Всі записи
Усна історія

Вуіц Надія Михайлівна, 1928 р. н.

с. Джурин Шаргородського району Вінницької області
народилася в с. Писарівка Шаргородського району Вінницької області
нтерв’ю провела Антоніна Палагнюк, 1993
album-art

00:00

…1928 року народження, село Писарівка, Шаргородський район. Після заміжжя живе в селі Джурин, тоже Шаргородський район. Надія Михайлівна, а яка ваша дівоча фамілія?

Н.М.: Шибон Надєжда Михайлівна.

А чи пам’ятаєте яка буля дівоча фамілія вашої мами?

Н.М.: Дідух.

А звали?

Н.М.: Ликера Фьодоровна.

А свою бабушку Ви пам’ятаєте?

Н.М.: Бабушка умерла… Вона осталася маленька, сиротой.

Да? Так що не знаєте.

Н.М.: Дєдушку не знаю тоже.

А була велика у Вас сім’я?

Н.М.: У нас була сім’я… Мама пішла на… бабушку, бо мій батько оженився – та жінка померла, лишила троє дітей. Потом моя мама прийшла, сирота була, пішла. От. Брак вступився. Сестра замуж. Потом ще в мене маленька була сестричка. Старша конешно за мене, бо мене ще не було. От… Я народилася, ще в мене сестричка була, народилася. Нас було скільки…? Тетяна…

Назвіть їх, да.

Н.М.: Тетяна, Марина, Іван, я – Надєжда. І Галина. П’ятеро.

П’ятеро? Чотири сестри і один брат? Як склалася доля ваших братів і сестер?

Н.М.: Брат утопився. Пас корову, пригнав корову на обід і пішов з хлопцями купатись. І втопився. От. Сестра одна, Марина, вийшла замуж і пішов на фронт, і не вернувся.

Чоловік?

Н.М.: Чоловік, да. І вона плакала і осліпла. О. Другої сестри, Тетяни, тоже пішов на фронт чоловік, тоже не вернувся. Але це дочка…

Н.М.: Працював в колгоспі, мати тоже.

Як називався куток де живе ваша сім’я?

Н.М.: Жабокречено.

А як ще називалися сільські кутки?

Н.М.: Жабокречено була, Комарівка, от. Закручена, Шляхетчина. Так.

Так свої казали?

Н.М.: По-сільському казали, да.

Чи Ваша сім’я жила в одній хаті?

Н.М.: Ні. Потому як одружилися – уже всі розійшлися.

Всі розійшлись, кожен взяв своє?

Н.М.: Кожному була сім’я своя, да.

Чи може Ви пам’ятаєте, може Вам батьки казали, як до колективізації велося хазяйство?

Н.М.: Велося хазяйство? Так, як хто міг, понімаєте? В кого було поля більше…

Ні, у вашій сім’ї як?

Н.М.: А у нашій сім’ї, в нас було не дуже багато поля, понімаєте… На дітей було… Садіка не було, знаєте, у селі лишали одного на другого. От прийдеш… Я знаю як в нас був пожар, я маленька і ця сестра, троє нас. Тих уже не було – відійшли. Пожар був – то не було кому рятувати, половина села горіла, то ми з вікна повискакували. Мені було чотири роки, і я витягнула маленьку – два роки – через вікно.

Понімали що треба рятувати…

Н.М.: Канєшно, бо мама казала: «Тільки в церкві будуть дзвонити дзвони, то виходь на двір – не будьте в хаті».

А що це був за пожар?

Н.М.: Хтось підпалив село, понімаєте, і так. Все від Шаргорода до Закручено все згоріло от, і Комарівка, до Жабокречене дійшло. Багато, багато згоріло.

І були шо, погоріли люди? Чи всі спаслись?

Н.М.: Ні, люди не було шо погоріли, бо всі, бо саме жнива були – нікого дома не було, всі на свої поля пішли. І стали пожари, а так ні…

Шо про це казали, що це якісь куркулі підпалили чи що?

Н.М.: Куркулі? Казали що це підпалили село якісь… Якісь одне другим мстили шось, понімаєш? І підпалили, нема шо робить – підпалили село.

А хто у вашій сім’ї вважався главою? Батько чи мама?

Н.М.: Батько.

Батько?

Н.М.: Канєшно.

Він розпоряджався грішми, хазяйством?

Н.М.: А грішми… Хазяйством то він розпоряджався, а грішми… Нє, не було їх. Я навіть і не знаю шоб гроші були, понімаєте? Так то ж то, я знаю, щоб солі купити то треба продати, ніколи ні яічка не з’їли – все треба в місто винести і продати євреям. Потому шо в нас грошей, грошей не було, понімаєте? Я знаю шо мама стояла в очереді, магазин сітки привезли, то вона стояла день, ніч, аж на другий вечір купила три метри сітки. От. Так було трудно. Босі ходили. Мені воно совсім не нравилось.

Чи пам’ятаєте скільки було в батька землі?

Н.М.: Ні, я не помню.

Не пам’ятаєте?

Н.М.: Нєт.

А яку худобу тримали Ваші батьки?

Н.М.: Було пару, корова в нас була, вівці були, бо, я знаю, качки, гуси, свині… Свиня була і пару волів було.

Це вважалося добре хазяйство?

Н.М.: Нєа. Ще коні треба шоби були, понімаєте? Не було коней. От.

А до якого розряду належала ваша сім’я? Шо казали, шо це бідні чи це середні, чи це багаті?

Н.М.: Середняки.

Середняки?

Н.М.: Середняки були, да-да.

Тоді майже кожна сім’я, крім того, що там на городі робила щось, чимось ще займалася, якоюсь домашньою промисловістю?

Н.М.: Ми коноплі сіяли пряли, рядна робили, верстак був.

Я про це хотіла спитати.

Н.М.: Да-да-да.

А хто робив на верстаті?

Н.М.: І мама вміла і батько вмів, і вже старша сестра вміла.

А що виробляли?

Н.М.: Виробляли всякі рядна, виробляли полотно на рубашки і на штани, бо не було де купити, всьо-всьо в цім ходили.

Чи це робили тільки для свої сім’ї, чи може продавали?

Н.М.: Нє, тільки для свої сім’ї робили, потомушо це ти посієш там коноплі чотири, два цього… Скільки там… Дві сотих, три сотих посієш, скільки сіяти коноплю, її ж треба винести, її же треба це всьо (…) знаєте скільки роботи? А воно як горить, а ми прядем, думаєш: «Чорт би тебе побрав з тим прядивом».

(Сміється)

Н.М.: Чесне слово. А це вже стало лучше жити як в школу, в школу в перші класи я пішла, мені вже так надоїло коров пасти. У цейво всьо вдома робити, бо не було кому – всі підуть на поле і нема кому робити, то шо зробиш? Шість років, вісім, зара одинадцять, шістнадцять ще нічо не робити, грається понімаєте?

Тоді в скільки років заставляли вже батьки до роботи?

Н.М.: Я знаю що мені шість років було, то я должна рано встати і корову попасти поки видоять, до дев’яти часов. От, то рано встану, мушу вмитися, берем мішок, закутуєм і так не можеш сісти, то можуть комарі загризти, (…) та й пішла додому. Тоже… А може шось… От кажу: «А мені сусіди (…) в школу, учитися». Ну то і всьо. У Кобзарівку пішки підеш, то хоч купиш, то хоть знаєш що це таке, чорті шо…

Угу.

Н.М.: Так то ж уже видумали шось таке прямо, ні к селу, ні к городу.

Чи щось Ваші батьки продавали на базарі?

Н.М.: Нічого. Шо там продавати було, шо?

А якщо, наприклад… Чи що-небудь купляли якщо, наприклад, треба щось вдягнуться, взутися, дітям?

Н.М.: Де і купляла, а що, пшеницю продасть як є, то муку. Я знаю молока там, (…) сметану зробили, (…) в Шаргород, там продасть євреям, куплять, так гроші мали.

А було так, що міняли, наприклад, тоже сир, то молоко віддали чоловікові, а він, наприклад, дав черевички дитині чи такого не було?

Н.М.: Ні.

Такого не було?

Н.М.: Такого не було.

Мали спочатку продати, а потім купити?

Н.М.: Да, мусили продати, а потом купити.

Угу. Чи був у вас фруктовий сад?

Н.М.: У нас тіки було… Горіхи знаю один був, дві яблуні були, вишні були. Був так.

Не вирубували його потім?

Н.М.: А потім вирубували, абсолютно все вирубали, бо треба було за кожне дерево платити багато грошей.

Це такі налоги?

Н.М.: Да, налоги великі були. То вирубали були, не було його.

Це було в вашому дитинстві чи вже пізніше?

Н.М.: В моєму дитинстві було.

А потом уже, в п’ятдесятих роках?

Н.М.: А в пійсятих роках вже розрішили, понімаєте? У пійсятих роках я родила першу дитину, як я прийшла сюди, то, ви знаєте, шо я їла пів відра яблука. Сама-самісінька. Сіла там на балкон і мама, його мама, дивиться, дивиться – ти їси, їси думаю: «Боже мой, щоб ще щось не помішала» я підійшла, каже: «Надя, шо ти їси так багато яблук?» Мені так стидно, знаєте, я застидалася: «Я так хочу яблук, шо я нічого не буду їсти – тіки яблука».

