Анастасія Трохимівна Калашник 1907 р.н.
А.Т.: Настя.
— А по-батькові?
А.Т.: Трохимівна.
— Фамілія?
А.Т.: Калашник.
— Рік народження?
А.Т.: Сьомого.
— 1907? У якому селі Ви народились?
А.Т.: У цьому родилась.
— Скажіть як називається.
А.Т.: Черкаський Бишкин.
— Черкаський Бишкин, а район який?
А.Т.: Та тоді був Зміївський, а тепер Ротвальд .
— Ротвальд? Кажуть уже назад Зміївський. Як ваше дівоче прізвище? З хати?
А.Т.: Шемігон Анастасія Трохимівна.
— А дівоче прізвище Вашої матері знаєте?
А.Т.: Шевцова Катерина Федоровна
— Чи вона була росіянкою?
А.Т.: Чай була місцева.
— Коли Ви народилися ваше село мало кутки які називались по-різному чи просто одне велике село?
А.Т.: Одне, тут були черкеси колись от і Черкеські Бишки.
— А хто такі черкеси?
А.Т.: Ну хто зна, щось таке черкесають. Отам були, де Микола живе, там була капличка, там Замок був, отак Замок і зветься, отут замикалось річки, оце отут була річка тепленька.
— Куди вона ділася, річка?
А.Т.: А хтозна-де ділась, у війну її чи розбомбили, ту вуличку, а хтозна-де вона ділася та річка.
— Коли Ви народилися, скільки у Ваших батьків було дітей?
А.Т.: У моїх батьків була одна дівчинка як я народилась, а після мене ще три було і два мальчики.
— Всього шість?
А.Т.: Сім було.
— Дід і баба жили з вами?
А.Т.: Нє, ми жили із дідом і з бабою, батько мій приставав у прийми.
— З материним дідом жили?
А.Т.: Да-да… А батькових не знаю, того шо вони померли ще він не женився. А тоді ж оженився, туди й пішов, не було ж в нього батьків і пішов до материних, мати моя була одна.
— З дідом і бабою ви жили в одній хаті?
А.Т.: Да, в одній.
— Скільки землі було?
А.Т.: В діда ото ж тоді було, роздавали, а тоді прийшло, що укріпляли свої наділи. Сперва давали тільки на хлопців, а тоді стали давати вже й на дівчат. А в мого батька хлопець один був, умер, а тоді дівчина, а тоді ще дівчина, нам землі… На одного батька получає, получає ще дід, свою земельку вкрив то дали йому участочок, а в нас там те було, а він взяв, щоб все вмєсте було. А батько… Йшли на Сибір люди, продавали, а батько купив там чи гектар, чи я не знаю скільки. А тоді стали… Те відібрали, стали на дівчат давати.
— Чи був у вас фруктовий сад?
А.Т.: Та отут не було ні в кого.
— До колгоспів, ваша сім’я була середняки, куркулі чи які?
А.Т.: Середні.
— Ваш батько десь наймався?
А.Т.: Наш батько не наймавсь ніде,
— Працював на своїй землі?
А.Т.: Працював на своїй землі, у дев’ятсотому годі поженились вони. У четвертому годі була Японська війна, він на війні був, поранений у Японії, лежав у больниці, відтеля прийшов інвалід. Так шо він ніде не ходив по наймах.
— Інші люди в селі, ще до колективізації чи революції, ходили до панів?
А.Т.: Ходили, ходили.
— В селі був пан?
А.Т.: Ні, в селі не було. Ходили у Таврії десь, ходили тут було, на том боці міст був – їхні пани там жили.
— На заробітки ходили і хлопці і дівчата чи тільки хлопці?
А.Т.: А дівчата ходили в найми, ходили в’язати. Ходили і дівчата й хлопці.
— Хто був паном?
А.Т.: Я не ходила нікуди. Ну я не знаю, там Харченко казали, був аж отам. Отут звали Серединой, а там Іваницькі були, ну я їх не знаю.
— Коли прийшов колгосп, батько пішов?
А.Т.: Батько мій вмер у двадцять другому годі.
— Як він умер? Чому так рано?
