Лісаченко Дмитро Данилович, 1925 р. н.
− Прізвище ваше?
Д. Д.: Лісаченко Дмитрій Данилович.
− Якого року народження?
Д. Д.: 25-го року народження, 15 липня.
− В селі?
Д. Д.: В селі Старий Салтів.
− Старий Салтів і район був?
Д. Д.: Районний центр був в то время.
− То я знаю, що там Печенізький є центр. Так ваша сім’я була велика?
Д. Д.: 6 чоловік – батько, мати і четверо діток. Три доньки і один син.
− Не пам’ятаєте, як називався куток в селі, в цьому Салтові, де ви жили?
Д. Д.: От ми жили якраз при виході до Харкова, там ото називається Прогоня. Прогоня, ну там вулиця забув, як називається.
− Главне, що Прогоня, куток так називався, да?
Д. Д.: Це вулиця така, що виход в Харьков їхать.
− Прогоня. А чи ваша сім’я жила в одній хаті?
Д. Д.: В одній. В одній ще не достроєній хаті. Ми строїли. Жили й строїли.
− А то материна, батькова хата була?
Д. Д.: Та вони вмісті робили, вмісті. Взяли кусок землі і строїли.
− А хто вважався головою сім’ї? Батько, мати? старший брат? старшого брата в вас мабуть не було.
Д. Д.: Ну, в нас мати була старша.
− Вважалась головою сім’ї?
Д. Д.: Да, головою сім’ї мати. Того шо вона робила більше, чим батько. Командувала всіми нами, як працювати, кому шо робити. І ми, вона, батько робив в Харкові, і там і жив неділями. Він тільки приїжджав на суботу. Ото був два дня, помагав нам, помагав, потом опять в неділю вечером автобусом їхав в Харків і там робив. З понеділка ото опять до п’ятниці.
− А з якого року він там працював?
Д. Д.: Я не знаю. Не знаю.
− А хто розпоряджався грішми в сім’ї?
Д. Д.: Мати! В нас не було грошей. В нас гроші тільки які були? то батько привозив чуть-чуть. Мати дньом робила то по хазяйству. То корова була в нас, то козел був, цап. То була ще ето саме, кобилка була маленька, рябенька. І оце вона командувала, кормила і пахала сама все время. І працювала тут, і ще брала десь бакшу, щоб кавунів було нємножко, понімаєш. А я охраняв.
− А як вона орала землю? вона йшла за плугом, чи як?
Д. Д.: Та своя ж конячка була. За плугом.
− Сама йшла?
Д. Д.: Сама! я тянув того, кобилку тянув впереді, а вона.
− А скільки у вас гектарів землі було?
Д. Д.: Та які гектари там! Може соток 10 було там. У дворі, яка там земля!
− Це ще до колективізації, да? чи після вже?
Д. Д.: Нєт, при НЕПі. Начали колективізацію дєлать, і в нас.
− Чи кожна сім’я у вас в селі займалась землеробством? Ну, ось батько, наприклад, ваш працював у Харкові.
Д. Д.: Робітником був.
− А родичі на землі працювали?
Д. Д.: Родичі на землі. Батько був материн, був у селі. Він ловив рибу, рибак був сильний, ловив отаких сомів.
− Там же ж Донець, да?
Д. Д.: Два Донця там, Старий і Новий. там риби очень много було. Там такі були соми, шо на стол кладеш, і ше голова висить, і хвост висить. Такі соми і щуки.
− А він землю теж обробляв? да?
Д. Д.: Помагав, канєшно помагали.
− А крім землеробства, чим іще займалися? там рибальством він займався. І чим іще?
Д. Д.: А мати, в матері була Зінгер. Коли німці ходили оті, шо давали в кредіт машинки. Приніс, каже, поставив, вона не хотіла брати, не було грошей.
− Це ще в першу світову війну?