Так хотілося…

Н.М.: Так хотілося і треба, понімаєте?

Чи мала ваша сім’я авторитет в селі?

Н.М.: Ну як, всі вмєстє. Всі вмєстє так.

Але чи приходили, чи може ваш батько шось умів таке робити, шо ваші сусіди не вміли, так вони приходили?

Н.М.: Мама шили на машинки, приходили, да. А батько, то нанімався, тоже свою роботу зробе. Бо я знаю що ночью нанімається кудись піти робити, щоб підробити тоже. То я знаю так…

Чи існував поділ робіт в хаті на чоловічу роботу і на жіночу роботу?

Н.М.: Да, я знаю шо мама должна дітьми заніматися, от. У городі, батько тоже помагав, на городі тоже вона робила. Оце коноплі, оце всьо її – і діти і корова. (…) я знаю, всьо хазяйство почистити, це всь-всьо-всьо він робив, от.

А чи було таке, що жінка могла виконувати чоловічу роботу?

Н.М.: Ну, це багато.

А чому так було?

Н.М.: Бо не було чоловіків навєрно, та й виконували.

А чи було навпаки, що чоловік міг жіночу робити?

Н.М.: Міг.

Наприклад?

Н.М.: Наприклад от мій батько. Міг шити, міг прясти, міг вишивати. Точно вам кажу. От. Ну шо ше… Я ше такого не знаю…

За куделею сидів?

Н.М.: Да-да, може-може.

А як в селі ставилися до таких випадків? Не сміялися над чоловіком?

Н.М.: Ні, не сміялися.

І чи чоловік не бойкотував, не казав шо: «Я не буду цю бабську роботу робити»?

Н.М.: Він сам хтів.

Помагав, да?

Н.М.: Да, помагав, сам хтів.

Надія Михайлівна, а чи була у вашій сім’ї прислуга або наймити?

Н.М.: Ні, Боже спаси! В селі навіть ні в кого не було.

Не було?

Н.М.: Нєа.

А було багато хазяїв в селі?

Н.М.: В селі? Всі до діла, потомушо як не будеш робити то не буде мать шо їсти.

А згадуйте таких найкращих хазяїв, найбагатших?

Н.М.: Були знаєте які… (…) жили багато, були в селі такі, бо я знаю, голодовка була, одна дівчина пішла каже, шо він багато живе, до нас пішла то ще ми мали там то дали, а вона пішла до другого, то він їй нічо не дав їсти, вона дуже вже хотіла їсти. Зайшла у город, вирвала скільки цибулинок і він її вбив.

Ах… Пам’ятаєте…

Н.М.: Да.

Як звали цю дівчинку і як звали цього хазяїна?

Н.М.: Я не знаю.

Не згадаєте? Вона маленька, така як ви, чи…?

Н.М.: Да, була мала, була така… Більша за мене, років їй було навєрно вже дванадцять даже.

Це був тридцять третій?

Н.М.: Це тридцять третій рік. А може і менше, скільки мені було…

А тому чоловіку нічо не було після того?

Н.М.: А він її викинув на вулицю, хто знає шо як вона така ходила, уже спухло, знаєте. Тіки потом говорили: «Бачиш шо має і город і садовини має – і даже мнє кажеться і вулики чи шо він мав, мед казали він має – і вбити за скіки цибулинок людину».

Надія Михайлівна, а пам’ятаєте Ви той період як сім’я вже втратила господарство? Як вже записалися в колгосп?

Н.М.: Я пам’ятаю, знаєте шо пам’ятаю, шо мати говорила, мати в мене окончила чотири класи. А батько в мене неграмотний. То мати сказала шо: «Нема чого, – каже, – дитині (…) шоб здавати в колгосп худобу, потому шо це нічого тобі не вигодно». Батько мені вірить, це таке має бути, понімаєте? Сопротівлявся, не здавав. Але потом все равно здав. Таке я помню.

Чи плакали в сім’ї?

Н.М.: Плакали. Плакали, плакали.

І діти плакали?

Н.М.: Ну да.

А що ви здали в колгосп? Самі здали чи забрали?

Н.М.: Забрали прийшли. Я знаю що забрали прийшли, пару цих волів забрали, і у нас такі барани красіві були, два барани забрали, дві вівці… Ще й воза. Оце всьо хлів, ярмо, це всьо…

Реманент?

Н.М.: Віз, всьо-всьо-всьо. Це всьо позабирали конешно.

І чим тоді почали ви займатися?

Н.М.: Це ми получали (…) уже, уже загадували на роботу. Вийди орати, бо воли ці до того хазяїна привикли, але всьо равно, вже заорав, так колгосп оставляв ці воли, вже додому не вів.

А як батько це пережив?

Н.М.: Ну, дуже, дуже погано. Ви знаєте, він неграмотний був, то він не знав що таке буде, понімаєте?

Йому це важко було, я розумію, хазяїн втратив хазяїство.

Н.М.: Втратив усьо хазяїство, і так почав ходити на роботу, йому там платили по 200 грам, знаєте, зразу. От. Погано, погано було.

А діти з якого віку вже стали працювати в колгоспі? В скільки років йшли на роботу?

Н.М.: Я знаю що мені було тринадцять років… Тринадцять, може не було тринадцять років як я пішла на буряки.

Уже мали свою норму?

Н.М.: Уже мала свої буряки.

А у вашому селі всі пішли в колгосп чи деякі лишились одноосібники?

Н.М.: Нє.

Всіх забрали?

Н.М.: Всі, всі, всі.

А чи було таке, що пересилали людей? Висилали з села?

Н.М.: Не помню, в нас в селі було щось дві сім’ї що вислали.

Чи вони потім повернулися?

Н.М.: Не повернулись.

Не пам’ятаєте як фамілія?

Н.М.: Ні, не пам’ятаю.

А за що їх вислали? Розкуркулили?

Н.М.: Розкуркулили – вони самі повтікали, розумієте? Вони не хотіли здавати це всьо, то мені кажеться прийшов старий та й каже там продав, там за щось заміняв корову чи воли, а сам хоче тікати, бо каже що б не… Щось таке було, я помню.

А Ви пам’ятаєте хто проводив колективізацію в вашому селі? Свої люди чи чужі?

Н.М.: Свої.

Чи вони були жорстокими?

Н.М.: Жорстокі були, да.

Пам’ятаєте їх фамілії?

Н.М.: Щоб хтось нагадав, то я би нагадала. Я знаю що Нагірний був у нас цей, голова. Нагірний.

Як звали його?

Н.М.: Нагірний… Його все одно вже немає.

Нікого нема?

Н.М.: Да. Нагірний був, ой як його зветься…

Нагірний Іван кажуть, так?

Н.М.: Да.

А з чого він згорів?

Н.М.: А він боявся – поприходили ці всі, допустім, вже совєцкой власті голова керівник що вже йому (…) він заліз на горище до одної молодиці. йому сказали: «Злізай» (…) розстріляти.

Він наверно дуже іздівався над людьми, да?

Н.М.: (…) не хоч колгосп – то позабираєм і нічо не будеш мати.

І він залишився десь там на горі і що?

Н.М.: Підпалили хату і він згорів.

Не злазив?

Н.М.: Не злазив. (…)

Надія Михайлівна, чи тоді в перші роки крали з колгоспу?

Н.М.: Тільки в войну крали.

Вже почали?

Н.М.: Да.

Чи боялися в перші роки, чи просто не знали?

Н.М.: Робити – робили, не крали. Перші роки не крали.

Перші роки не крали.

Н.М.: Да.

А каралось це?

Н.М.: Каралось, ще й дуже каралось. (…) каралися потому шо, у нас же старий горох, горох украв коло машини, то це два кіло, він більше не крав. Два кіло він крав – йому дали три роки.

Пам’ятаєте…

Н.М.: Да.

…того чоловіка?

Н.М.: Того шо забрали? Я вже з села знаєте скіки, сорок… Два роки…

Надія Михайлівна, чи хотіли б Ви мати таке хазяйство тепер, як мали ваші батьки колись?

Н.М.: Ну…

Не хотіли б?

Н.М.: Нє.

А чому?

Н.М.: Я не знаю, мені і при совєцькій власті було хорошо.

Правда?

Н.М.: Чесне слово.

Чи було у Вас таке почуття хазяїна, шо це ваше хазяїство, ваша подвір’я?

Н.М.: Да, а чо не було? Канешно. Шо було то те наше, шо ми заробили – то всьо наше.

Чи тримаєте Ви зараз якесь?

Н.М.: А зараз нічо я не маю. Абсолютно нічо не маю. Потому шо в мене мало конешно, ото як люди мають, потому шо строїлися всі, всі були здорові, як я вийшла замуж, в мене мальчик один родився тут тоже, умер, дєвочка у шість місяців заболіла поліомієлітом. Знаєте яке це горе?

Да…

Н.М.: От. Потом ми строїлися, а потом я заболіла, то мені сказали що в мене рак матки, думали шо вмру, треба ж… Уже настроїлась, продали ту хату, вже накрили її, то я кажу до свого: «Ти її продай, постав гроші на книжку, дитина учиться, ти всьо равно оженишся, а я вже, мені вже все равно. Вмирати». То він так зробив, хату продав…

108 років вашій хаті?

Н.М.: Да.

