. В роду в мене не було.

Але може в сусідки чи в ваших…

М.В.: Не знаю, я за це не скажу, не знаю.

Угу. А коли помирали батьки то кому доставалося господарство після них?

М.В.: Дітям. Родині.

Родині, да? Чи ділили порівну, чи діставалося меншим?

М.В.: Як кому, як батько лишив завіщаніє, дати добре на яку дитину то й так було.

Угу.

М.В.: То таке.

Чи ви пам’ятаєте, з вашого села ходили хлопці або дівчата на сезонні заробітки?

М.В.: На сезонні заробітки? А шо не ходили? Ходили.

А куди?

М.В.: А шо? Хто куди. На радгоспи раньше були.

 

Марія Василівна, чи ви пам’ятаєте, хтось із ваших родичів, чи брав участь у революції або в громадянській війні?

М.В.: У громадянській війні?

Угу.

М.В.: На цій війні шо була?

Нє, це вітчизняна, а в громадянській, вісімнадцятий рік?

М.В.: Вісімнадцятий?

Ну да. Після революції. Ви про це не знаєте?

М.В.: Я про це не знаю. Я ще (…).

Так, добре, чуть дальше ми підемо. Чи заборонялося в тридцяті роки співати християнські колядки або щедрівки?

М.В.: Чи забороняли?

Да, чи ходили щедрувати, колядувати діти?

М.В.: Ну казали, як там учителі, у школі. Ти ж була, то знала тоже.

Да.

М.В.: Ну то шо я буду говорити? Так і казали вчителі.

Угу. Чи колядували ви у своїй сім’ї?

М.В.: Нє.

Не колядували? Угу. Чи співали, чи було у вас шо збиралися окремо чолові́ки і співали чумацькі або козацькі пісні?

М.В.: Нє.

Такого не було, да? Угу. Чи співали у вас частушки?

М.В.: Частушки? Та як понапиваються там десь хтось, я чую, так в мене не було цього діла.

Не знаєте ви, да?

М.В.: Нє.

Чи ви можете сказати про гончарний промисел? Про гончарів? Чи їх було багато у вашому селі?

М.В.: Було-було.

Да?

М.В.: Було-було, багато гончарів було.

Чи були ваші сусіди гончарі?

М.В.: Гончарі. Та то там іше…

Є, да?

М.В.: Одна тільки лишилася.

Правда?

М.В.: Одна.

Можна з нею буде поговорити, да?

М.В.: Да-да-да, оце вона.

То це вона всьо розкаже?

М.В.: Ну да.

А ви не можете згадати скільки, наприклад їх було колись?

М.В.: Багато було.

Як ви думаєте, скільки сімей?

М.В.: Скільки сімей? Там, там…

Назвіть їх. Які фамілії?

М.В.: П’ять… Назвати? Так я фамілії, то я не можу так.

Не пам’ятаєте, да?

М.В.: Не помню фамілії. Оце я сусідка, то я знаю, це (…). А ці то (…) я знала всьо, а так щоби дотошності то… Було шось, п’ять було їх в Джурині.

Так… Який був національний склад села? Тільки українці жили чи ще хтось жив?

М.В.: Усілякі. (…).

Але говорили всі українською мовою?

М.В.: Да, да, українською.

А в церкві якою проповіді читали?

М.В.: В церкві українською.

Тоже українською? Чи були росіяни які проживали до тридцятих, в тридцятих роках? Чи вони говорили українською мовою? Руські. Чи нє? Чи вони по-своєму говорили?

М.В.: Хто як.

Хто як міг, да? Чи були у вас такі проблеми, наприклад, якщо ви приїжджали в район, чи вам треба було переходити на руську мову, чи не треба?

М.В.: Нє-нє.

Ви українською говорили, да? Чи були у вашому селі малярі що малювали ікони або образи?

М.В.: Ікони?

Так.

М.В.: Ото коло мене, він тоже робить ікони, зараз.

Правда?

М.В.: (…) викидали ікони в річку. Плили, пливли. Да повикидали.

