Всі записи
Інструментальна та вокальна музика

Баглай Захарій, 1908 р.н.

Село Ризине Звенигородського району Черкаської області
Записали Вільям Нолл і Лідія Лихач, 1990 р.

– Я народився в селі Виноград, по колишньому називалося Виноградської волості Звенигородського уєзда, 1908 року.

– Які Інструменти тут побутували?

– Скрипки дві – втора й перша, кларнет, корнет, барабан. Другий раз так було, що і цимбали були. На цимбалах батько грав і дід, коли я ще малим був. І баба грала на арфі. То я самоук. Баба була полька Загурська, а дід був чех. Баглай. Дід і баба грали у панів на весіллі, там і познайомилися.

– Чи бував у вас часом бас?

– Був.

– А коли це було?

– До війни. Десь до 25 року, поки там район був у Виноградівський. Євреїв було багато, також грали, потім роз’їхалися.

– І це значить, коли в ансамблі був бас, то ще дві скрипки?

– Так, було іще: один бас, одна скрипка і бубон. Бубончик або барабан.

– І як хлопці грали на барабані, мали такі тарілки?

– Я також відразу грав на барабані. А потім почав вчитися на скрипку – вісім років було тоді. У 14 навіть раніше я вже грав.

– Ви починали грати в ансамблі коли?

– У вісім років починав, потім в школу ходив – також грав на сцені. У виставі, наприклад.

– А на весіллі скільки вам платили?

– Як домовлялися з хозяїном.

– Чи хтось поклав вам гроші сюди, в скрипку?

– Сюди? Ні. Хіба що такі п’яні. А то й в барабан кидали.

– Чи люди платили перед весіллям чи після?

– Хозяї самі приїжджають до хати, самі платять гроші, а потім відвозять. Такий порядок.

– Інструменти в ансамблі – коли вони починали змінюватися?

– До революції і пізніше. А батько грав ще й раніше. Там, у Виноградарі, я вів струнний гурток – в 49-53.

– Скільки грошей брали музиканти.

– Різні гроші, бо різна влада бувала.

– Чи платили інколи продуктами?

– Так, були такі часи, що грошей не хотіли. Тільки хлібом. Навіть інколи в кіно ходили за таку плату.

– А скільки можна було за одне весілля заробити пшениці?

– 5 пудів, наприклад.

– 50 років тому чи був керівник на весіллі?

– Старший той, хто на скрипку грав. Він казав, що будемо грати.

– Чи ви пам’ятаєте як вони грали на басі? Чи вони уживали ліву руку?

– Так, ліву на струни і так само як на скрипці…

 

– Ви знаєте, що тепер дуже мало буває у вас троїстих музик?

– Так, дуже мало. Не хочуть учитися.

– Чому у вас не було учнів?

– Бо це дуже важка справа. Треба мати хист, терпіння і вчитися багато років. Не хочуть тепер. Нас два брати було. Я вивчився, а йому не йшло. Слуху не було. Вже в армії на духову грав.

– Чи це було нормально, що батько і два брати разом грали?

– Ну, це так у нас же було. Корнет, кларнет, барабан, скрипка – І так грали на весіллях.

– Чи це значить, що саме так ви заробляли гроші? Чи ваш батько ще мав роботу?

– Заробляв гроші музикою, але він сіяв, орав – мав землю.

– Чи ви пам’ятаєте, коли починався державний податок?

– Це десь 28-27 рік.

– Хіба ви платили податок з грошей за весілля?

– Так, трохи було.

– Але коли це?

– За Сталіна.

– А як вони збирали гроші від вас?

– А як присилають таку квитанцію із сільради, де написано, яка сума.

– А який процент?

– Там ставили суму, яку треба заплатити за рік.

– Чи траплялося так, що через це люди не хотіли грати?

– Було. Бо ж заплатив і знову плати. Не вигідно.

– Це танець “Журавель”, його грали на другий день весілля.

– Це танець називається “Метелиця”. Козацький танець. Запрошували козаки.

– У вас були єврейські танці?

– Так, ми грали єврейські весілля. Популярний у них фрейлас, ішир. На наших українських весіллях платить хозяїн, а у них той, хто замовляє.