Це ще і батьки, і діда…

Н.М.: Да-да, це ше батьків… Ще не батьків, а дєдушкіна хата, понімаєте? Вони ж строїлись, це ж здоровєнна хата, от. Вона то тут розвалиться, поштукатурили, своїми руками, понімаєте? Це вона ще так дєржиться. Так прийдуть люди, подивляться, думають що це хата така… 

Надія Михайлівна, а коли Ви ше жили там, в селі, яке хазяйство вважалося великим?

Н.М.: Ну яке? Ну допустім багато землі в кого, в кого коні, воли, свині, вівці…

Було багато таких хазяїв?

Н.М.: Було багато.

А Ви не згадаєте їх фамілії?

Н.М.: Нєа. Коло нас не дуже таких було.

Чи було багато бідняків також?

Н.М.: Було-було, да і бідняки, були люди бідняки, (…)

Да? А чи пам’ятаєте Ви сільського батюшку?

Н.М.: Сільського батюшку?

Да. Була в селі церква?

Н.М.: Була. Церква була, батюшка був… До войни я не пам’ятаю.

Чи вона тоді була заборонена знов?

Н.М.: Знаю шо як я ходила, ішла в школу, вже забирали… Церква то була

(…)

Як щось треба було в селі вирішити, то куди люди сходилися, як це називалося, збори чи…?

Н.М.: Збори.

Де це збиралися?

Н.М.: В сільраді і у колгоспі.

Чи там були самі чоловіки, чи також були жінки?

Н.М.: Тоже були жінки. Допустім (Кашель) чо жінка не піде як вона… Зразу (…) організовувались, вже була (…) тоже ходили.

Чи були у вашому…

Н.М.: Держ.бригадіром були у нас жінки, я помню зараз, да.

Чи були у вашому селі чужі люди?

Н.М.: Ні.

Всі були свої? Сільські?

Н.М.: Всі свої були. Сільські, всі знали…

Самі українці?

Н.М.: Да-да. Всі знали один одного.

Велике село Писарівка?

Н.М.: Велике село.

І других національностей не було? Може там жили євреї ще чи цигани?

Н.М.: Ні євреїв не було, ні циганів – всі свої, всі знають, всі свої були.

Ага. Надія Михайлівна, тепер до вашого дівування, як Ви ходили… Чи ходили Ви на вечорниці?

Н.М.: Які там вечорниці, Господи… Після війни дівочили, не було ні в шо вдітись, ні взутися, єлі-єлі школу кончила (…) або в колгоспі нема було шо триматься, бо двісті грам давали, шо їсти?

А де Ви вчились?

Н.М.: Де вчилась… У (…), шо воно?

Але все одно, як були молоді хотілося десь…

Н.М.: Канєшно.

… десь погуляти?

Н.М.: Хотілося десь погуляти, всьо. То мама так, що-небудь та увшиє мені, бо вона вміла шити. От, вже зароблю гроші, то там купить цю, спідничку і там кофточку. Таке було, більш нічого не було.

А куди збиралися десь поспівати, потанцювати?

Н.М.: В селі, коли клуб був, коло клубу, да.

Всі там збиралися чи може по кутках збиралися?

Н.М.: По кутках трапилось збиралися і в село ішли.

Чи там співали, танцювали?

Н.М.: Співали, танцювали, а шо, як молодьож, і голодні співали і танцювали (Сміється)

А пам’ятаєте яка була музика?

Н.М.: Музика яка в нас була: балалайка, гармошка, хто вмів.

Пам’ятаєте хто грав на балалайку, хто на гармошку?

Н.М.: Валлюк грав на балалайку.

Так…

Н.М.: І на гітарі він грав. І ше один на баян, хто це грав на баян… Чи то гармошка… Забула.

І так танцювали там?

Н.М.: І так і танцювали.

А які тоді були танці, як називались?

Н.М.: Полька от була, краков’як, вальс був… І все. Гопак танцювали.

А в клуб ходили?

Н.М.: Ходили.

Був вже тоді в селі клуб?

Н.М.: Був.

Там така сама була музика в селі, в клубі?

Н.М.: Музика потом вже, я знаю як я вже ходила в другий клас чи в третій, третій, то вже духовий оркестр у нас був.

А хто вже в духовому оркестрі у вас був?

Н.М.: Наші, наші хлопці йшли грати. Я знаю шо один приїхав, приїхав до нас Коноверський. Так його пам’ятаю фамілію – Коноверський. То він організував духовий оркестр.

Труби вже були?

Н.М.: Да-да. Труби вже в колгосп купив, у нас вже була музика.

І де ця музика грала?

Н.М.: На свадьбах грала, і якісь збори – тоже грала.

І в клубі, да?

Н.М.: І в клубі грала.

Не знаєте скільки треба було заплатити шоб на танці піти?

Н.М.: Та це в нас безплатно були, тільки як кіно то платили. А танці безплатно були.

Надія Михайлівна, а у селі скрізь однаково співали, одні пісні?

Н.М.: В селі?

Да.

Н.М.: Хто його знає, тако співали.

А якщо Ви чули як співали в других селах, то чи це відрізнялося?

Відрізняється.

Правда?

Да, відрізняється. В одному селі мотив відрізняється.

Н.М.: Да, і мотив, даже був. Даже пісня одна – но не так співали.

А можете нагадати? Які пісні?

Н.М.: (Сміється)

Де Ви чули різницю?

Н.М.: Я знаю шо отак Писарівка йде і (…) йде, і в нас казали допустім юбка «димка», а в них «спідниця» була, от.

А у вас всі казали «димка»?

Н.М.: А у нас димка казали. Ми казали «піджак», а вони казали «сачок»…

Так само пісні були?

Н.М.: Так само пісні були…

Надія Михайлівна, а чи були в вас такі жінки, що співали на весіллі спеціальні?

Н.М.: Спеціально в нас було тіки знаєте, на весіллі спеціальна була жінка, шо вона одіває молоду.

Правда?

Н.М.: Да.

Чи Ви пам’ятаєте ту жінку?

Н.М.: Пам’ятаю її.

Згадайте. Вас вона одягала?

Н.М.: Вона одягала, да. Вона Антонька називалася. Кушмір Антонька. Її нема вже зараз. (…)

А чому так, у неї була добра сім’я чи як, чому це їй так довірили?

Н.М.: Потому шо вона красіво одіває, ніхто так брався, тіки вона бралась і одівала.

Платили їй за це?

Н.М.: Ну як там платили, що та на свадьбі дадуть? Холодне дадуть, платочок їй дадуть за то шо вона, і там ше шось. Ковбаси, чоколад, хліб. Хто шо хотів. Так давали їй…

А так гроші не давали?

Н.М.: А потом вже і давали гроші, потом вже давали гроші.

А музикам що давали? За те шо вони грають?

Н.М.: О, музики годилися, я знаю шо грали у нас на свадьбі то згоди́лися шо шістсот рублів були заплатили.

А крім грошей, що ще треба було дати музикам? Чи рушник, чи хліб, чи горілку?

Н.М.: Сідали їсти і всьо, більш нічого.

Гроші і все?

Н.М.: Гроші і все, нічого більше, ні.

А чи були в селі вечорниці?

Н.М.: Ходили так поблизу після, воно за румин, в нас румунська власть була. В румунську власть ото хто на Андрея збиралась ці вечорниці… То так. А прясти ходили одна до другої.

Як це називалося? Годенки може?

Н.М.: Годенки, да.

То вже заміжні жінки збирались?

Н.М.: Ну… Хто…

Я маю на увазі не дівчата, а замужем вже такі?

Н.М.: І замужем були і дівчата, вони всі були, молодиці… Молодиця молода і ходила танцювати разом з дівчатам і шо як в неї нема ні дітей і ше в неї, молода, їй років двадцять, то шо?

Надія Михайлівна, а які ше були жіночі спеціальності, от Ви казали, я не чула ше ніде, що жінка спеціально одягала молоду. Ше які були спеціальності? Може кухарки були чи там спеціальні…

Н.М.: Були і кухарки спеціальні були, ходили варити на свадьбу.

Пам’ятаєте тих жінок?

Н.М.: Ну…

Хто так найкраще був? Найкращою кухаркою?

Н.М.: Я знаю що там Ксеня, а як її фамілія я не знаю. От. У нас хто варив, це забулася хто у нас варив, сусідка Марія кажеться варила в нас.

А були такі жінки шо могли замовляти?

Н.М.: Да. Примовляти, да.

Пам’ятаєте їх?

Н.М.: Так пам’ятаю. Я знала що даже сама водила до примови раз. Як фамілія була… Лівата Ксеня.

А чи були в селі ворожки?

Н.М.: Ворожки?

Не було?

Н.М.: Було.

А відьми?

Н.М.: Відьми тоже були, кажуть шо молоко одбирали.

Але чи знали їх люди?

Н.М.: Тако трохи.

Я маю на увазі чи знали котра жінка саме може так робити?

Н.М.: Я помню як у нас каже, раз корова була тоже молока не було, але мали тако хліб, пішла та жінка просити хліба, баби́ ходили раньше просити хліба.

Так.