А.Т.: Так він же ранений був, йому ж повернуло пальця назад, а п’яту наверх, він кричав «Відріжте», а йому: «Будеш ходити на своїх». Ну уходив на своїй, а ранка нарве-нарве, витече-вийде кісточка така, а потом загоїться, а потом опять. А потом як заболить у двадцять першім годі, так він десять неділь лежав в больниці і оце вийшло, що кожа відширяла від кістки. Зробили йому операцію, оце розрізали і він вмер.
— В якому році Ви вийшли заміж?
А.Т.: У двадцять шостому.
— Коли прийшов колгосп, Ви пішли туди разом із чоловіком?
А.Т.: У колгосп? Нє. Ми не йшли.
— А як ви змогли?
А.Т.: Вперед пішли люди, а мій чоловік ходив по наймах, і в Маріуполі був і в Славинську. А до того як женивсь ходив у Ставки́, жив у людей. А тоді уже ми пішли в колхоз у тридцять третьому годі, після голодовки.
— У двадцять дев’ятому вам щось казали про те, чого ви не йдете в колхоз?
А.Т.: А нам нічо не казали. Хто хотів іти.
— Скільки людей не пішли в колхоз у двадцять дев’ятому?
А.Т.: А хто зна скільки, багацько пішло.
— Сімей десять не пішло? Чи більше?
А.Т.: Та більше.
— Чи залишися в вас поле і худоба? Чи колгосп забрав?
А.Т.: А в нас не було нічого. В батьків його було, а в нас не було нічого.
— З чого ви жили? З того що він ходив на заробітки?
А.Т.: А я дома жила…
— У матері?
А.Т.: У матері жила, тоді купили отут хатку собі вже, тоді він перейшов у Харків був, і до самої войни в Харкові був. А я в колхозі була. Була у нас коровка – як прийде чоловік на виходні, як вижену корову, щоб паслась у полі, він прижене додому. Ідеш на роботу – йди на роботу. Трудно, як до войни ото отак нам, а він у Харків і в Харкові там робе, а на вихідних ходив додому.
— Бригадир сердився, що чоловік не в колгоспі?
А.Т.: Нє, нічо не казав.
— А як Ви поженете корову і він каже «йди на роботу» – це була субота і неділя? Треба було ходити?
А.Т.: В субботу. Тоді в субботу виходні були.
— Чому Ви пішли в колгосп в тридцять третьому?
А.Т.: Чого пішли? Та вже пішли і ми пішли.
— А до того як ви пішли, люди вам казали йти?
А.Т.: Нє, ніхто нічого не казав, нє.
— Тоді, в тридцять третьму, Ви просто захотіли піти?
А.Т.: Ну, в тридцять третьому голод був, чоловік тоді прийшов додому. В Маріуполі був, а тоді прийшов, пішли й ми. Тоді уже люди ж померли, а було робота, колиси в’язали. Пішли в колхоз. Я пішла і він пішов. А тоді він остався там, скирдували. Умовили стягти скирти. Він як упав! А тоді прийшов до дому, пішов у Харків, поступив уже й не ходив більш. А я до самого, уже шістдесят год мені було так це було ще с колхоза і то ще ходила.
— Те що Ви пішли в колхоз допомогло вам пережити голод?
А.Т.: Ой, та ми вже пережили голод. Ми скрізь їздили, і я з ним скрізь їздила, де тільки я не була! І на Кубані, і ото барахло було їздила міняла і то харчилась так.
— Один хлопчик у вас був під час голоду?
А.Т.: Ага, із двадцять восьмого году.
— Яке саме «барахло» міняли?
А.Т.: Полотно, і шо було дівоче і те носили, усе носили.
— І люди хотіли поміняти це на продукти? Спідниці, все?
А.Т.: Аякже, все міняли.
— А намиста Ви міняли?
А.Т.: Не було намиста. Люди все носили, а в мене не було номиста.
— А коли ви йшли назад, з Кубані, з продуктами, люди на дорогах просили у вас?
А.Т.: Шо просили?
— Їсти щось, трошки.
А.Т.: Нє, коли ми ходили перестрівали, віднімали.