А як цей чоловік називається?

М.В.: А?

Як цей чоловік називається?

М.В.: Цей?

Да.

М.В.: Гончарук Мішка, він образи робить дуже гарні.

Правда?

М.В.: Да-да-да. (…) художнік.

Недалеко тут живе?

М.В.: Ось за дві хати.

Скільки йому років?

М.В.: Ну наверно років шістдесят.

Угу. Так шо з ним тоже можна поговорити?

М.В.: Аякже! Аякже, Мішка.

Скільки колись образів було в хаті?

М.В.: Образів?

Угу.

М.В.: Хто як, як багачі то мали багато образів.

Правда?

М.В.: А шо ж? А бідні там образ, два, три, тако.

Угу. У вашій хаті були образи?

М.В.: Аяк? Ооо! Самі найдорожчі.

Правда?

М.В.: Тато, тато дуууже молився Богу! Він буде так, як Ісус Христос.

Так?

М.В.: Повірте ше да. Горілки не пив, м’яса не їв, жирного не їв, і на тільки пісні їди.

Да?

М.В.: І дуууже… Як молиться Богу то аж час-півтора. Да.

Так довго, да?

М.В.: Да, такі молитви довгі. Такі священні (…) Біблія і Євангеліє.

Чи говорили що не можна свариться перед образами?

М.В.: А ніколи в світі. Канєшно говорили, аякже.

Це гріх був, да?

М.В.: Да, гріх великий.

Чи ви знаєте про те, що робили як ікони ставали старими вже? Як з ними поступали?

М.В.: Чого? Святий, гарно обчистити його, повісити хороший рушник, всьо. Молиться Богу…

Не нищили його?

М.В.: Ніколи в світі!

Ніколи?

М.В.: Так як (…).

Не можна, да?

М.В.: Ніколи в світі! Дуже щоб чистий був образ і молитися Богу до нього.

Ага. Ше таке є питання: чи ви вірите в то, що душі померлих залишаються жити і шо вони приходять деколи до людей?

М.В.: Да! Приходять. Це я дійсно бачила.

Чи ви знаєте такі випадки?

М.В.: Да! У мене було.

Правда?

М.В.: Да, мама ходила всьо врем’я. Всьо врем’я мама ходила, і ходила, і говорила, чисто всьо. Оце.

(…)

 

Чи ви бачили, чи це воно вам ввижалося, чи як було?

М.В.: Ну, вобшем, я і первий чоловік. Прийшов із кар’єра ше. І це було ше до нього. Я кажу: «Міш, ти не віриш в це діло?» — «Не вірю. Не вірю». — «Ану слухай!» Лежимо. «Слухай, слухай, слухай». Гуп-гуп! Відкриває двері і входить в хату мама. Моя рідна.

Угу.

М.В.: Ой… То я ж уже знаю свої мами як вона дихає, як пойде, чисто всьо.

Чи ви це бачили, чи вам так ввижалося?

М.В.: Ну, я не бачила, канєшно, бо побачила (…).

Просто увижалося, да?

М.В.: Да. А друге то на Очакові це було діло.

Угу.

М.В.: Іду я з пошти. Уже змінилася, то йду опівночі і чотири кілометри туди йти. І я йшла ночью. Таке горе мені було. (…) Приходжу. Мама на п’єці, а я на топчані, так ше колись було, ше тако й зараз. Та й там повечеряла-повечеряла та й лягай. Ну й лягла. «Стук-стук» у сінні двері, я думала шо це хлопець який. Думала шо це той самий, шо ходив до мене. «Стук-стук» — я не відкриваю. На третій раз уходит чоловік, незнакомий, нічого. І сідає (…) Шо мені робити? (…) я тоді в крик: «Мамо! Мамо! Мамо!» — «Ой, дитино, шо таке? Ой, шо таке?» Мама встає — його не стало.

Такий привид?