Н.М.: А мама моя каже: «От почекайте трошки. Сідайте на лавку, посидьте, я спечу цей вихват» Був хліб ше довго, два часа треба шоб він пікся, а цей вихват… «То я, – каже, – вам дам їсти, молоко в мне є кисле, підете їсти». От. А вона сіла на лавку, «Я, – каже, – не маю часу, в мене, – каже, – корова, хтось забрав молоко, і не хоче дати – боїться і бігає і мукає». А вона сидить, така стара, помню я тоже з хати була, вона каже «Може до вас хтось щось позичати приходив?» А мама каже ні. А я кажу: «Що нє, до нас вчора Фрасиня приходила і просила в мене буряків і питається мами, я сказала що немає мами, ну вона каже дайте буряків, бо не може в погріб піти бо закритий погріб». А раньше такі ями викопували, знаєш? В кого яма ті візьмуть скільки вам треба, (…) не знаю скільки років мені було чи 9, чи скіки. Пішла взяла. А то баба каже до мене шо: «Ти їй дала буряки?» Я кажу: «Я». «А тепер біжи і вкради ту палку шо вона гоне корову». От. Ну я думаю, як же я піду ту палку вкраду як тако вікна і тут сарай і видно це всьо в хаті, і вони такі трошки заможні були. Я кажу: «Видно мене». А вона каже: «Нічого страшного. Як ти дала буряки гарно, так піди і палку вкради». Мама каже: «Тільки осторожно йди, шоб не сварилися». Я так пішла, пішла і правда, коло двері так палка стояла і я принесла ту палку. Та баба каже: «Ламайте її». Мама поламала. «Кидайте в піч». Мама кинула, вона та палка зайнялася. Вона каже: «От як хтось брав молоко, зараз же та жінка прийде до вас». Да, правда, Фрасиня заходе до хати, заходе до хати, зайшла: «Ви вже є? Я вчора там у вас буряки брала, ну не було вас». Ну мама каже: «Ну хорошо шо брали буряки». Нічо не каже. Вона посиділа, шось я не знаю, чи вона ще щось просила, щось я не помню, но мама що ж вже знає, сердита вже була. І всьо, вона посиділа і пішла. Вона пішла, баба та каже: «Вигортайте, той, жар». Воно вигоріло. Беріть макітру його розітріть. Мама розтерла в макітрі. Сипте (…): «Трохи води дайте корові попити. Мама так зробила, я пригнала корову. Бігає-бігає, не дає навіть… Бігає сюди-туди, реве, як… От, уже її пригнала, мама дала напиться, вона так спокойно попила, попила от. А тато вже прийшов, з роботи чи шо, вже її спіймав, прив’язав. От. Вона вже так стояла. Мама ввечері трошки подоїла її. Оце я тільки помню, а більше я не помню. Відьми (Сміється).

Надія Михайлівна, а от ви нагадала про цю жінку шо ходила просити. Чи багато таких людей ходили, старцювали?

Н.М.: Було дуже таке, багато ходило. За румунської власті більше ходили євреї як наші.

Євреї ходили просити?

Н.М.: Да.

Старці були?

Н.М.: Вони були старці, вони не мали шо їсти. Ну просто я знаю шо мама пішла на роботу, і тато пішов на роботу і всі, я тільки лишилися з сестрою. Прийшла одна єврейка, ми виносили їй їсти там шо мали: (…), картошку, шо вже дали, хліб. Прийшла друга – тоже дали, прийшла третя – тоже дали. Вже четверта прийшла. Вже не було шо давати, бо ми вже всьо, вже шо в хаті було – ми вже всьо видали з Гальою. Вона так… Мені так обідно стало шо вона каже: «Ооо. Не хочеш дати їсти (…)». Понімаєш? І мені так обідно було, я вже всьо повидавала вам їсти, стільки хто просив: тому буряка, тому картошку, тому хліб винесла. Там мама нам лишила їсти мамалигу з молоком і ту віддала – всьо віддала, і вона ше таке говоре. І з тих пор не давали їсти вже. Хто прийшов просити вже казала: «То євреї, жиди прийшли. Всьо – нема. Нема».

А звідки ці євреї приходили?

Н.М.: З Шаргорода, з Джурина приходили, бо їх тут багато було понаганяли, от…

А чи були серед тих старців сліпі?

Н.М.: Я не бачила сліпих.

Не бачили?

Н.М.: У-у.

А чи були такі старці шо просили і ще часом грали на чому-небудь або співали?

Н.М.: Нє. В нашем селі таке не було.

А може Ви на базарі бачили?

Н.М.: На базарі то колись бачила, ми з мамою їздили на базар, я до мами їздила, бо мамі операцію робили. Маленька була, помню кесарево робили. От. То мене дядько не хотів брати і тато не хотів, мені було чотири роки, то я сама за возом бігла і просила в дорогу, в Шаргороді операцію робили, просила в дорогу – той дядько мусів мене взяти на віз, потому шо дитина біжить чотири роки (Сміється)

То Ви бачили такого старця шо грав?

Н.М.: Бачила такого старця шо грав, да.

А на чому?

Н.М.: Ну грав…

Як виглядав?

Н.М.: Мні кажеться так, як гітара така знаєте була…

Ліра?

Н.М.: Мні кажеться, да-да-да-да.

А співав він?

Н.М.: І співав, да.

Не пам’ятаєте про що співав?

Н.М.: Не пам’ятаю я про що, да. Але мені так інтєрєсно було, а цей дядько Гаврило: «Скоріше! Скоріше Надю, а то я ше маю на базарі, тебе відвезти в больницю, а потом прийти за тобою, бо я ж за тебе отвічаю, я тебе взяв, – каже, – до мами».

А де той чоловік грав, на базарі?

Н.М.: На базарі, да.

(…)

Н.М.: Ніколи не чула, це перший раз…

А як взагалі тоді ставилися до старців? Жалували їх?

Н.М.: Жалували їх, да. Всі давали хто шо мав наверно, бо я знаю шо як я вже цим євреям всьо повиносила і вона ше мені таке сказала, то це вже…

А чи були старці з вашого села?

Н.М.: З нашого села… У нас таких не було.

Всі собі робили, всі…

Н.М.: Всі собі робили, а як уже за цьої, за румунської власті, тоже їздили, їздили, бо не було вже шо їсти. Їздили, міняли. Сорок сьомий рік то тяжкий був, сорок шостий…

А коли старці зникли? Коли їх не стало на вулицях?

Н.М.: За румунської власті не стало їх, не бачила я нікого, нічого, ніхто не ходив, не просив.

Тепер хочу трошки Вас спитати про весілля. Як у вас справляли весілля?

Н.М.: Як?

Згадайте як Ви були маленькою, чиє весілля пам’ятаєте? Наприклад весілля своєї сестри пам’ятаєте?

Н.М.: Пам’ятаю.

Її брав сільський парубок?

Н.М.: Да.

Як проходило це весілля? В хаті?

Н.М.: Хорошо, в хаті, всьо в хаті робили.

А як одівали молоду?

Н.М.: Так і по сільському. Уділи спідницю, з неї, оділася, оце було зимою – все погріли, спідницю, от. Піджак у неї був тей. Всьо, мні кажеться всьо-всьо своє було пошите.

Ага. А яка музика була не весіллі?

Н.М.: Духовой оркестр.

Не пам’ятаєте скільки батько заплатив тим музикантам?

Н.М.: Нє. Не пам’ятаю.

Який це був рік?

Н.М.: Я шо, помню…

Да? А чи пам’ятаєте Ви весілля в голод?

Н.М.: У голод весілля?

Угу.

Н.М.: Нєт.

Чи робили тоді весілля? Не робили? А сходились люди?

Н.М.: Сходилися, бо я знаю шо мама мене даже на вулицю не пускала з Гальою, казала мені: «Не йдіть (…) діти, то ріжуть» То ми навіть на вулицю не ходили.

Я мала на увазі чи сходилися молоді люди?

Н.М.: Тоже ні.

Для сім’ї, для сім’ї.

Н.М.: А, сходилися.

Просто без весілля сходились?

Н.М.: Просто без весілля сходилися люди, да.

Чи обов’язково сватали дівчину перед весіллям?

Н.М.: Сватали, було, да.

Як це називалось у вас?

Н.М.: У нас старостів присилали.

Як це називалось? Сватання чи…

Н.М.: Сватання.

Сватання?

Н.М.: Да, сватання.

Угу. Чи готували батьки дівчині придане? Або називався це посаг, як казали?

Н.М.: При́дане. Да, готували, чого не готували. Шо, допустім, як наша старша, старша сестра оце вийшла, ми не потрати, не потратили бо він заставив її, то я знаю шо вона виходила замуж, то мама казала шо вона пішла, то вона, того шо її ше туди ше дали тоже, телицю їй дали, от. І тоже придане: подушки́, радна, кожу́хи два і подушки дві і рядне зо шість і рубашки і цьо всьо одіватись… Багато, багато…

Надія Михайлівна, а чи було таке шо між собою могли поженитися родичі? І що про це казали люди?

Н.М.: Ні, не було таке в нас в селі.

Що про це казали люди? Що це гріх?

Н.М.: Не казали що це гріх, а казали що, допустім, у́роди родиться потом, понімаєте?

А чи знаєте Ви такі випадки шо молоді не послухали і справді це підтвердилося?

Н.М.: Ні, таке не знаю.

Просто не знаєте?

Н.М.: Просто не знаю. Тіко що це чула, що родичам не можна, бо будуть діти…

Не нормальні?

Н.М.: Не нормальні.

Угу. Чи співали Вам в дитинстві мама або бабуся, або сестра колискові пісні?

