Андрієнко Павло Євтухович, 1918 р. н. з дружиною Рябухою Агафією Іллівною, 1927 р. н.
П.Є. – Павло Євтухович
А. І. – Агафія Іллінічна
— Корову забрали, а ви хіба застали ще те життя?
А. І. — Ну, я з 27-го году, а в колгосп у нас корову брали, коняку. Це в нас було мабуть у 31-му, второму годє, отаке.
— Чуєте, давайте по-порядку. Ви в якому році народилися?
П. Є. — 18-му.
— 1918, і село?
П. Є — Писарівка.
— Писарівка. І звати вас?
П. Є. — Павло.
— По-батькові?
П. Є. – Євтухович
— Фамілія?
П. Є. — Андрієнко.
— Фамілія Андрієнко. А тітки як дівоча фамілія?
А. І.— Рябуха.
— А тоді вже за чоловіком. А звати?
А. І. – Агафія Іллінічна.
— І якого року народження?
А. І. – 27-го.
— Тьотю, а чи ви пам’ятаєте, як вашої матері дівоче ще прізвище було?
А. І. – Як то, як фамілія її була? Як фамілія материна? Сахно їх фамілія.
— Сахно.
А. І. — Знаєш, як на Настю казали — Сахниха. Сахно.
— А тепер до діда Павла. Діду Павло, як ви жили, то ваше село мало такі кутки окремі? котрі би мали назви?
(А. І) – Хутора, хутора. Ну, от ми на хуторі й жили вообще. Із села тоді вийшли сюда на хутір.
— Як ви переселилися чи і так народилися там?
(А. І) — Ні, переселилися. Одділилися.
— Від батька?
(А. І. ) — Еге. Од батька одділилися.
— І пішли тоді на Хутір, вже коли поженилися?
А. І. — Да, да.
— А в якому році ви поженилися?
А. І. — Ми поженилися
П. Є. — В 46-му.
— То ви вже після війни. Чуєте, діду Павло, а як ще до колективізації, як ви ще жили у батьків, скільки дітей було в сім’ї?
П. Є. — Два нас було, три, третя дівчина. Дівчина вмерла. В матері було троє, два хлопця і дівчина. Ну дівчина вмерла. А нас два осталось.
— А чо ви кажете, в моєї матері? в батька також, да? Це означає в сім’ї. Чи ви жили з дідом чи окремо?
П. Є. — Мій дід був.
— Дід перейшов куди?
П. Є. — до нас перейшов.
— Перейшов до вас. Чи ви жили в одній хаті чи було на подвір’ї кілька, і дідова, й ваша?
П. Є. — Ні, одна хата.
А. І. — Одна комната була відділена.
— А чи ви пам’ятаєте, тоді хто керував у сім’ї — мати чи батько? хто главніший був у сім’ї?
П. Є. — Батько.
— У вас так баба мабуть, ні? У вас мабуть баба керує?
П. Є. — Баба.
— Баба, бачте. А в вашій уже сім’ї то батько керував, так?
П. Є. — Ну да.
— Чи ви пам’ятаєте, шоб вони їхали на базар або на ярмарку?
П. Є. — Пам’ятаю.
— А чого вони їхали туди? Чи купити шось, чи чого?
П. Є. — Поїхали там на базар, повезли там шось, чи яйця, чи курей, чи курчат, попродали. І так от.
— А що купили?
П. Є. — А шо купили? Тоді ото.
— А чим вони їздили? Що вони мали? Коняку?
П. Є. — Бики, пара биків була.
— Бики, пара биків. То вони биками їздили?
П. Є. — Биками їздили.
— А чи вони мали коня? коня чи мали?
П. Є. — Після биків коняку вже ото.
— Биків продали, а коня купили?
П. Є. — Да.
— А чому вони зробили це? не казали? не казав батько, чому вони хотіли продати биків, а купити коня?
П. Є. — Бо коняка бистріша.
— А чи корову мали? свині? що ще мали?