– Чи євреї мали свою музику, чи українці їм грали?

– НІ, вони також мали. Але були і змішані ансамблі. Була в них і духова музика: трубачі і гармоністи.

– Чи часом грали євреї на українських весіллях?

– Ні, вони не грали на українських, бо в нас весілля в суботу та неділю, а їм же не можна в суботу ні їсти жирного, ні грати. Так оцей Шлилик, що з нами грав на бас, то сідав до нас аж за селом. Вийде пішки і аж за селом сяде на віз. «Вони мене як побачать, то каменями закидають». Не можна їм. Taм же свинину варять, а жиди не їдять. Але він їв. Все їв.

– Чи був у вас танець, званий жидок?

– Ні, такого не пам’ятаю. Наче чув, але не знаю.

– Коли грали цю мелодію євреї?

– В ці 20-ті года.

– На весіллях?

– Так-так. Воно й тепер є.

– Коли грали марш?

– І на весіллях, і на парадах, коли йде колона /весілля/ до церкви і з церкви. І коли молода йде до жениха. Ще й інші грали. Як називаються трохи забув, бо такі года були, що не до маршів. Один час я поїхав на Донбас.

– Чи люди просили грати польки чи інші типи польок називали?

– Знаєте, я вже забув, як вони називали.

– Де вам доводилося виступати останнім часом?

– На ярмарку в Черкасах у 1985 році.

– Чи часто вам доводиться грати на фестивалях?

– Раніше часто ходив, тепер вже не йду. Але грати хочеться.

– Самі виступали?

– Ні, сопілка була, баян був.

– До революції чи вони грали на сопілці?

– Ні. Це на Западній Україні.

– Коли у вас починали грати?

– …

– Цимбали, кларнет і бубон у нас.

– Хто збирав від музикантів гроші?

– Сільрада.

– Як це було?

– Давалася бумажка – Стільки-то сплати на рік, а чи більше заробиш чи менше – твоя справа. Повідомлення називалося.

– А який це процент?

– Не пам’ятаю. Тільки знаю, що це фінвідділ робив через сільську раду. Вони рахують скільки на рік неділь, кільки празників і тоді вони беруть в середньому від того, скільки повинні заробити.

– На весіллях було дуже багато релігійних пісень?

– Чи грали ви на скрипку там з ними на вулиці чи ще й бубон був?

– І барабан, і скрипки, і мандоліни були.

/грає “Видить Бог, що на смерть погибаю”/

– На весіллях, коли жінки співали чи вживали вони слово “лакувати”?

– Щось не чув такого.

– Чи бувало часом що музика грала під час жіночих обрядів?

– Коли молодій косу розплітали, то вони грали. А жінки співали.

– До якого року був у вас бас?

– Майже до 30-го року.

– І барабан?

– Барабан не виходить з арени до цього часу. Барабан і бубончик.

– Бубончик? Що це?

– Це малий бубон.

– І корчма була у вас до революції?

– Так, коли в’їжджаєте в село, то там стояла корчма і заїзд. Заїзд проіснував до 1924 року, а корчма раніше була розвалена. Поміщик віддав її своїй покоївці, в неї від нього дитина була.

У Ризино було три корчми.

– І євреї керували у вас корчмами?

– НІ, у нас поміщик Невелінський керував.

– І чи ви грали там час від часу?

– Ні, то ще не за моєї пам’яті було.

У Ризино в корчмі грали на початку 20-го століття. У нас грали Ярушевський Степан, його батько Ярушевський Дмитро і один грав на кларнеті і ще один на барабані. В корчму наймали музикантів, щоб привабити людей, коли вони з базару з Рижанівки ідуть з грошима.

– Тоді музиканти грали на весіллях, а ще де?

– На іменинах, на хрестинах, на проводах в армію. Грали й похорони на скрипку. Дві дудки – кларнет і корнет. І барабан.

– І часом в одному ансамблі грали євреї й українці?

– Ні, у жидів один, а в нас другий.

– Чи ви часом грали з циганами?

– Один раз грали циганам. І грошей заробили.