Н.М.: Це не помню.

А хто був менший вас, співали?

Н.М.: Сестричка була менша, да. Мама да, мама книжки читала. Такі, молитвені книжки.

Правда?

Н.М.: Да.

Ви пам’ятаєте?

Н.М.: Пам’ятаю, да. Я знаю молитву «Отче наш», мама навчила – я ще до сих пор помню.

Ше манюсінькою?

Н.М.: Да.

А казки розказувала?

Н.М.: І казки розказували.

А хто? Мама?

Н.М.: Мама розказувала.

Пам’ятаєте ше, про кого вона Вам розказувала, про що казки?

Н.М.: Я знаю шо розказувала мені раз про козлика, про дівчинку, розказувала даже зараз книжки є написані оте шо… Яблучка рвала йшла, криничку почистила, як не будеш слухати то… То пока в дорогу дівчина послала, а та дівчинка не хотіла йти… По мойму так, помню-помню…

Ваша мама була така мудра жінка?

Н.М.: Ну да, я ж вам кажу шо вона чотири класи кончила, то вона все у яслах заведующой робила, от потом операцію… Вона ходила на роботу, потом операцію робили то поставили її в ясла…

Я чи наказували дітей якщо вони не слухалися?

Н.М.: В яслах?

Ні, дома, батьки.

Н.М.: Наказували.

А як?

Н.М.: У коминки ставали.

А били?

Н.М.: Я знаю шо у нас (…)

Сварили?

Н.М.: Сварили тіки, а бити нєт. А є таке шо били, в сусідки є шо били. А в нас не били, нє. Ми кожні мали свою обязаность, допустім я маю пасти гуси – то я пасу собі гуси, на мене… А як я там чи засну, чи не хочу – то сваряться, а більш нічого. А той вона може пасти вівці, а та пішла на роботу, а та у хаті всьо повинна зробити. У нас всьо це було, розпоряджено, шо робити…

І діти слухали?

Н.М.: І діти слухали, да, і все це виконували.

Чи навчалися діти в школі тоді?

Н.М.: Коли?

Як Ви були маленькою.

Н.М.: У-у.

Не ходили?

Н.М.: Не ходили, нє.

Це хто хотів тільки йшов, да?

Н.М.: Да. Хто хотів тільки йшов.

А ваші брати, сестри всі ходили?

Н.М.: Да, всі ходили в школу, тіки оце старша, сама старша, вона не ходила оце шо мама її застала (…), то вона не ходила в школу.

Залишилася неграмотна?

Н.М.: Залишилася неграмотна, да.

Чи хрестили дітей?

Н.М.: Обязательно.

Була у Вас хрещена мама?

Н.М.: Да.

Пам’ятаєте її?

Н.М.: Хрещена мама, пам’ятаю.

Як її звали?

Н.М.: У мене було дві хрещених матері… Я знаю що хрещена мама одна, Поліщук (…) і батько крьосний (…).

Надія Михайлівна, а кого найчастіше брали за хрещених?

Н.М.: Родичів.

В основному родичів, да?

Н.М.: В основному родичів.

Коли Ви були маленькою чи за вашої молодості, чи розлучалися тоді в сільських сім’ях?

Н.М.: Розлучались.

І мали право вдруге оженитись чоловік і жінка вийти заміж?

Н.М.: Мали право… Вони не мали права, але як вони не жили. Допустім як вона жде… Мама сказала жди поки він ожениться, він вже оженився ти вже можеш і віддаватися.

Такий був закон…

Н.М.: Да.

… шо уперед чоловік?

Н.М.: Чоловік, да. Чоловік оженитися, а потом уже…

І як відбувався такий шлюб другий раз? Робили весілля?

Н.М.: Робили весілля. Як, допустім, як це хлопець її ше бере то роблять весілля, а як не хлопець і не бере то тіки вечерінку робили.

Чи зобов’язані були діти другої жінки приймати фамілію нового батька?

Н.М.: Таке не було, допустім в нас, як вона була на своїх фамілії Цимбалюк вона, так вона і…

Залишилася, да?

Н.М.: Вона залишилася (…)

Чи було так, шо дівчата та могли мати без весілля дитину? Як до них ставились?

Н.М.: Дуже погано. Обіжали їх, уніжали даже…

 

… дівчину? Як потім склалася її доля?

Н.М.: Я знаю отаких в селі не було (…) Цимбалюк (…) мама мальчика (…) Жива, має дитину і хата згоріла була, вона так ходила по хатах з тою дитиною, потом вона вмерла і тей мальчик лишився. Ніхто не помагав. І та сиротою лишилася і та сиротою лишилася. (…) прийняв і ніхто не пожалів.

Як правило це була нещаслива доля?

Н.М.: Нещаслива.

І такої мами і такої дитини?

Н.М.: І такої мами і такої дитини.

А її особисті батьки чи жалували вони її, чи зневажали, чи може виганяли з дому? 

Н.М.: І було таке шо виганяли з дому і було таке шо жалували.

Всяко бувало, да?

Н.М.: У кого яке серце, не знаю.

А коли у вашому селі з’явився дитячий садок?

Н.М.: До війни ще був садочок.

А пам’ятаєте хто там був директор?

Н.М.: Директором у садіку?

Да.

Анна Львовна?

Н.М.: Да.

Єврейка?

Н.М.: Нєа.

У вас, сільська жінка?

Н.М.: Да, сільська жінка.

Надія Михайлівна, а чи ходили парубки і дівчата з вашого села кудись на заробітки?

Н.М.: У-у.

Не було такого? Чи може Вам розказували батьки, чи брали участь у революції або громадянській війні ваші родичі?

Н.М.: (…)

Чи багато з вашої родини пішли у місто працювати?

Н.М.: З нашої родини?

Ага.

Н.М.: Не дуже багато пішло.

Всі залишилися в селі?

Н.М.: Всі залишилися в селі.

Да?

Н.М.: Да.

А чи хтось із ваших родичів став партійним працівником або головою колгоспу?

Н.М.: У-у.

Нікого не було серед них?

Н.М.: Нє.

Нікуди не (…) так? Надія Михайлівна, як Ви згадуєте, коли найбільше гуляли на вулицю: до колгоспів чи пізніше вже?

Н.М.: Пізніше.

Після колгоспів?

Н.М.: Да.

Коли вже?

Н.М.: За румунської власті ми вже були великі, то ходили, а потом уже… Сорок… як вчилися то ходили гуляти. Радісно було так всьо, а зараз це войни немає, щось таке…

Надія Михайлівна, а чи грали в вашому селі русальні, купальські свята, веснянки? Не згадуєте такого? Наприклад на Великдень чи співали дівчата…

Н.М.: На Великдень співали дівчата.

А пам’ятаєте які пісні співали?

Н.М.: Ну допустім як дівчина має виходити замуж то співали (…)

Не згадаєте ті пісні, обрядові? Ану з весілля, яку-небудь пісню, чи Ви пам’ятаєте?

Н.М.: (Сміється)

Наприклад як виражає дівчину на село просити, яку пісню їй співають? Не згадаєте, да?

Н.М.: Ні…

А як покривають?

Н.М.: Покривають тоже… В мене таке весілля… Таке весілля в нас не було, понімаєте?

Скромніше?

Н.М.: У нас да, у нас скромне весілля було, того шо батька за цей горох засудили були, мати осталася сама. От, то я вже (…) мене направили сюди на роботу, то не було такого з чого весілля таке робити.

В якому році Ви прийшли працювати?

Н.М.: Ну я пішла сюди працювати в сорок… В сорок шостому. Після війни.

Після війни?

Н.М.: Після війни, да. Сорок п’ятий – сорок шостий. До сорок сьомого так.

Тоді це був районний центр?

Н.М.: Да.

Джурин?

Н.М.: Да, Джурин був район вже наш.

І де Ви спочатку працювали?

Н.М.: Я працювала тут в больниці.

Медсестрою?

Н.М.: Да.

Скільки тоді платили медсестрам?

Н.М.: Двісті сімдесят п’ять рублів

Чи це була добра робота?

Н.М.: Була робота, мені дали…

Краще ніж в колгоспі?

Н.М.: Краще ніж в колгоспі, да.

І вільніше?

Н.М.: Да, і вільніше.

Чи Ви так само як і колгоспники тримали хазяйство?

Н.М.: Зразу так само тримали хазяйство, чо нє? Хто хтів, хто мав звідки купити поросят – купляли, ми самі тримали свиней.

Як Ви вже може були хазяйкою чи Ви ходили кудись гуляти з чоловіком?

Н.М.: Ходили, ми на свадьби ходили, кожен день в кіно ми ходили, кожен день, коли тіки кіно – ми ходили в кіно. Свадьби тоже ходили. От. Всіда ввечері, допустім на октябирську, на новий год, у заводі всігда вечір, на обід у больницу, то всігда-всігда-всігда.

Ходили?

Н.М.: Да.

Чи співали там частушки?

Н.М.: Співали частушки.

А якою мовою? Згадайте, чи на російській співали, чи на українській?

Н.М.: На російській все.

А Ви можете згадати хоч що-небудь шо тоді співали? Там якісь жартівливі… Хоч яку-небудь частушку. Ви така жвава, мабуть і Ви співали тоді, правда?