Д. Д.: Да. Не було грошей. Він приніс, оддав машинку, каже – колись розплатишся. Так вона нічого не платила, так машинка і осталася.
− Ну, значить, мати шила.
Д. Д.: Ну, крім того, шо вона обробляла землю, там полола, пахала, все дєлала, шоб було шо їсти. А ночью вона шила. Їй заказували, кому юпку, клму шо. Шила все.
− Ну да, тобто, вона ще і швачкою була.
Д. Д.: Да, швачкою була. То хто шо дасть. Може, в кого там не було грошей, хто шо дасть.
− Так вона крім того, що заробляла таким чином, іще що може продавала там?
Д. Д.: Нічо не продавала! вона просто, надо їй шото ето саме для дітей, туфлі ілі босоножки, ілі там тапочки, она пошила, а їй то дали, як сдєлка, по бартеру.
− Я мала на увазі, може, вона щось на ярмарку, коли їздила, що брала щось продавала.
Д. Д.: Та ні! та шо там! Там ніщета така, шо хата пуста була. Шо там продавати! Ми одівали там, як куда то йти, так портфель один на всіх був.
− А крім землі, чи був у вас фруктовий сад?
Д. Д.: Був! Сад був добрий. Був сад, і збоку огород, равносільно було. Груші, яблука, сливи були. Все було.
− А в 30-х роках він залишився?
Д. Д.: Як було діло, я вам розкажу счас.
− А потім в 50-х не понищили, нє?
Д. Д.: Слухай, було так. До того, як нас вигнати, до нас прийшов начальник міліції, і там шото слєдоватєль і сказав.
− Це в якому році?
Д. Д.: Ну, от перед тим, як виганяти будуть, в 30-му, 31-му році. Казав матері, шо Зіна, каже, давай машинку, я тобі спрячу її десь в себе, а то в тебе заберуть. Ну, вона оддала машинку, він в себе спрятав. Ото одна машинка, яка осталась з цієї хати, з усього імущества. Прийшли чоловік 8. В голові був сліпий. Я знаю, шо Маркіян, це фамілія чи звать його, не знаю. Сліпий совсім. Його водили. він прийшов, приказав, оце був такий приказ на Старий Салтов, казав оцей начальник міліції, шо 7 чоловік должно розкулачить.
− Забирайте, як хочете!
Д. Д.: Та аби когось вибирайте! так він сказав. Ну, каже, попала ти. Значить, попала то й попала, шо ж? попала, то й попала.
− Знайшли багачів.
Д. Д.: Ага, багачів. І як його виганяли. Прийшли, лежить картошка в мундірах, там ето на плиті.
− А ви добре пам’ятаєте це?
Д. Д.: Це пам’ятаю, да. Вони прийшли й кажуть, та вже було 7 років, це вже в школу ходив. Даже 8, в 33-м году. Прийшли – виходіть, вилазьте! Так картошку забрать! Остав картошку, йди. І вийшли так ми. І напротів там з півкілометра там хатка стояла така, шо ні вікон, ні дверей, повна хата там етіх мух. Ну, прийшли ми, це вже под зіму було, під осінь. А я заліз на піч наверх, кажу – та тут харашо, тут видно на вулицю! Сунув руку, помню харашо, руку висунув, кажу – тут на вулицю видно ж! Отак зробили. А потім через невелике время там, через місяць, через два начальник міліції і каже, він хароший був. Каже, шо Зіна, бери дітей і тікай в Харків, тут тобі жизні не буде. Кругом буде запрет, ти розкулачена, всьо. Ну, вона за дітей! Ми в автобус сіли один, що було в руках там клуночки, і поїхали.
− А до колективізації до якого ж розряду власників належала ваша сім’я? чи чого вас розкулачили? багачі, середняки чи бідняки були?
Д. Д.: Просто розкулачили і всьо! Нічого не говорили.
− А вважалися бідняками?
Д. Д.: Та ми самі бідніші були там в Салтівкі.