– Звичайно, цигани не грали для українців?

– Hі.

– Але чому це будо? Вони не знали пісні українців?

– Не знаю. Ці молдовани, що жили близько України, то певно знали, але не чути було, щоб співали.

– Ваш дід тут жив?

– Так, він приїхав з Чехії і тут жив. Баба полька була. Він грав на скрипку, а баба на арфу. І вони грали в покоях панів.

– Грали на щедрівки, а ще на які свята?

– На Івана Купала.

– А мелодії не згадаєте?

– Трохи забув.

– Коли була можливість заробити найбільше грошей?

– На такі великі свята як Петра. В цей день одружувалися багачі.

На Трійцю також. Ті платили добрі гроші.

– Чи було в сталінські часи так, що люди співали на весіллях релігійні пісні і хтось говорив, що ви не повинні їх співати?

– Ні, ніхто не говорив, бо співали тільки в хаті. Дорогою ніхто не співав, бо дорогою навіть піп на кладовище ідучи не мав права співати. Тільки в хаті.

– В котрій порі року були звичайно весілля?

– Оце зараз після Різдва починали і аж до посту. В піст – Боже збав, не можна. Піст неділь сім. А тоді масниця – можна. І ціле літо можна. І майже всю осінь. Восени найкраще – роботи мало і всі продукти є.

– А тепер вас не запрошують на весілля?

– Ні, тепер естрада є.

– У жнива колись які свята були?

– Спас був. Петрівка була – жнива починалися.

– А що співали в жнива?

– Петрівки. Але я не знаю грати.

– Чи грали українці на весіллях для поляків? Чи вони мали свій ансамбль?

– Хто? Поляки? Я щось не знаю. От Броніцька з Винограду як треба, то присилала за моєю бабцею.

– Чи можна запитати, в яку пору року ви грали? Я маю на увазі тільки музикантів.

– Влітку й осінню весілля грали. А це зараз ні, бо Пилипівка була.

– Влітку ви грали на весіллях або …

– На Іменинах і Христинах.

– Влітку ввечері часто гаряче. Чи значить це, що ви грали надворі?

– Так, під деревцем, у садочку.

– Чи люди часом будували така сцена?

– Ні, просто в садочку. Дошки застелені, а тут садочок – хороше. І цілу ніч гуляли. А я спати хочу, а батько по носі смичком мене. Та дали цієї зельцінської води напитися. Я напився і куняю.

– Чи була у вас віра, що добрий музикант, і переважно скрипаль, грає з допомогою чорта?

– Ні, не було /довго сміється/. Ні, але дивувалися, що так добре грає.

– Осінню – коли можливо було грати?

– Весь час, до Пилипівки.

– А коли збирали врожай, на обжинках чи грали?

– Ні, це вже в колективізацію.

– Чи грали часом там, на полі?

– Тоді то ні, тепер приходилося, виступали. Тоді жнива, то чоловік зранку й до вечора – треба поработать.

– Чи знаєте ви ще скрипалів, чи є у вас знайомі скрипалі?

– Були, та нема… Повмирали. Там то, на фестивалі в Черкасах, були, стрічав скрипалів, але вони тільки походили з скрипкою, але не грали.

– Ви на якій скрипці граєте?

– З Германії привезена.

– Чи був у вас хтось у селі, хто скрипку робив?

– Так, був. Чайковський. Він зробить…

– Чи й баси робив?

– Ні, тільки скрипки.

– Чи пам’ятаєте, що в період колективізації хтось був у вас із міста і хотів організувати музичний колектив?

– В колективізацію в 29-31 роках не було кому про це думати.

– Так, але чи було керівництво. Чи вони приходили до вас?

– Приходили організовували, але я не був тут. Був у Дніпропетровську, в заводі. Тут важко було.

– Як довго ви були там?

– Два роки, а потім на Кавказ поїхав, а тоді приїхав сюди.

– Це значить, що ви знаєте мелодії, що ніхто тут не знає?

– Так. на скрипку, – ні.

– В селах недалеко чи вони грали так як ви.

– Не знаю, бо все баяни, на скрипку не грають.

На мапі