Н.М.: Ага, співала, канєшно. Но за ті роки, стіки він лежав, знаєте, мені так… Так не хотілося жити…

Правда?

Н.М.: Ви знаєте, я йду і думаю: «Боже-Боже, у людей (…) машина, мене ніхто не може (…)

Н.М.: … потом, а потом чоловік заболів і так…

А Ви пам’ятаєте, це пісні вашої молодості, чи співали у вас такі пісні: «Сірєнь голубая», «Зломлю я вєтку із винограда»?

Н.М.: Співали-співали.

Згадуєте їх? Да?

Н.М.: Да.

А чи ходили Ви щедрувати або колядувати?

Н.М.: Да, ходили.

У дитинстві чи вже як були дорослою?

Н.М.: Ні, в дитинстві. Да, я знаю що ми ходили посівати, да ходили, щедрувати.

Що тоді давали дітям? Як пригощали?

Н.М.: Ну вареники давали. Або гроші тако, хто мав то гроші давали. А то вареники, пиріжок…

Так пригощали?

Н.М.: Да.

Угу. Чи співали Ви на традиційних весіллях?

Н.М.: Співала, співала.

У вас не було таких спеціальних жінок, а співали ті що були запрошені?

Н.М.: Ті що запрошені, всі співали, всі вміли співать!

Тоді всі знали?

Н.М.: Всі знали.

Весело це було?

Н.М.: Ну як на весіллі то канешно весело, ше чоловік здоровий і ти здорова і всі, і знаєш шо всьо в тебе харашо. Конешно весело. А так…

Тут у мене ще про гончарство… Чи був розвинутий в селі гончарний промисел?

Н.М.: Ні, в нас нє, отут в Джурині там… Я прийшла на квартиру, нема за шо за квартиру платити, то я знаю, шо я в жінки брала квартири, то я їй помагала. Глину принесу на базар утром, в воскресєньє встану, стидно, но всьо равно ще не видно ще (…) горшки, вона скаже де стати там, я їй віднесу, от. І так помагала в хазяїстві. А горшки сама і горщик виробила, училась… От. (…) так гарно робила горшки…

Сама жила?

Н.М.: Сама жила, без чоловіка, да. То робила горшки. От. А так… А у нас не було гончарів.

А багато тут було гончарів?

Н.М.: Багато. Дуже багато.

Всі ліпили й носили на базар?

Н.М.: Усі ліпили, носили на базар.

Це був такий сімейний промисел, всі в сім’ї вміли робити?

Н.М.: Всі в сім’ї ні, хто тіки заінтересувався, а хто не хотів то… Це дуже тяжко, ви понімаєте?

Це тяжкий труд, да?

Н.М.: Це дуже тяжко.

Чи заборонялося, чи власті забороняли їм це робити?

Н.М.: Ні…забороняли… Мені кажеться шо вони платили шось.

Правда?

Н.М.: Там якісь платили.

Чи ходили Ви з нею копати глину?

Н.М.: Ходила.

Глибоко це було?

Н.М.: Дуже глибоко. Треба туди спуститися одною, а і так… Ну я знаю як вам сказати, там спеціальні пророблено було таке шо колесо, вона там збирала глину і так… Метрів навєрно шість.

Да?

Н.М.: Я там наберу відро, (…) то воно так крутиться, я їй підтягаю. Вона була стара та боялась туди лізти.

А хто копав цю…

Н.М.: Цю глину?

Яму хто копав?

Н.М.: Ото ж ці шо робили, горшки робили потрошку-потрошку-потрошку та й викопали таку глибоку, да. Ото й була хороша глина.

Яка глина застосовувалась, як вона називалась, пам’ятаєте?

Н.М.: Глина, була глина, така жовта глина повинна бути, знаєте. Я кажу: «Чого це так викопане, то кружкой…» Вона каже: «Нє, це повинна бути така липка, лейка». Лейка, вона казала, що лейка повинна бути.

І помагали Ви їй випалювати ці горшки?

Н.М.: Да, помагала.

Був в неї горн свій?

Н.М.: Горн свій був.

Скільки поміщалось та горщиків?

Н.М.: Горшків поміщалися і сто зробить і п’ятдесят, як коли.

Скільки треба?

Н.М.: Скільки, да.

Поступово так занепала ця культура, да?

Н.М.: Да… Потому шо поставили магазини, вже багато були, кастрюлі і всьо. І вже гончарі…

Пропали?

Н.М.: Пропали. Тільки два лишились що макітри́ робили, шо макітри… Беруть зараз.

Я вас питала який був національний склад села? Уже можете про це слово сказати.

Н.М.: Ну…

Крім українців були євреї?

Н.М.: Євреї були тут.

А цигани?

Н.М.: Цигани були.

Чи мали цигани свою хату?

Н.М.: Мали, купили.

І мали своє хазяйство…

Н.М.: Мали.

…хазяювали?

Н.М.: Хазяювали.

А євреї мали хазяйство?

Н.М.: Євреї… Я знаю шо я прийшла сюди, сюди в Джурин, то тут був єврейський колгосп. В який вони самі не ходили, та й рідко… Нанімали… (…) А потом дуже вже стали багаті то вже не ходили. (…) євреї.

Як в Джурині розмовляли тоді, українською мовою чи російською?

Н.М.: Хто як міг.

Да?

Н.М.: Да.

Чи Вам приходилось десь переходити на російську якщо Ви приходили, наприклад у район? Чи Вам приходилося?

Н.М.: Як скажуть, так і зможу. По-російськи знаю і по-українськи.

Але я хочу спитати чи було багато чужих людей? Росіян? Чи може не росіяни, а просто в городі вчились і вже прийшли?

Н.М.: Ну допустім як йдеш до врача, в тому кабінеті врач говорив по-руски, говорив.

По-руски, да? А чому так було, як Ви думаєте? Як правило жили все одно українці?

Н.М.: Всьо равно були українці, но я знаю він щитався врач, інтелігент, він вже по-руски…

Пам’ятаєте тих врачів?

Н.М.: Ну да, я знаю шо Андрій був у нас тоже, Лапецка Віра Анатолівна тоже, Кузмінськая, даже і Джуринська то так, мама тоже по-руски говорила.

Як її звали?

Н.М.: Євдокія Миронівна.

Вона була сама джуринська?

Н.М.: Вона сама була джуринська… І руске і українське слово, і руске слово…

А тепер як говорять?

Н.М.: Тепер тоже так само, як хотять, так і говорять.

Правда?

Н.М.: Ше не дойшло до них, но всьо равно. Я знаю шо…

Чи було у вашому селі малярів, шо малювали ікони або картини?

Н.М.: Тут у нас не було.

Не знаєте?

Н.М.: Нет.

А доводилось у вашому житті купляти Вам ікони? Як у вас сказали образи́ чи ікони?

Н.М.: Образи́.

Образи́?

Н.М.: Ага.

Чи купляли Ви образи?

Н.М.: У нас в хаті були, то ми їх і не купляли. А коли воно треба були, образи не вішали, то нагору поставили їх, вони стояли. Навєрно до цих пор, поки уже шо треба наверно були (Сміється) Я знаю шо я замуж виходила то мама мені дала, дві ікони дала, в хаті должни…

А не знаєте шо робили з іконами як вони вже ставали старі?

Н.М.: Нічого не робили. Якийсь дядько ходив скуповував. Мні кажеться… Реставрірував їх чи я не знаю, наверно брали, а нашо він купляв їх…?

А де можна було купити колись?

Н.М.: Ікону?

Да.

Н.М.: Коло церкви.

Найчастіше…

Н.М.: Да, найчастіше, були такі празники, допустім, Пантелеймона чи там Спаса так коло церкви збираються люди: продавали хрестики і ікони продавали, кольца продавали.

А на базарі продавалися?

Н.М.: І на базарі продавалися ікони.

Скільки образів було в хаті колись?

Н.М.: Дуже багато.

У вашій?

Н.М.: У нашій?

Як ви ше були маленькою, да.

Н.М.: Образів було наверно з вісім.

Які це були святі?

Н.М.: Я знаю шо «Матір Божа» була, «Пантелеймон» був у нас, і ще якихось два… (…) Лякала нас: «Тіки не будете слухатись он – бачите, дивляться». То мама моя їх позабирала (…) спали тут, позабирала, щоб діти не боялися.

Да? Мама не віруюча була?

Н.М.: Нє. Не дуже така… Ну… Ходила в школу, за ті роки, всьо равно вчили їх Закон Божий.

Скільки прожила ваша мама?

Н.М.: Вона сорок вісім років прожила. Молода, в неї рак був, желудка.

Як розвішували образи́ в хаті? Чи був якийсь порядок, чи не було? Як хотіли, так розвішували?

Н.М.: Як хотів хто, так і розвішував.

Чи чіпляли рушники?

Н.М.: Чіпляли.

А лампадку?

Н.М.: І лампадка була.

Чи було таке шо в хаті багато ікон, а молилися до якоїсь одної, називали що це заступниця? До кого найчастіше ваша мама молилася?

Н.М.: Я знаю шо до «Матір Божа» молилась.

А чи так само в церкві, чи водила вас ваша мама в церкву?

Н.М.: Водила.

У вас в селі була церква?

Н.М.: Була церква. Це за румунської власті, до войни. (…)

Чи говорили що не можна сваритися при образах? Чи соблюдалося це?