— Віднімали просто?
А.Т.: У сорок сьомому уже після войни, як на Кубань їздили, – вже я не їздила, вже син мій їздив, – так у вагоні і то повіднімали їжу, продукти.
— Ви казали голод був і у двадцять перших-двадцять других роках?
А.Т.: Та був, ну не такий же як оце в тридцять третьому.
— Не такий сильний? Ви ходили міняли продукти тільки в той рік коли був голод – 33 і 47? Чи під час війни також?
А.Т.: Він начався у тридцять другому, коли колективізація була, в людей позабирали все, ходили… Постановленіє таке.
— А хто забирав? Хто ходив по хатах?
А.Т.: Та наші люди.
— Комсомольці чи партійні?
А.Т.: Ага, комсомольці.
— Ви щось їм казали коли вони приходили? «Що ти робиш»?
А.Т.: Та хто ж там казав? Мене дома не було, жила в матері ж уже. І так прийшли, і рядно взяли, і мішки які шо землю насипати, і мішки забирали колхоз уже. Забрали все, де шо не було.
— Ви не пішли до них сваритися?
А.Т.: Та хто там пішов. Ми строїлися, хотіли построїться, зробили ото собі хатку, а кришу не вкрили. А тоді голод, тоді ж ми не жили дома, чоловіка не було, я ж скрізь їздила. Так вони й дошки забрали і кришу забрали, а куди підеш? Нікуди не підеш жалітися.
— Коли батько помер вам було 15 років?
А.Т.: Ага. Була в нас ще 4 дівчини, три після мене. І був 85 год дід та мати, та ми ото самі хазяйнували, в нас була конячка. Мене в 15 год послали вже в Харків, наклали копичку сіна, прийшла в Харків мені туди зернечка і приїхала, а батько лежав уже такий, вмирав. Каже мати що як кинеться: «Нема Насті? А я кажу – нема. Опять полежав-полежав – нема, нема…» А потом як приїхала, мати вийшла з хати: «Іди в хату скореє, а то батько доживає». Я вийшла, увійшла, а він лежить та дивиться-дивиться на мене та так голову похилив, каже: «Настя-настя…» і вмер. Та думаю: «Настя-настя… Тобі 15 год, а сім’я яка, це ж той роботнік був» та я ніде днів сорок не ходила, земельку свою обробляла, людям помагала, помагали ми. Мати моя п’ятдесят год жила вдовою, а я вже п’ятдесят три живу.
— Коли Ви дівували, то дівчата де збирались, на якому кутку?
А.Т.: Та були вечорниці ж, і туди ходили, і там, і шили там, і пряли там усе. Ну я не ходила нікуди.
— А ті дівчата, які ходили, вони наймали хату чи до когось з дівчат ходили?
А.Т.: Ні, баба якась жила, як оце я, вдова, нікому дровець принести, вона пускала їх. Гребли-возили в кого конячка є, кучай звалась, і дівчата ж ходили – та пиріжок принесла, та ще що-небудь, так вона й жила.
— А Ви не ходила?
А.Т.: Я не ходила, того шо мені ніколи було ходити.
— Багато роботи?
А.Т.: Я ж, щитайте, за хазяїна вдома була.
— Ви пряли вдома вечорами?
А.Т.: Шо пряли?
— Зі своїми дівчатами, ні?
А.Т.: Нє.
— З сестрами?
А.Т.: Мати, дівчата ото так.
— А скільки можна була напрясти за зиму, скільки метрів?
А.Т.: Хто як пряде, у кого скільки волокна. У людей була мало волокна, вони й людям пряли на спіл, вона півниток там напряде, а в нас було своє волокно. Я ж вам не скажу скільки метрів, а було і десять шматків і дванадцять шматків. Ото прядемо саме мати чеше, а тоді біле. Ото так і жили.
— Ви вміли ткати?
А.Т.: Вміла ткати й прясти.
— Ви ткали полотно чи ще й килими?
А.Т.: Полотно та оте рядюлик. І ото прядемо там рядюлик, рядна тоже ткали.
— А коли пряли ввечері, чи ви співали з матір’ю?