П. Є. — Була й корова, дві корови було. І свині були.
— Чуєте, а батько, скільки він землі мав? тоді до колгоспу?
П. Є. — Так, 2 наділи, це скільки було? 4 гектари.
— 4 гектари, добре. А чи батько працював тільки там на полі, чи він ще щось робив як майстер?
П. Є. — Тільки на полі робив.
— Чи вони мали такий фруктовий сад? чи був садок?
П. Є. — Та тако біля усадьби.
— Біля усадьби. Чи вони також з нього мали дохід, тобто, чи продавали?
П. Є. — Це до колективізації?
— Так, все до колективізації.
П. Є. — Був садок. В общем як, дві усадьби було. На одній жили, а на другій було хазяйство. 4 груші, яблуні були. А ото під пахотою.
А. І. — Та для себе сад був такий.
— А з саду не продавали?
П. Є. — Нє.
— А як прийшов колгосп і прийшли податки, чи сад ще залишався?
П. Є. — А колгосп одразу одібрав усадьбу ту другу, і все, не дали нам нічого.
— А чому забрали?
А. І. — Це ж уже забрали перед, як у колгосп не пішли батьки, а тоді вже забрали. У вас одібрали усадьбу.
— А батьки чому не пішли в колгосп?
П. Є. — Не хотіли.
— Не хотіли? Хотіли дома господарювати?
П. Є. — Да.
— Чи в вас був голова колгоспу свій чоловік, з свого села?
П. Є. — Свій. Свій.
— Чи він умовляв батька чи заставляв?
П. Є. Там під сільрадою кожного дня.
— А не казали, що виселять на Соловки?
П. Є. — Казали. Так він був больний батько в мене.
А. І. — І хату розвалили.
П. Є. — Ну, це вже розвалили перед войною, як грабили.
— А чого вже перед війною розвалювали? Тоді вже наче не чіпали, ні?
П. Є. — У 39-м годі я пішов у армію уже з братом, в мене й брат був, Василь його звати було. Пішли ми в армію. У 39-му годі в ноябрі місяці я пішов, а в 40-му приїхав, а розкидали хату.
— А чому? Що сказали?
П. Є. — А шо? Хотіли переселити.
А. І. — З місця на місце.
П. Є. – Так таке, не було.
— Рідко було так?
А. І. — Їхня хата там в полі, на краю була.
— Так хотіли, щоб в село ближче?
П. Є. — Та нє! вони туда не переселяли нас на пересєлєніє. Ну а батька, такі були актівісти, його звати було Кирило.
— А фамілія?
П. Є. — Заморій. І вони хотіли нас переселити геть в таке місто.
А. І. — це вже Євраменко був тоді.
П. Є. — Євраменко я не знаю, а то його туди було. Батько тоді сирота, робив у заводі, спиртзавод був, і він туди теє. А коли війна началася, так і остались на місці, мати нікуди не пішла. Нас, ми в армію один за другим. А батько в заводі ше робив. Прийшов це повістка, і батька забрали так на войну. Ну, а мати так осталась сама. Тоді батько не пішов на войну, вернувся з дороги.
А. І. — А чого він не пішов на войну?
П. Є. — Ну, то було в 41-му забрали, а він десь утік із цього.
А. І. — Та в 41-му його, їх не забирали тоді.
П. Є. — А шо це було тоді? я ж не знаю.
А. І. — Їх в 43-му забрали.
П. Є. – Ну, в 43-му, коли другий раз зайшли наші войська, тоді їх забрали. Я то на войні був, не буду казать .
— Добре. А що ви кажете, як подушки забирали? чому забирали подушки?
П. Є. — Наложили налоги такі, шо не в силах і виплатити.
А. І. — Оті ж ото активісти.
— Це такий великий налог наклали тому, що батько не в колгоспі?
П. Є. — Да, да. А тоді — плати! А він — та шо? А тоді забрали, кролів забрали, в нас 90 штук було, забрали, і подушки забрали. Тоді ж так граблять, то подушки були товар.