Н.М.: Не те шоб… Соблюдалося, казали шо, допустім як празники вже були то це наш дом, допустім як Паска, наш дом поки тато з мамою не прийдуть з церкви вже, от. І ми ввечері вже, мама нас помила, до Паски помила всьо, поперебирала, чистенько. Утром ждем тато з мамою прийдуть та будем вже…

Їсти?

Н.М.: Оце так…

Чи пам’ятаєте що казали, кому треба молиться, щоб збулося задумане, дитина почала ходити? Щоб благополучно закінчилися роди?

Н.М.: Я знаю що всігда мама до Матері Божої…

Зверталася?

Н.М.: Зверталася, да. «Мать Божа поможи…»

Надія Михайлівна, чи пам’ятаєте Ви, може з розмов тільки, хресні ходи з образами?

Н.М.: Я пам’ятаю шо моя мама ходила, понімаєте, но вона не розказувала. Вона ходила, ходила в Голинчинці.

Це ще до вашого народження, так?

Н.М.: Ну да. До мого народження… Нє, я вже була…

Так?

Н.М.: Мені кажеться… Чи мене не було, шо я щось не помню. Оце мама розказувала (…) в больницю і ця тьотка, ця тьотка, лежала коли паспорт, з цим паспортом, стара вона вже була, лежала, (…) подивилася, що це всьо видумка.

Правда?

Н.М.: Да. Вона каже, «Ну подивишся канєшно, це (…) Абсолютно всьо видумка»

Але люди дуже…

Н.М.: Але люди дуже в це повірили.

Це пастух пас (…) бачив (…) Матір Божу.

Н.М.: Да-да-да. Побачив Матір Божу.  А вона каже: «Та я сама була прийшла, в діда за плечима подивилася». Точно вам скажу. Оце мама, вона недолюблює його мами, мама моя то закончила 4 класи, а ця вчителькою була, то з багатої сім’ї. От. У них, батька мого, то він був з такої багатої сім’ї…

Свекор?

Н.М.: Да, свекор. То вона розказувала, вчителювала, вивчили, вчені були то уже з багатої сім’ї.

А розкажіть трошки про сім’ю ваших свекрів, чи добрі це були люди?

Н.М.: Добрі, дуже добрі люди.

Як Ви з ними жили?

Н.М.: Дуже добре я з ними жила.

Ваш, син, одних був в них син?

Н.М.: Три було сини.

Але Ви коло них жили?

Н.М.: Я коло них жила.

І жили в одній хаті?

Н.М.: І жили усі в одній хаті, поки не прийшла друга невістка до нас. То ми вже погано жили (…) не дуже (…) добра була. Но я з мамою і з батьком, і маму поховала, і батька поховала… І ми дуже добре жили… Коли ви спитаєте то дуже жили (…) понімаєте? Вона з багатої сім’ї, та жінка.

А вона джуринська сама була?

Н.М.: Вона сама з Адаменки була, отут коло Джурина, зараз Джурин, Адаменка до Джурина приєдналася. Її там батько робив за млином був. От. І це від Адеменки до Джурина оце долина вся – це їхня була.

Це їм належало, да?

Н.М.: Ну да, потом вони переїхали, забрали…

Як склалася доля, чи батьків не розкуркулювали?

Н.М.: Розкуркулювали, всьо забрали, всьо-всьо-всьо… Батько мамин приходив сюди, такий він був уже… Уже всьо забрали, нічо нема.

Чи не висилали тоді з села?

Н.М.: Висилали, висилали потому шо люди дуже за ним були, як сказати, Іван немає шо їсти, сусіди не мали шо їсти: «Іди сюда», тому дав кіло муки, тому два кіло, скільки він мав – всьо-всьо-всьо віддавав

Це був його власний млин?

Н.М.: Це був його власний млин.

А пам’ятаєте як звали?

Н.М.: Кого?

Того діда?

Н.М.: Дід Іван.

Іван, да?

Н.М.: Да.

А фамілія була така ж, да?

Н.М.: Ні, Гансіровський.

Гансіровський… Він, можна сказати, був багач?

Н.М.: Можна сказати був багач. Він мав три дочки і одного сина мав. Зараз уже нема… (…) нема, Галя (…) то вона, я не знаю чи вона шось вже рік пішла – нема (…) їй дев’яносто шість років було

Надія Михайлівна, ще я вас хотіла спитати знаєте, про таке… Чи вірили люди в те, що душі умерших залишаються?

Н.М.: Моя мама вірила.

Чи розказували історії про це?

Н.М.: Які там історії, то шо вірили що душі, каже, живуть. А ця мама…

Не вірила?

Н.М.: Нічого немає, ніколи нікому не повірю, нічого немає. Вони були багаті, тато робив на заводі тут, мама тоже робила зав. садіком, дружила з директорами, дружила з попами, прийде, дружить з тим попом, каже шо (…)

(Сміється) Але це ж не про бабушку я Вас питаю, чи вірили люди в те, шо душа жива залишається?

Н.М.: Да, шо невчені то вірили, а коли вчені…

Ви також не вірили?

Н.М.: Я тоже нє.

Ви медичка, вірите шо людина помирає…

Н.М.: І всьо. Да.

А не розказували історії шо помре та й ходить там….

Н.М.: Розказували, тепер я знаю, шо моя сестра лишилася без батька і без матері, то ходила на кладбище, уже одинадцять часов, вже дванадцять, вже я боюся на те кладбище йти, вона ще коло матері сидить на кладбище, думає шо вона ходе «Де ти, – кажу, – бачила шо вона (…) вже боюся йти, страх такий бере. А їй ходь би шо вона каже до мами ходь би разочок – нічо не бачили, нічо (…) Ніде нічо нема.

Надія Михайлівна…

Н.М.: Живем – то любім друг друга і…

Поки живі.

Н.М.: Поки живі. І помагаймо друг другу, і це все наше… Там уже нічо нема.

Надія Михайлівна, а чи пам’ятаєте Ви як заборона була на церкву, як розвалили церкви? Чи то вже не за вашої пам’яті? 

Н.М.: Нє, я помню, шо кажуть шо вже…

В якому році руйнували церкви? Наприклад в вашому селі чи в Джурині?

Н.М.: Як пішла сюди в Джурин (…) А знаю шо у нас то до войни… Та до войни ще закрили церкву, зразу сказали шо ніякого Бога нема, ніякої віри, ніякої нема. От. Прийшла совєцка власть і всьо. Більш нічо. Я ж кажу шо ми при совецкой власті було добре жити. Ну як добре – шо заробиш то і маєш. Я знаю шо мій чоловік він ніколи, ну як вам сказати, на колгоспі він робив на заводі – він ніколи качан кукурудзи не вкрав і не приніс.

Він нічого до того не мав?

Н.М.: Він нічого до того не мав. Він каже шо: «Як я можу?» А були, то я бачила шо таки брали. І кроме зарплати в нас абсолютно нічого не було. Всьо.

Чи вважали Ви це злочином, шо це з колгоспу можна вкрасти?

Н.М.: Вважалось це злочином, потому…

Хоча люди всі крали?

Н.М.: Да, і крадуть до цього часу. Допустім люди не крали то би шось і в магазині було і багато би було. А так шо? Стільки всьо село построїлося, (…) зарплату не поставили. От доярка, допустім, осьо йде, іде рано, подоїла – несе три літри молока; іде в обід подоїла – несе три літри молока; йде ввечері – тоже три літри. Нашо воно тобі дев’ять літрів молока? Воно ну от нашо?

Вона може носе його (…)

Н.М.: Вона доярка, вона має зарплату. І телята дала і поросята шо там дала. Носить. Шо три літри, дев’ять літрів молока вона на день тобі треба? Свині годувала.

Надія Михайлівна, в мене тут ще окремі питання є про євреїв. Колись було в Джурині багато євреїв?

Н.М.: Да.

І в лікарні, мабуть, у вас там працювали?

Н.М.: В лікарні бачила, да.

Чи Ви були коли-небудь на єврейському весілля?

Н.М.: Була.

А в кого?

Н.М.: Не знаю. Осьо в нас Каганська замужем ходила, тоже була на єврейській свадьбі.

Як вони проводили весілля свої?

Н.М.: Вони проводили…

Скромніше ніж у мужиків це було?

Н.М.: Скромніше. Да, нас понабивається та ше й можуть битися, там всьо (…), всьо харашо.

Як проводили вони свої весілля, в хаті?

Н.М.: Я знаю ці приводили нас, я була у них на свадьбі, вони в клубі тут робили. Харашо музика грала духова.

А музика була спеціальна, єврейська?

Н.М.: Нє!

Свої?

Н.М.: Наша, своя грала.

І чи запрошували вони також українців?

Н.М.: Українців на весілля запрошували і своїх, да. Робили весілля. Такої хати не було у всьо місті шоб я не була шоб коли не робили.

З поваги Вас запрошували?

Н.М.: Да, да. Пам’ятаю шо… Вони канєшно за свою націю то вони добре (…) но всьо равно були уважительні і шо треба – ніколи не відкажуть, понімаєте?

Чи Вам приходилось звертатися до євреїв? Позичити що-небудь чи порадитись що-небудь?

Н.М.: Да.

Приходилося?

Н.М.: Приходилося, і дуже хорошо.

До кого Ви зверталися?