М.В.: І такий вітер, і такий вітер по хаті шо всі плака́ти, всі попадали плака́ти. Оце. Точно я бачила лічно. Оце діло. Так, було-було.

Угу. А тепер ше трохи, тут такі окремі питання…

М.В.: Прівідєніє вобщім це називається.

Да?

М.В.: Прівідєніє, да.

Да. Про євреїв. Як вони проводили свої весілля? Чи ви були колись на єврейському весіллі?

М.В.: Ооо вони весілля яке робили! (…).

Правда?

М.В.: (…) тисячі там, несчитані, як вони робили весілля тоді. (…) їх право було.

Чи вони мали на своєму весіллі свої музиканти? Своїх музикантів?

М.В.: Був один.

Як його звали?

М.В.: Я, вобщем, фамілії не помню.

Не згадаєте?

М.В.: Но знаю, шо один на клярнет грав.

Ага.

М.В.: Да.

Єврей, да?

М.В.: Да, жид.

Чи запрошували жиди мужиків на свої…

М.В.: Ніколи!

Ніколи?

М.В.: Ніколи.

Вони собі самі?

М.В.: Самі собі.

Угу.

М.В.: Ніколи…

Чи були хазяї серед євреїв?

М.В.: Як це понімати?

Ну чи вони мали якесь хазяйство, чи городи, чи не було?

М.В.: Нє-нє-нє! Вони городи здали в колгосп нашим, шоб наші робили. Був Сухров.

Угу.

М.В.: Так вони здали, шоб наші робили, а не хтіли робити (…), ледацюги.

Да?

М.В.: Звідки вони жили? І нігде не робили і жили! І… По самі вуха жили (…). Да.

Чи були бідняки серед євреїв? Старці?

М.В.: Старці?

Да.

М.В.: Як були, то вони міже собою отак. Ділилися.

Ділилися, да? (…).

М.В.: Да, да, да, не так як мужик, да. Вони сволочі хитрі.

А де вони збиралися на службу?

М.В.: На службу була, значить, церква спеціальна, жидівська. Отуто. (…) зараз, оце ж центр, да. Була церква, і був цей самий рабін, і всьо це, все я помню, так, да. Він помер та й уже, уже розбіглося та й вже всьо.

Не було вже, да?

М.В.: Да.

Ага. Чи були у євреїв наймити?

М.В.: Наймити?

Да. Шо робили там у них.

М.В.: Ну канєшно, куркуля, от вони не годні були даже запалити.

Євреї, да?

М.В.: Да! От іде жінка десь на базар чи шо, іде, бо жидів тоді купами було. «Іди до хати, запали мені, бо я не годна запалити». Такі ледацюги були! «Іди запали!» — «Шо дасиш?»

Ага.

М.В.: Ну, кусочок хліба… Стакан молока…

То ви це пам’ятаєте?

М.В.: Да-да, це я помню, було-було!

Добре.

М.В.: Такі ледацюги… А їли-пили за вас.

Чи були євреї у власті тоді?

М.В.: Ооо! Вони перві!

Да?

М.В.: Вони найбільше їх робило то це і власть була.

Угу.

М.В.: Чи воно грамотне, чи не грамотне — а на должность! С німи тода шо ти нехай буде десять класов, а воно перве (…) і стане (…) має право.

Да?

М.В.: Бо керував жид. Да.

Оцей Шейхман?

М.В.: Аякже!

То це яка в нього була должность, він голова сільського…?

М.В.: Голова сільсовєта був. Комуніст.

Це тоді (…).

 

М.В.: Прийшла душа відвідати, то стали люди відати. Вийшли люди із-за столу — пішла душа в дорогу. Стала душа спочивати, а над нею Божа Мати. (Співає)… сліди залишила. Вийшла я до родини, де справляють роковини. Вийшла я у цей день, де справляють сорок день.

(…) ?

М.В.: І ше, ше багацько, но ти знаєш, як я сама тако — то я всі переспіваю. А чось туто шось, знаєш? (…) Ну шо?

Не можете згадати?

М.В.: Не можу.

На мапі