− А що у вас було з худоби?
Д. Д.: Тільки худоба була, шо кінь був, кобилка. Коровка була і цап. І все.
− І це вважалося, що можна розкуркулювати?
Д. Д.: Да, оце да. Ну, були якісь тряпки. Ми ж одівались, того шо мать шила сама. Там другі ходили мінялись, а в нас хоть шото отлічалося от тих людей.
− Да, тільки тому, що мати змогла робити, да.
Д. Д.: Да, вона шила нам.
− А діти, які в сім’ї були, з якого віку вони до роботи призвичаювались?
Д. Д.: Ну, там ми робили по аграрній формі своїй, по огороду тільки робили. А когда переїхали в Харків, ну, всі ж учились.
− Нє, як малими були?
Д. Д.: Та ми пахали там з утра до вечора!
− А ось вам 8 років було чи менше навіть до цього, це ж до колективізації, що ви робили? Ось ви пам’ятаєте, які роботи ви робили?
Д. Д.: Та всі роботи, всі!
− І пасли? і пахали? й орали?
Д. Д.: Да!
− Все, що можна було, да?
Д. Д.: І пас я, і орав, і пахав. Помагав. Я тоді тащив впереді ету кобилку, тащив. А мати ж за плугом.
− А найменші що робили?
Д. Д.: Та шо там, вони по двору бігали. То я і старша сестра только работали, помагали. А ті ж малєнькі були совсєм.
− Чи існував розподіл на жіночу і чоловічу роботу тоді в селі?
Д. Д.: Та яка там чоловіча? там все було одне – це матері, мати все робила. Батько приїде, ну шо, батько приїде, пока доїде, вже пізно. Привезе портфель ото старшій, плакали. Я прив’язувався, ото к рукє прив’яжусь ремньом і сплю. Просипаюсь – ремєнь на рукє, а батька нема.
− Тобто у вас жінка виконувала чоловічу роботу, да?
Д. Д.: Да, да-да!
− А чоловік не виконував жіночу? Тобто, він працював як окремо там в іншому середовищі соціальному.
Д. Д.: Да, да-да! Він був робітник з дитинства, понімаєш.
− Тобто він в селі вже не землеробом був. А батько його ким був же в селі? батько ж з села був, чи ні?
Д. Д.: Батько з села, і він з села.
− А батько був землеробом чи нє? чи теж щось робив таке вже?
Д. Д.: Це я не знаю. Я знаю, шо он був баяністом, шо на свадьбах іграл. Дід, батьків батько, іграв на скрипкі харашо.
− От бачите, яка музична сім’я.
Д. Д.: Ходив то я на Пушкінську ходив до нього всігда с Івановки. Сядем – треба на Лєрмонтовську. Заїжджаю, а він там в третій домік. він давав мені то коньки, дворніком работав, була в нього своя комната.
− Це вже він виїхав з села, потім там жив?
Д. Д.: Та він там в селі не жив, цей батько. Батьків батько цей не жив тут. І ото я приїду до нього, він ето мені там чи найде якісь коньки, чи ето, давав подарки.
− А наймитів у вас ніколи не було?
Д. Д.: Та ніколи! Які там наймити! Нада платить наймитам. А чим платити будеш ти? Душу оддаш.
− Ніколи не наймали таких робочих, щоб на сезон, да? Тільки самі все встигали?
Д. Д.: Та нє, самі! Откуда ж нанімать? ти что! Нада ж платить рабочим. От може хто помагав, ото дід помагав, материн батько. Нємножко тоже. Он рибак. У нього рак був. Ото сім’я вся розділилась, смотрі. Дєд од рака вмер. Батько материн. Мати от рака. Сестра от рака. Остальні ми похожі на батька, троє. У матері всі братья повмирали тоже от рака.
− Ну, ось ви кажете, колгосп у вас почали там організовувати.