Н.М.: Я знаю шо зверталася от раз до цей, Євдокія Миронівна була мама от і батько в неї був і мама всьо время ходила…

Це лікарі були?

Н.М.: Це лікарі були, да.

А де вони жили?

Н.М.: Тут недалеко жили. Від нас через (…) Тоже звертались. Тут єврейка жила. То наш сарай був, оцево хатинка. Продали у войну, бо вони не мали шо їсти ті батьки. Мама була вчителька, папа був бухгалтером, тоже забрали були його на фронт то він с Курська йшов пішки, аж додому прийшов. То мама одна, тих два сини тоже забрали в армію, не було ні Слави, ні Жори, тільки цей малий один був, мій.

Ваш?

Н.М.: Да.

Як звали?

Н.М.: Толя. А тих не було. То продали-получили ту хату, бо не мали шо їсти. Євреям продали. А це їхній сарай був…

А євреї зробили хату?

Н.М.: Да, а євреї з нього зробили хату. Це був сарай, тут був сарай тоже розібрали, віддали тоже був багатий (…) жив, то тоже забрав бляху на хату в Шаргороді, бляха на хаті є, це вже нову построїв, хату купили (…) повмирали, та бляха ше стоїть. Та й всьо. Хто на такій зарплаті жив, отако, то…

Бідували?

Н.М.: То бідували.

А чим займалися євреї?

Н.М.: Вони спекуляцією занімались. До них ходили і сельодки купляти, і солі, і спічки і всьо-всьо-всьо, всьо у них було.

Назвіть сусідів ваших, які були євреї у вас сусіди?

Н.М.: Ну Шкупер в нас був (…) от, він був за млином. Чоловік її, Ісак, пішов на фронт, а вона прийняла собі була тоже тако. Булочки пекла…

Продавала?

Н.М.: Продавала.

Чи Вам приходилося купляти в неї?

Н.М.: Ну канєшно.

А скільки це коштувало? Наприклад булочка.

Н.М.: Булочка коштувала раньше… Рубль кажеться… Після війни рубль.

І чи також вони могли там робити як маленька кафе щось у себе дома, чи тільки продавала і треба було йти?

Н.М.: Ні-ні, продала і всьо.

Да?

Н.М.: Кафе вони не відкривали, ні.

Чи були наймити у євреїв?

Н.М.: (…)

За що?

Н.М.: (…)

Ходили робили (…)

Н.М.: Да, стірали та брали картошку в сорок шостому році.

Голодні роки?

Н.М.: Голодні роки, да.

Це як правило були українці?

Н.М.: Ну а шо ж, канєшно.

Євреї не ходили?

Н.М.: Нє, євреї не ходили.

А чи були такі що постійно з ними жили? Наймити. Служанки?

Н.М.: Я знаю постійно жили у цього, у одного вчителя.

Як його фамілія?

Н.М.: Ауербухен. В нього була наймичка і так заробила пенсію, вони повмирали – вона так і осталася зара у них в хаті.

Тут живе?

Н.М.: Тут і живе ще до сіх пор, вона ще така, дев’яносто їй років чи шо. Вона ше живе. Ягда називається.

Українка вона?

Н.М.: Да. От.

Чи має вона добру пам’ять?

Н.М.: Вона має добру пам’ять, вона тут (…) живе. Ну голову колгоспу тоже йдуть, їх там і постірають, і посапають, всьо-всьо-всьо робили. Шо там говорить…

А як вони ставилися до них? Чи було по-доброму?

Н.М.: Доброму, а чо не добре, як зробиш всьо то і шось дасть і випише їм шо захоче, канешно… Добре.

Чи мали євреї своє хазяйство?

Н.М.: (…) не тримали хазяйство.

І городів не мали? 

Н.М.: І городів не мали. Тільки те шо робить на заводі допустім, то він бере город, але всьо равно дає за половину, я оброблю і він бере третю часть чи половину. А сам ніколи навіть і сапки не брав.

Такі вони були?

Н.М.: Були молодці.

Де вони збирались на Службу Божу? Не знаєте про це?

Н.М.: Я знаю шо у них були Синагога, десь туто була. Десь вони збирались, да-да. Збиралися, збиралися.

Чи заборонялося їм це? Власть забороняла?

Н.М.: Зразу мні кажеться заборонили, а потом уже нічо не говорили, так і ходили.

Як Ви були на єврейський часом весіллях, то яка там музика була, які танці?

Н.М.: Танці… Єврейські були танці, як це називався вже я забула… Танець єврейський…

(…) ?

Н.М.: Да. Тоже танцювали. Ми самі танцювали вже… Ми тут виросли усі з ними, то вже і вони по нашому, ми по їхньому.

Чи були такі євреї в селі, які краще за інших знали свої звичаї, дуже соблюдали це?

Н.М.: Чо, були старі євреї вже… Були, були, а чо ж. Канешно, всегда на празники в них то лампадка… Даже зараз у них така звичка є, як помре то у них цілий місяць свічки горять.

Надія Михайлівна, а чи пам’ятаєте Ви таких майстрів єврейських? Ану, трошки назвіть які були в Джурині такі євреї, от, наприклад…

Н.М.: Я знаю… (…)

(…) той продавав. Назвіть їх по іменам.

Н.М.: Я знаю шо був… Тут навіть близько коло нас, забула як його фамілія вже…

А звати?

Н.М.: А звати… Борис кажеться звати, він дуже хороший столяр був. От. І його дружини сестра тоже, парехмахерська була в неї.

Вдома? Додому приходили стригтись?

Н.М.: Да, додому. (…) Бочкар тут був, бондар один, бочки, ну там тоже він хороші бочки ті робив. Жестяник тоже були, Коганський один був, Борис, тоже жестяник хороший. Були-були.

Чи багато їх виїхало вже?

Н.М.: Багато. У нас може шість сімей…

Можете розказати трошки про свою сім’ю? Розкажіть.

Н.М.: Ну шо я знаю як я собі замуж вийшла дуже хороша мама, дуже хороший батько і дуже хороший чоловік був. Ми жили дуже хорошо. Потом уже як народилося дєвочка ото…

Як звати?

Н.М.: Лариса. Шість місяців вона поболіла поліомієлітом… І ми поженилися, вісімнадцять років було і мені і йому.

Молоденькі. Не забороняли батьки?

Н.М.: Нєа.

А де ви познайомились?

Н.М.: В больниці познайомилися. Він був на роботі вже – тут на заводі, було знаєте як… Мальчіки там же ще, а він робив… Раньше мотор був – включали свєт. І він там робив.

В больниці?

Н.М.: Не в больниці, на заводі, да. І включав, а передав йому один смєну – прийшов, я не знаю як він там включав шо на нього бензин поллявся, понімаєте? І загорівся. Нє, бензин розіллявся, а він закручував і на нього бензин попав. І загорівся десь, понімаєте? І отак (…) попав в больницю. І ми ж там познакомились. Як з больним, понімаєте…

І почали за ним ухаживать?

Н.М.: Конешно. А потом уже шо, тут близько, тут клуб був і прийдем всі там дівчата, він прийде, так познакомились. Він молодий був, дуже молодий, до армії, ше було шість місяців – він пішов у армію. Якраз ше не було шість місяців, да. П’ятий місяць.

І Ви чекали?

Н.М.: Ну да. Лариса моя заболіла, то він був у армії. От, і так воно…

Де він служив?

Н.М.: А він далеко служив, аж у цьому, в Перьмі. Потом Забайкалля…

Чи вірите Ви в то шо як люди молодими поберуться – то в них міцніші сім’ї?

Н.М.: Да. Єслі привикли одне до другого, і замолоду просто так, як знаєш що це не чужі. Це своє. От. Ніколи таке не було, я навіть… Він без мене ніколи не поїв і я без нього ніколи не поїла.

Так просто щасливе таке в вас було життя…

Н.М.: Да.

Ви любили один одного…

Н.М.: Да.

Довіряли.

Н.М.: Ну вже скільки не помню, хорошо прожили. Мало. Він же заболів (…) Якраз тридцять… Тридцять вісім років. Як він заболів… (…)

І він був лежачий, да?

Н.М.: Був, був. Двадцять років вилежати (…) пропав. Я знаю шо я сиділа з ним, до нього приїжджали (…), а потом кореспонденти приїхали. От. То він розпитував у нього, фотографував… Я не знаю шо там, я не дуже хотіла, бо знаєте, такі сльози, це всьо…

Да.

Н.М.: От. То він казав, це ж пролежні, понімаєте, і приїжджали врачі, і всьо і я так за ним ухажувала що він скільки пролежав – на ньому ні одного пролежня не було. От. Казали що це можна в книжці описать, шо та жінка охажувала чоловіка, що це стіки років пролежати і ніде-ніде нічо не було пролежня.

А що сталося з ним? Це позвоночник був?

Н.М.: Да. Позвоночник говорять шо як він в армії був, машину (…), знаєте, раньше беруть шланги і бензин сосали.

(…)

Скільки років вже його нема?

Н.М.: Чотири роки.

Часто дочка приїжджає до вас?

Н.М.: Часто приїжджає (…)

Не хочете туди їхати?

Н.М.: Ні.

Чого?

Н.М.: Вона сюди не хоче їхати, шо вона сюди приїде? Я туди тоже не хочу їхати. Вона тоже розійшлася з чоловіком, каже: «Мама я не можу, як він ругається…»

На мапі