А.Т.: Моя ти дитино… Куди нам співати з матір’ю, як мати стала в 35 год, а нас четверо дітей, одній ще год нема, як умерла було півтора годи, другій 7 год, третій десять год, а мені п’ятнадцять, а одну віддали заміж уже. Батьки віддали ще батько був. Так ми рік проплакали, куди нам співати. Я й зараз не вмію співати, не вмію танцювати. Я ото ходила до дівчат, так піду там посиджу, на вечорниці, казали, а коли там ввечері який час побуду, а то йду додому.
— Коли ви сиділи з дівчатами хлопці також були на вечорницях?
А.Т.: Були й хлопці й дівчата.
— Чи приводили вони музик?
А.Т.: Та тоді, балабайка була грала.
— А скрипки чи гармошки не було?
А.Т.: Не було.
— Що дівчата співали, пам’ятаєте?
А.Т.: Не пам’ятаю.
— Чи танцювали?
А.Т.: Танцювали.
— Коли Ви ще дівкою були, то часом були на весіллі у своїх подружок?
А.Т.: Ну коли яка йде подруга, сидимо за столом, а тоді роздадуть шишки і пішли дівчата. А баби остануться.
— Чи були Ви дружкою?
А.Т.: Та ото ж дружка не та що ходе вінчатись, а ми такі дружки – сиділи на лаві скільки нас там було, сиділи співали.
— А яка музика була на весіллі?
А.Т.: На весіллі і гармошка була і троїсти були.
— Троїсти це які?
А.Т.: То бас, скрипка і скрипка велика. Бас то – «бум-бум», а скрипка – «ті-лі-лі» [Імітує звуки музичних інструментів – ред. прим.]… Понятно?
— А третій хто? Скрипки…
А.Т.: Одна манесенька, друга більша, а третій такий бас.
— Бас такий середній? Скільки струн? Чи грали смичком?
А.Т.: Ага, середній… Та його зна’ скільки струн? Ага, смичком. Казали: «Як ідуть, а бас і каже «бууууудем їсти будем пити – будем їсти будем пити», а скрипка каже «там побачим що там буде – там побачим що там буде», як повернули звідтеля, бас і каже «і-і-і не їли не пили – і-і-і не їли не пили», а скрипка каже «я казав що так буде – я казав що так буде» ха-ха-ха… Понятно? Оце як троїстри – то це гарна свадьба.
— Чи був бас і після колективізації?
А.Т.: Після колективізації та де воно, не було нічого.
— Не було бас, не було скрипки також?
А.Т.: Не було вже і весілля, не грали… Гармонія все. А тоді вже не було. Люди померли які грали, в голодовку.
— Померли ті бас і скрипка?
А.Т.: Шо?
— В голод померли?
А.Т.: Угу.
— Коли клуб відкрився в селі?
А.Т.: Ще до колхозу.
— Ви ходили часом в клуб?
А.Т.: Та хто ходив… У нас конячка була, зима як прийде, а то літом у полі: у полі оремо, сіємо, ще дядьку якомусь поможем, він нам поможе, там те зернечко чи снопи, а ми йому снопики привеземо – то я все їздила. А зима як прийде, а нас же четверо дітей, нема ніде нічого. Десять год корови не було, десять год поросят не було в матері, що купе – воно дохне. То ми як наваримо такий горщик мати борщу, так посідаєм їсти, так квасолю вибираєм, на кучку кладем кожна коло себе, а тоді борщ той похлібаєм-похлібаєм – нічим зажарити була ті страви. А тоді хто борщ похлібає, а квасолькою закусює. Так шо ми жили – не дай Бог… Куди там в клуб ходити. А зіма як прийде, то тоді отам в лісі різали дуби. У нас сусіди, Бойки були, і кажуть матері що: «Хфедорівна, на конячку, ми будем їздити», то я оте кожен день. Як рано устали під’їхали, ввечері приїду. Наморюсь, намерзнусь – куди мені в клуб іти…
— Чи пам’ятаєте як Ви були меншою, було років 10 чи 15 або і пізніше, щоб ходили старці по селу?
А.Т.: Старці? Старці ходили.