А. І. — Тоді я знаю, це ж у нас же ж тоже в колгоспі були, хай в вас там, а наші так, а всьо ровно ж і корову забрали, і позабирали все із того, все з горища віником позмітали. І зерно, і де й каструля була, де все, все позабирали.
— А що вони казали? приходять і забирають? нічого не кажуть?
А. І. — Та приходять так, ідуксія називалися. Приходи душ 3-4 таких, шо ото мужиків і забирають усе. Де яке зерно не є, де там картошка, де шо, все, все! А народ же тоді.
— А чи вони були місцеві?
А. І. — Місцеві!
— А чи не можна було піти в район до начальства?
П. Є. – А куди, як і в районі такі.
А. І. — Хто його знає, тоді оце їсти не було.
— Чуєте, а як ваш батько не пішов у колгосп, він такий багатший чоловік, чи до нього часом прийшли бідніші попросить пораду або хліба? або щось? чи ви пам’ятаєте про це?
А. І. — А які багаті? ми багаті не були.
— Такий звичайний, да?
П. Є. — Багатих тоді, як тільки началась колективізація, їх повигонили, дєтка!
А. І. — Багатих же ж розкуркулювали.
П. Є. — Як колективізація началась.
— А скільки з вашого села виселили?
П. Є. — З нашого села один, два, три, ну один вернувся.
А. І. — Якім Андрейович? та ні.
П. Є. — Сашко!
А. І. — Петро, шо Перепічай.
П. Є. — Перепічай, та ні. Петро не Перепичай.
А. І. — Та я ж кажу, шо за Перепічая була Маруся оце ж, а то Кирило.
П. Є. — Тоді Сашко. Ну і брат тоже.
А. І. — Ну, оце другий Сашко, вони ж брати. Де інкубатор був, поняв?
П. Є. — Забув, як його звать.
— І один вернувся тільки, да?
П. Є. — Один вернувся.
— Через 10 років чи після війни? Коли вернувся?
П. Є. – Коли? Та то цілий год був там.
А. І. — Через год.
П. Є. — А Мусій, Мусій. Да, його ж тоже.
А. І. — А Петро Кирилович же тоже вернувся, чи ні?
П. Є. — Да, і Петро Кирилович вернувся, я й забув.
А. І. — А дід стражник?
П. Є. – Та то ж з Писанки.
А. І. – Та всьо ровно ж наші.
П. Є. — Так то ж не з нашого. То в Архангельській області одбував своє.
— Чуєте, а нікого немає зараз в живих?
П. Є. — Нема, нема нікого. Є тільки його син.
— Його син є?
П. Є. – Є. Отут у совхозі він.
— А Писарівка це десь тут чи в вашому совхозі?
А. І. – Писарівка туди, оце ж 20 км, туди.
— Добре, чуєте, діду Павло, а як ви от пам’ятаєте себе, що ви от мали там 12, коли ви почали працювати, так як батькові помагати? скільки років вам було?
П. Є. — Як батько ше живий був?
— Да.
П. Є. — Я в 34-м году начав работать.
— В 34-му почали?
П. Є. — На завод пішов, хоть батько мене й попросив свиней пасти, то я й пас. На кусок хліба заробляв.
— Чуєте, а як вдома от, в господарстві в своєму, коли ви, шо ви помагали батькові? шо ви робили?
П. Є. — Та шо, я з худобою помагав.
— Нє, ну ви 18-го року народження, коли ви мали 10 років, скажемо, шо ви робили як хлопчик?
П. Є. — Та шо я робив! бігав.
— Бігали?
А. І. — Коров же ж пасли. Батьки ж у полі, а діти ж дома тоді поралися, коло худоби. Помагали то коров напувать, то коней. Хіба ж то бігали так, як січас от бігають?
— Чуєте, а тоді, як ви пішли, тоді хто свині?
П. Є. — Я в 46-м году прийшов з армії.
