Микола Вергал. Фото Миколи Лівого
Вергал Микола Панасович (скрипка), 1910 р. н.
— Де купували скрипку, на базарі?
— Ні, розбиту взяв у майстра, що в нашому районі. Сам зробив реставрацію — і до цього часу вона в мене. Є й друга.
— Скільки коштувала скрипка до війни, щоб купити в майстра?
— Я віддав за биту скрипку 100 крб. /А корова десь коштувала 500/
— На весіллі до війни грали в ансамблі?
— Так, нас було троє: скрипка, іще одна, бубон.
— Той чоловік, що на бубні грав, і зараз грає?
— Так, Холявко його прізвище. І після війни сходилися й грали на весіллях.
— А коли останній раз грали на весіллі?
— Десь у 1985 році.
— Миколо Панасовичу, були до війни ансамблі, в яких би бас був.
— Бас? Ні, не було.
— Чи грали у вас на весіллі українці разом з євреями?
— Ні, у нас не грали. До війни у селі було багато Євреїв, але вони не грали.
— Скільки платили за весілля?
— До війни було так: пограєш, пограєш і йдеш додому. Людина питає: скільки вам. Хоче дасть, а схоче й не дасть. Ось після війни вже грали, то 10–15 крб в день.
— На всіх чи кожному?
— Кожному. А це, вже як перебудова почалася, то придираються. Беріть патент.
— А тоді нічого не треба?
— Ні, тоді три дні граєш ні від кого не ховаєшся. А тепер ось викликали в сільраду Холявка і наказують: Організовуйтеся в кооператив і платіть гроші.
- У вас були учні?
— Один приходив, вчився, але йому не пощастило в житті. Пішов купатися і втопився.
— Чому не хочуть вчитися грі на скрипку?
— Не знаю. Коли мені було годів 15, 16 до 17, то, здається, всі грають. Той на скрипку, той на бубон, мандоліну. Всі співають. Вийдеш на вулицю — йдуть співають, біля млина музики. А тепер занепала культура. Давно стару традицію тепер вроді забули. Так ніби йдуть коровайниці, а дома ніхто нічого. І дівчат заставляють, йдіть співайте, як коровайниці, а вони й не знають тих пісень. Якщо й нас не стане, то все скінчилося. Причину не зможу визначити, чому не вчаться.