— Були вони сліпі?
А.Т.: Сліпі, а хто й видющий.
— Той сліпий це був чоловік чи жінка?
А.Т.: І жінки були, більш чоловіки.
— Поводатарями хто був?
А.Т.: Хлопці.
— Скільки було років хлопчикам?
А.Т.: Ну може год 10 чи як. А були і чужі водили, а то вони як поженились – хоч і сліпі, а женились, – дітки були, різні діти водили. Ото старець іде, отак сумка осюди як прийдеш, це ж до колективізації у каждого було і кличка і все. Наберуть там
— Вони грали на чомусь?
А.Т.: Казали, но я не бачила, казали що на бандурі грали.
— А як грали Ви не бачили?
А.Т.: Нє.
— Вони приходили під двері чи… Як вони приходи до хати?
А.Т.: Ну прийдуть у двір, відчинять двері і в хату входять.
— І в хаті співають чи просять?
А.Т.: Ні, просять милостиню і все.
— Таких божественних пісень не співали?
А.Т.: Ні-ні…
— Біля церкви Ви їх бачили?
А.Т.: І біля церкви були…
— А біля церкви не сиділи не грали?
А.Т.: Ні-ні-ні.
— Церква була у вашому селі?
А.Т.: Угу.
— Саме в вашому селі були старців?
А.Т.: Нє.
— Після війни ще були старці?
А.Т.: Та, не було.
— І в колективізацію вже не було?
А.Т.: Ні.
— А чому?
А.Т.: Уже начали їм, там які по десятці давали чи що, не ходили коло хати.
— Люди боялися що старці можуть щось вкрасти?
А.Т.: Нєєє.
— Дітей старці не лякали?
А.Т.: Ні. Цигани як були, цигани такі шо і крали.
— Люди могли не дати нічого старцям? Не могли або не хотіли?
А.Т.: Може хто і не давав, та у каждого було тоді. Своя мука, свій хліб. Поїдуть, намелють мукички, мукичка есть, печуть, що печуть і дають, і мукички дадуть.
— Ви казали що церква була у вашому селі?
А.Т.: Була
— Як називалася церква в вашому селі?
А.Т.: Троєця.
— Де вона стояла?
А.Т.: Отам, звідкіля їхали.
— Біля Замку, біля річки?
А.Т.: Оце де позагорожуване, що нема, не стоїться, так ото площа, ото там вона була.
— Що з нею сталося?
А.Т.: Розібрали, дзвони познімали, дзвони ж були мідні. Познімали, церкву розібрали. Отам один був у нас, поставив собі хату, а не знаю де він.
— Із дерева з якого була церква?
А.Т.: Да.
— Хто він був? Чому він забрав це дерево? Він був дяк чи комуніст?
А.Т.: Комуніст був.
— А хто знімав дзвони? Сільські люди чи приїхав хтось?
А.Т.: А приїхали. Зняли, забрали й поїхали.
— А з іконами що зробили?
А.Т.: А з іконами то люди може порозбирали, то я не знаю де вони подівались, я нікуди не ходила.
— В якому році це було?
А.Т.: Ото в двадцять дев’ятому й було.
— У двацять дев’ятому?
А.Т.: Да. У тридцятому як стала колек…
— Як Ви думаєте, чому вони це зробили? Кому вона мішала?
А.Т.: Мішала комусь, аякже. Комуністам.
— Але чому?
А.Т.: А хто його знала. На шо вони її розібрали…
— Чи ходили вони по хатах, казали що треба зняти ікони?
А.Т.: Нє, за ікони нічого не казали, а ото ж ходили зернечко забирали у тридцять другому, де шо не було змітали, а що ж скажеш…
— Яким було Ваше весілля? Як це було?
А.Т.: Та як…
— Скільки днів? Один, два дні?
А.Т.: Та, один день… Два дні.
— Розписалися чи вінчалися в суботу?
А.Т.: Ми вінчались у п’ятницю.
— Там в церкві? А потім що, куди пішли?
А.Т.: А після церкви у понеділок свадьба була, в понеділок був праздник, але ми в неділю не грали, а в понеділок свадьбу. Забрали ж свекри ж мене, жених забрав додому.