Д. Д.: Та я даже не знаю, я даже не помню даже, шоб тако казали за колгосп.
− Ну ось дивіться, чи всі у вас в селі пішли в колгосп? З радостями, чи з примусу?
Д. Д.: Які там радості були там! Радості…
− Чи примушували іти?
Д. Д.: Я даже й не знаю, Лариса. Я малий був же, ну я не помню. Я помню, шо була, молочарка була. наш дом, хата наша пішла під молочарку.
− Тобто вас то і виселили.
Д. Д.: Отож треба було їм хату, вона така була новенька ще, ще н достроєна, тамбура не було, прямо в хату заходили. Не достроїли, понімаєш. Була яма проти порога, бо ми самі робили, як яму до паля, самі робили все. Ну, поставили там, шоб який-то сарай був, то поставили там, де зерно, небольшой такий, длінненький під хату.
− А якщо люди, що не пішли в колгосп, може пам’ятаєте, родичі якісь матері були, вони ж селяни були?
Д. Д.: От я не пам’ятаю.
− Як вони заробляли на життя, хто не пішов в колгосп?
Д. Д.: Та так якось заробляли.
− Їхали в місто, мабуть, хто міг поїхати, да?
Д. Д.: Та большинство там робили так, хто далеко од Харкова, той не був приспособлений так. А ті не їздили в Харків. Ето просто мать примусили, то вона ото поїхала, а так би не поїхали.
− Вас переселили, іще когось переселили. Чи вони повернулись потім?
Д. Д.: Нас 7 чоловік, то 7 сімей виселили, розкулачили. Там могли даже не виганять, забрать скот там, так.
− Експропріювали, експропріація.
Д. Д.: Да, забрали все, шо таке, шо цінне, шо ціниться, для колхоза. Забрали і все. А я даже не помню, чи предлагали матері, чи нє, шоб вона в колхоз ішла. Скот там оддать, все це.
− Та мабуть же, позабирали. Ви ж з собою не побрали цапа того, кобилу.
Д. Д.: Та нічого! вони даже картошку забрали варену, не дали нам. Шо ти кажеш!
− А хто проводив колективізацію, свої чи чужі хтось приїжджав?
Д. Д.: Свої. Було указаніє зверху.
− Вказівка така, да?
Д. Д.: Вказівка була зверху, шо от на Салтов 7 чоловік, 7 сімей шоб розкулачить, таке було розпорядження.
− Тобто свої це і здійснювали.
Д. Д.: А свої вже ділили, кого, да.
− А нікого приїжджих не було? тільки ото зверху отримали вказівку і пішли, да, собі розкуркулювати?
Д. Д.: Я не пам’ятаю, ти понімаєш. Не пам’ятаю. Я ж малий був. Я даже не почув, шо таке колективізація, шо це, мені було всьо равно як.
− Ще малий, не розуміли. Ну, а наприклад, як ви харчувались? Ось вас викурили з хати? де ви брали продукти?
Д. Д.: Я пам’ятаю. Ми там рядом, по цій вулиці, жив наш родич. То єсть, мого батька сестра замужем була. Клємєнтій його зовуть. він колись був, як Чапаєв, – і од красних, і бєлих, отак говорять, защищав село там. Шлі, а він охраняв, в нього був отряд. Ну, і він жив нічого, но хліба не було в його. Я пам’ятаю, як прийдем до нього, дітвора ми ж, він принімав.
− А чим він займався? не пахарем був? не орачем?
Д. Д.: Нє-нє-нє-нє! він такий був, вроді як козак, без пахання. Козак.
− Вільний.
Д. Д.: Вільний козак, да. І він любив командувать, понімаєш. В його було все. Сметана була в його, помню. Ми ото нарвем цибулі молодої, і ото окунаєм у сметану і їмо, а хліба не бачили. Це я харашо помню. Ну, ото ж поїхали в Харків оттуда, і мати начала подорожувати по Харкову.