— Нє-нє! ото те, що батько помістив вас в 34-му, да?
П. Є. — Я в заводі робив.
— В заводі робив. Чи була тоді така як би мода красти?
П. Є. — Нє, такої моди не було. Мало.
А. І. — Слухай, дєд, а вори то ходили і тоді.
П. Є. — Та ходили.
А. І. — Можуть і коней вивести.
П. Є. — Та це було, ну розказували.
А. І. — А ось як Макара засудили Лучиного, а вона сама осталася дома. Корова в неї в сінях була. І до неї ж то влазили отой у сіни. Зав’язали їй двері і забрали в неї корову там, позабирали сорочки такі ото, де висіли в сінях. Воно тоді якось комната одна була і сіни там.
— А вона не чула?
А. І. — Вона чула! вона чула, так зав’язані двері були. І страшно й виходити. А двері зав’язали відтіля. Так шо ше й казали. А її чоловік тоже ходив красти, його засудили за те, шо крав. А вони їй тоді кажуть, отак якось, шо ж твій чоловік крав, гарно було так? Ото і счас ото так ідеш, і страшно людини, ше й у полі.
— Чуєте, а чи була в вашому селі церква?
П. Є. — Вона ше й досі є.
— Як називалася?
П. Є. — Покрова.
— Покровська. Чуєте, а це, а її не закривали тоді, як колгоспи були?
А. І. — Закривали.
П. Є. — Закривали тоді, а вже у войну одкрили.
— Як німці прийшли, одкрили?
П. Є. — Як німці прийшли, одкрили. І вона була, шоб не збрехати.
А. І. — Ну, була ж оце, як в 59-му в нас родилась, так вона ще була. У 63-му закрилась і стояла. А січас уже її обратно открили. Зкривали, закривали.
— Чуєте, а як ви стали парубком, це скільки було? А хто відкривав під час війни церкву?
А. І. — Не було дома нас тоді.
П. Є. — Я в армії був. А хто одкривав.
— А тьотка де була?
А. І. — Я в Германії.
— В Гермнію забрали? Чи люди ходили, як церкву відкрили?
П. Є. — Ходили було. Я ше на сахарному робив.
— Чи радянська влада потім не мала претензій до людей, шо це при німцях відкрили церкву?
А. І — Та нічого, так одкрили, і так вона й була. поки це ж батюшки не стало, позакривали, шо батюшки не стало.
— А чи ви ще застали вечорниці, діду Павло?
П. Є. — Застав.
— Ходили ще на вечорниці?
П. Є. — Ходив.
— А де це було? в якійсь хаті чи шо?
П. Є. — А в хаті.
А. І. — Та не в хаті.
П. Є — Та в хаті! я ж це, як її.
А. І. — Це ж у баби Маньки?
П. Є. — Баба Манька.
— Чи вона сама жила? чи чому вона?
П. Є. — Вона сама жила, і дівчина. Дівчина й досі жива. Тії баби вже нема. Уже вона не дівчина, уже молодиця.
А. І. — Уже ж баба така, як я!
— А це було до війни?
П. Є. — До войни.
— А як виглядали ті вечорниці? шо дівчата робили там? шо хлопці?
А. І. — Дівчата тоді ж ходили прясти, шили там.
П. Є. — То співають, то на калюжу заталкують. Шуткували. Гарували.
— А хлопці?
П. Є. — Та й хлопці! Дівчата ганяли за хлопцями.
А. І. — Дівчата роботу роблять, а хлопці перебивають, не дають робить.
— Чи дівчата пряли в п’ятницю?
П. Є. — Да.
— А чи часом, як неділя, та на гулянні, чи хлопці приводили музику?
П. Є. — Так, були.
— А який інструмент? яка музика була?
П. Є. — Яка? балалайка, гітара, дзенькало, гармошка.
— А як на свадьбах, то яка музика?
П. Є. — Така вже.
А. І. — Оце ж тоже така сама на свадьбах.