— Яка музика була у вас?
А.Т.: Скрипки́, скрипки́.
— Ота троїста?
А.Т.: Ага.
— Ви пам’ятаєте як звали музикантів?
А.Т.: Один був Аврам, другий був Денис, а третій Василь.
— Хто грав на басу?
А.Т.: На басі? Аврам-сліпий був
— Він не бачив?
А.Т.: Ага… А ті два на скрипці.
— А в того Аврома сина немає?
А.Т.: Нема нікого.
— Ті хто грав на скрипці були братами?
А.Т.: Ні-ні-ні.
— Скільки платили за те, щоб вони грали в вас?
А.Т.: Ну, пройшло вже 70 год! Що знаю…
— Ви танцювали на весіллі?
А.Т.: Я не танцювала ніде, я ж вам кажу. І по цей день і ногою не тупнула ніде, і не пила ніде, й отакою чарочки я не випила.
— Коли Ви ще були дівкою, дівчата ходили на Івана Купала до річки?
А.Т.: Ходили малі, великі ні.
— Що малі робили?
А.Т.: Та купала ж закопували, грали в Купала, а тоді на воду вінки. Ну я не ходила.
— А вогонь палили?
А.Т.: Нє.
— Після Великодня ходили веснянок співати до річки?
А.Т.: Ходили.
— Чи водили вони хороводи взявшись за руки?
А.Т.: А ходили знаєте коли, на Благовіщення. Ходили кізла водили, отут собиралися на оцім краю, і ото сходяться така низка велика і йдуть, і співають.
— Кого водили Ви кажете?
А.Т.: Кажуть кізла. Отак позабираються одна за одною і йде співають.
— А що це «кізла», козел?
А.Т.: Ну так кажуть, козла водять. Оце як збереться і оце з Бишків то дівки аж на клад, а тоді другу вулицю і там уже розходяться. «Як вскоче коза в огород – в огород, так й витоптав козел часник-часнок». Ото співають, а ті начинають, а ці кончають, а тоді ці начинають, а ті кончають.
— Вдягалися тоді в вишиті сорочки?
А.Т.: Ага. Було все.
— Хто жив у селі? Тільки українці чи поляки, росіяни, євреї?
А.Т.: Не було, нє. Не було нікого, самі українці. Ото ж було руські, Бишкин, там руські були.
— Нижній Бишкин?
А.Т.: Ага.
— Там були руські?
А.Т.: Там руські були. Там ніхто не брав…
— Дівчат?
А.Т.: Дівчат, ні Бишкинські туди, ні москалів сюди. Казали – москалі невдалі. Тільки дві душі було там, шо тут ніхто їх не брав тих дівчат, такі невдалі вони. А то ніхто. А тепер і ті сюди йдуть і ці туди йдуть.
— А москалі що казали про це село? Також казали що тут погані?
А.Т.: Ну не те, не погані, а моди не було. То ж хохли, а то москалі.
— Чи були в вашому селі маляри, богомази? Ті що малювали ікони?
А.Т.: Нє-нє-нє. Не було.
— А де люди брали образи?
А.Т.: Їздили на базар, купували. Там були такі маляри, заказували, похрестили. Купували, давали їм гроші, сєрєбро. Красили жовтим золотом ото…
— Де на базарі?
А.Т.: У Змієві був ярмарок, у Лимані був ярмарок, у нас був ярмарок на Троїцю. У нас же Троєця була, Троїцька церква, храм був. У нас коло церкви був ярмарок.
— Ті маляри приходили до вас на ярмарок?
А.Т.: Аякже. Ото ж вони прийдуть, тут у людей візьмуть гроші, а він тоді наробе, а тоді ще на Пречисту, Успіння Пресвятої Богородиці тоже ж ярмарок. А тоді він привозе осюди. Отакі були.
— А Ви пам’ятаєте трошки?
А.Т.: Ну аякже.
— Що Ви замовляли у них?
А.Т.: А я не купувала, мати моя купувала.
— Що купувала?
А.Т.: Хрестик купе, давала гроші, а вони робили, бухачі колись казали. Ото були намистечко, ті хрести начепе дівка і йде Боже сохрани.