−Шукала роботу?
Д. Д.: По квартірах. Вона шила. Яка там робота! Вона шила, вона шила харашо, понімаєш. Пошиє комусь, закази такі були.
− Заробляла на цьому.
Д. Д.: Заробляла, та то на хліб тільки заробляла, і все. Ми жили возлі завода Малишева, на Артема там була квартира. Потом жили на Тюринкі, я помню там.
− Тобто замість селян ви стали не то робітниками, не то міськими жителями, незрозуміло.
Д. Д.: Циганами стали.
− Приміськими такими.
Д. Д.: Хто возьме, то ми там живем 6 чоловік.
− А хтось у вас залишився в селі жити з родичів з маминих, їздили до них?
Д. Д.: Були, були, там єсть. Єсть сестра, мамина сестра і діти її. Но діти вже вмерли, двоє дітей. Микола і там ще один брат мой помер.
− А вони залишились в колгоспі там працювати, да?
Д. Д.: Працювали, да. Сестра материна працювала в колгоспі.
− І діти її теж там залишились?
Д. Д.: І діти були в колгоспі там.
− А ось їх відірвали від землі, зігнали всіх в колгосп. Чи у них з’явилось таке вболівання за колективну власність, не чули ви таких розмов?
Д. Д.: А вони темні люди були, їм все одно.
− Вони боялись?
Д. Д.: Вони не боялись, вони не вміли нічого робить. І вони куди? це ж Харків далеко. Ану поїдь в Харків! Сестра то, шо вмер мій брат, була сестра етого брата мого, моя сестра двоюродна. Работала вона в псіхушкі, там больниця, сестрою. Вона і счас там робить.
− А ті селяни залишились, і вже боялись, працювали весь час в колгоспі?
Д. Д.: Працювали там весь час.
−А всі їх діти вже поїхали? чи там залишились в селі?
Д. Д.: Та ще єсть там, правнуки там єсть. Тьоті Мані там.
− Ну, а там крали в селі під час колективізації в колгоспі? Не знаєте, чи було там, як їсти нічого було, могли взяти щось в колгоспі? Чи вважалось це крадіжкою?
Д. Д.: Я оцього не знаю, я знаю тільки раз, помню, вихожу я з двора, а там була міліція, і тут така міліція 5 чоловік на конях, коні такі в яблочках, красіві! Туда на гору, де я жив, гора ж там.
− Це в Салтові, да, було?
Д. Д.: Да. На Харків іде гора така, Прогоня, на цій Прогоні глина всігда, так об’їжджають. Вони туда, а там збоку колись був панський сад, гектар на 50 сад. Ну і, кажуть, в саду там якась банда одбира в людей все. Ну, вони помчались, піймали. Батько, мати і пацан один. Троє. Вони ото встрічають там, кого попало – давай!
− Тобто, ті хотіли щось взяти?
Д. Д.: Приїжджі такі, приїжджі, не наші. Ото шось одібрали. А тако в колгоспі нє.
− Не брали. Боялись.
Д. Д.: Та боялись – не боялись, но я не знаю, я там не був. Так я вам скажу. А тоді якби сестра моя була, так вона на 3 года старша, так вона больше помнила, мені було 7 – 8 років.
− А скільки ви себе пам’ятаєте, ще до колективізації, хто, яка у вас влада головна була, як вона називалась?
Д. Д.: Я знаю, шо була ета районна рада во главі з председатєлєм ісполкома.
−А як його було звати?
Д. Д.: Я помню, шо Маркіян, а як його точно, чи фамілія його Маркіян, чи ім’я.
− Це він вас розкуркулював, да?
Д. Д.: Він прийшов сліпий, його привели, він оце каже: виганяйте! Ходив з палкою.
− А як же, якшо не бачив, знав, кого виганяти?
Д. Д.: А в нього ж були права й лєва рука, понімаєш. Він, бувало так, ото хлопці, когда нас вигнали, всі жителі були за нас, ми нікогда не були багаті.
