Михайло Тонкусь в кепці. Фото Миколи Лівого
Тонкусь Михайло Мосійович (скрипка ), 1918 р.н.
— Як давно почали грати на весіллях?
Вергал: — З 1929 року.
— Як училися грати?
— Як і де училися грати на скрипку? Чи були школи?
— Ні, школи не було. Ми всі самоучки.
Тонкусь: — У нас жив піп на квартирі, а я був підростком. Він виписав мені основи бухгалтерського обліку і купив скрипу. Тоді був струнний оркестр у кінотеатрі. Я послухаю репетицію, прийду додому і на слух граю. Так і вивчився. Грав у фронтовому ансамблі.
— До війни ви грали на весіллі? — /до Тонкуся/.
— Ні, я не грав на весіллі. До війни в 1939 році спецнабором райкому комсомолу відправлений на Западну Україну — братську руку подали, укрепдоти робили.
— А де грали там, Михайле Мосійовичу?
— На вулицях, на гулянні.
— А хто платив?
— Тоді не платилося. Хіба що чарку наллють.. Випить та поїсти — та й усе.
— А на весіллі?
— Буває й так: у своєму селі не платять, бо всі — то знайомі, то родичі, як гроші брати. А от у другому районі брали плату.
Тонкусь: — Грали у Чигирині в ресторані. Два весілля було. В одних — естрада, в других ми — троїсті. І ці печуть, печуть. Потім ми урізали. Естраду отставить — давай оцих музикантів.
— Скажіть, скільки зараз коштує весілля?
— Щоб не обіжати — 10-15 рублів на кожного.
— У вас до війни не було триструнного, такою великої скрипки?
— У нас бас називали. Був до війни у струнному оркестрі в клубі.
— А хто грав?
— Тиміш Вергал грав, але на весілля його не тягали.
— А що на весіллях?
— На весіллях були: барабан або бубон,
— Барабан — це великий бубон є він мав тарілку?
— Так, дві тарілки мав.
— I тепер нема таких?
— Ні, грають і тепер, у Веремієвці, у Тимченках, і в нашому клубі
Вергал: — Я збирався зробити такий, але не закінчив?
— А ви можете?
— Він може зробити все, що захоче. Скрипки робив, вітряки, чоботи шив.
— Чи до війни бували у вас кларнети, трунка?
— Бували і ще зараз є у Тимченках, Веремієвці. І на весіллі грали.
— Чи був до революції майстер, який робив скрипки?
Вергал: — Я робив, але майстерні не мав. Скрипок десять зробив. Та, що Михайло вчився грати, то піп також у мене купив.
— Вже не робите?
— Ні, очі вже не годні.
— Бували у вас до війни цимбали?
— Бували, бо один чоловік казав мені вже під 60-их роках — заберіть у мене цимбали, бо розсипаються. Але я не брав, бо не вмів грати на них.
— Чи бували у вас кобзарі і лірники ?
— Немає і не було.
— У Жовнино було найбільше розвинуто: скрипка, гітара, мандоліна, гармошка. А зараз і того немає. Ми помремо і нічого не буде.
— Чому у вас немає учнів?
— Нема охоти у молодих. Скрипка, то на ній найскладніше грати, ладків немає.
— Як часто грали на весіллях: раз, два, чотири на рік?
— Майже кожну неділю. Приїжджають з усіх сіл, заказують. Три дні граємо на кожному весіллі.
— Чому зараз не граєте на весіллях?
— Бо зараз мода на естраду. І фінвідділ пристає — беріть патент, платіть гроші. — А нам вже не туди платити гроші треба.
— Чи ви пам’ятаєте, що у вас в 33 році був державний податок — музиканти платили державі?
— Ні, музиканти раніше не платили. Оце зараз заставляють. А раніше не чіплялися — по тижню сиділи на весіллі, а тоді переходили на інше весілля.
— А де ж ви працювали?
— Тонкусь: першим секретарем-касиром у колгоспі, і партійним вождем-парторгом, а тоді завфермою.
— Вергал: Мірошником робив. 34 роки.
— Боздуган: трактористом.
— А коли грали на весіллях, то з роботою якось домовлялися, відробляли?
— Через тиждень після весілля як називався день?
— Калачі. І на калачах грали, на срібному весіллі й золотому доводилося.
— А такі вечорниці були на вулиці?
— На вулиці і в хаті. Влітку надворі, а зимою — в хаті.
— І чи дівчата співали в два голоси на вечорницях?
— Так, співали, і танцювали.
— А що музиканти діставали за гру?
— Просто так збираються на вечорниці, аби погуляти. Нічого там нема — ні горілки, ні їжі. Просто культурно відпочивають.
— А це зимою, коли святки і в складки, то й горілка була, і їжа була.
— А чи був на вечорницях бубон?
— Так був.
— Чи одна мелодія у танця “Кужіль”?
— Так, тільки одна мелодія, на два коліна.
— Хто і коли співав на весіллі?
— Музики грали, а хтось співає, а хтось і танцює. Разом могло бути. А то ще було змагання: хто кого перетанцює і переграє. Було й так, що грали дві години без перерви. Аж поки не попадали танцюристи.
— Польки були тільки на два коліна?
— Є й на два коліна, на три коліна, й на чотири. В залежності від танця. Бо коли грають на два коліна, то для танця не вельми інтересно. Три коліна — в ноги.
— Скільки грали один танець?
— Було й десять хвилин, і пів години, і більше.
— Чи могли музиканти мати перерву, щоб їсти щось, щоб пити?
— Так, сідають за стіл, то й передишка.
— Чи думаєте ви, що краще граєте по горілці?
— Якось лучче грається, якщо трошки вип’ємо, а якщо багато, то вже не гра.
— Чи було таке, що люди казали: він так добре грає, що сам чорт
помагає?
— Так, казали. Казали–казали.
— А чи то правда?
— Та сатана не поможе, як сам не заграєш.
— Чи ви на весіллях часто грали на Полтавщині далеко від села?
— Так, грали.
— А як, автобусом їхали?
— З таким договором було: оце хлопці берете на легковій везете, то щоб і привезли назад.
— Чи грали у євреїв на весіллях?
— Ні, не грали, навіть не знаю, які у них весілля.
— Чи вони мали свою музику?
— Так, у наших євреїв до війни були весілля, вони викликали музику із Кременчука.
— А які ансамблі?
— Духові.
— Духові?!
— Ага.
— А які інструменти?
— Три чи чотири труби і барабан. Кларнет не пам’ятаю, здається, самі труби.
— Чи були до війни у вас тут поляки?
— Не було.
— 120 сімей євреїв було до війни у селі.
— А чи грали разом з євреями?
— Ні, не грали. Тільки деколи на єврейські весілля приглашали українців добрих сусідів, знайомих.
— До війни скільки ансамблів було у вас?
— Струнний оркестр був, а на весіллях тільки три чоловіки. Оце тільки одна музика і дівчата співають, танцюють.
— Чи був ансамбль рок-н-рол, як у телебаченні?
— Ні, не було.