— А звідки ці маляри були? Чи Ви знаєте звідки вони?
А.Т.: Хтозна-звідки, не знаю.
— Скільки коштувала пара ікон, Благословіння коли мати для Вас купувала, скільки це коштувало?
А.Т.: Та тоді не дорого було.
— А скільки?
А.Т.: Я ж кажу, вже 70 год.
— А дукач?
А.Т.: Та я ж вам кажу, у людей же були гроші – рублі такі серебряні, вони йому дають, а платять за те робе. Той грішми плате тими ж.
— Ви також мали такого дукача?
А.Т.: Було. Мати ж робила, старшій дала дочці, і мені давала п’ятеро. Та в мене було намистечко дідове… Дідової баби. А тої дочці, тож була перва дочка, тій купували на ярмарку і намисто і все.
— Яке у Вас було намисто, як називалося? Червоне таке?
А.Т.: Червоне.
-— Коралове чи добре?
А.Т.: Та, де там воно добре було. Таке порізане було, як після війни робили с того…
— Коли маляр приходив до церкви, він сам продавав ікони чи може його жінка?
А.Т.: Він продавав. Вони сюди не возили ікон, на ярмарок їздили і там купували. Тепер отака іконочка тридцять тисяч.
— Ті ікони були на дереві чи на полотні також були?
А.Т.: Нє. На дереві.
— Під склом?
А.Т.: Угу.
— Ікони вашого діда були під склом чи тільки на дереві?
А.Т.: Були… Я не помню щоб у них було на дереві.
— На ікони інколи казали «Боги»?
А.Т.: Люди казали, аякже?
— Казали стоять Боги чи стоять ікони?
А.Т.: Та й Ікони й Боги… Ікони. Там «Матері Божа» була, «Спаситель», ота ж пара, та шо купували благословення.
— Які ще ікони були у бабиній хаті?
А.Т.: Та багацько, всякі були.
— Штук десять?
А.Т.: Та може і більше, велика хата.
— Коли хтось помирав, то клали йому іконку в домовину?
А.Т.: Ага.
— А навіщо?
А.Т.: Не знаю. І зараз кладуть.
— А не знаєте чого?
А.Т.: Не знаю чого.
— Коли ходили до церкви молитися, мали свою ікону до якої йшли свічку ставити чи молилися до неї?
А.Т.: Як що б своя була?
— У церкві, так.
А.Т.: Нє, там ікон багацько, хто поставить. Був такий посмішник і ото ж купив і становлять туди, там був Ісус Христос розп’ятий лежав. А то і ще ж там санички були, світили. Туди далі йде, туди йде стоїть молиться туди і свічечку становлять.
— Коли ікони вже були старі, чи псувалися, що з ними робили? Викидали?
А.Т.: Ааа таких не було ніде. Ніхто не викидав. То тепер…
— Ні, як стара стає, то що з іконою робили? Шо дошка прогниває.
А.Т.: Такого не було. Я не знаю. У нас були всі гарні.
— Зараз у Вас є такі старі ікони? Подивитеся якібули старі, добре?
А.Т.: Подивлюся.
— У вашому селі був гончар?
А.Т.: Нє, не було.
— Теж на ярмарку купували, горшки все?
А.Т.: Да…Тоді їздили в Водолагу, купували, тоді їздили те, тоді їздили міняли, (Не чутно) понятно?
— Водолога то далеко, за Харковом?
А.Т.: Туди, за Харковом.
— Коли закрили церкву, що ж робив священник?
А.Т.: Нічого не робив.
— В селі жив?
А.Т.: Жив, а тоді те, він же монахом був. А тоді пішов у дім пристарілих і вмер.
— Кажуть часом у селах були відьми, а тут була?
А.Т.: Кажуть що була, а хто її бачив? То так скрізь корови, люди були бідні, корів доїли.
— А що робили ворожки? Ворожили людям?
А.Т.: Цигане ж були.
— Вони ворожили?
А.Т.: Приходили ворожили.
— То мабуть баба Галя йде?
А.Т.: Із палкою?