− І середняками навіть не були?
Д. Д.: Та нє! За то, шо кобила і ето самоє, то вже середняк считай, шо був. Ні в кого не було такого.
− І сама жінка впорувалась.
Д. Д.: Вот, і прийшов, сказав. Так послі того хлопці всі, то я боявся робити це, а вони робили, – як ото там іде на обід, живе там недалеко од нас, іде з палкою, то хлопці беруть, а возлі каждого доміка лежить бревно, шоб сємєчки лузкать вечором, там пєсні поють, сємєчки лузкають. Ото хлопці те брєвно розкотять по полю, він йде-йде-йде, – бах і впаде! Так много раз.
− Тобто помста така була.
Д. Д.: Да, була помста. Кажу, хлопці, я ніколи не робив цього.
−А як обиралась сільська влада? чи районна влада? Це було віче? сходка? Що воно там було, не пам’ятаєте?
Д. Д.: Знаєш, я і счас його не понімаю, шо там воно, а тоді вобще то було.
−А ось з ким гуртувалася ваша сім’я: більше з бідняками? середняками? багачів вже не пам’ятаєте?
Д. Д.: Да там не було багачів! Там не було. В то время.
− А ви кажете, під час НЕПу не було багачів, нє?
Д. Д.: Село це велике було, й воно багате було, там було все. А хто там багатий був!
− Не пам’ятаєте?
Д. Д.: Нє, нє!
− А не родичалися з такими багатшими між собою, нє?
Д. Д.: Та, там люди були дружні всі, всі родичалися.
− Не розділяли там на багатих?
Д. Д.: В нашому роду не було багатих. Не було.
− А у владі села чи не було якихось заїжджих людей, якихось чужаків? не пам’ятаєте?
Д. Д.: Так оце ж Маркіян, він чужий був, він не наш був.
− А звідки він міг бути?
Д. Д.: Не знаю.
− Він росіянин був чи українець?
Д. Д.: Не знаю, не знаю.
− Ну, російською мовою розмовляв?
Д. Д.: Російською мовою.
− Російською, бачите. А з ним селяни як, не дуже гуртувались, нє?
Д. Д.: Начальство єсть начальство! як там гуртувались? вони єсть начальники, хто буде гуртуватися з ними? Тільки той, хто хотів пролізти до влади, – то гуртувались.
− Ну, добре, а чи ви кажете, що в вас родичі навіть музикантами були. Той на гармошці грав, той на скрипці.
Д. Д.: Ну, це по батьківській стороні.
− По батьківській лінії. От ви кажете, що дід грав на скрипці, да. А він з кимось грав чи сам?
Д. Д.: Ні-ні! просто любітєль. Він іграв сам. В його була скрипка. То прийду – вони “Во полі бєрьозонька стояла” ото.
− А на весіллі він не грав за гроші?
Д. Д.: Нє-нє! не грав, нє. Батько грав на весіллях.
− А як вони заробляли гроші? якщо він на весілля йде, що йому платили?
Д. Д.: Ну, як друзья звали, напоять його там, і все. Які там, нічого він не брав! раньше того не було.
− Ну, їжу, горілку? так нічого?
Д. Д.: Та, як всі, ото поїсть, поп’є там. Потанцюють, попоють, і всьо там.
− А в кого він вчився грати на гармошці?
Д. Д.: Я не знаю.
− А сімейно він разом з батьком своїм не грав: скрипка, гармошка – такого не було?
Д. Д.: Нє, нє. Та вони ж, той жив отдєльно, вони ж не родичались. Потім уже, перед войною, перед мировою второю, мати начала строїть на Івановкі комнатку, будинок. Так комнатку пристраювали, шоб батька забрати. Так і не достроїли, потім сарай получився, там ото кабана держали.
− А дід там вже не жив?
Д. Д.: Нє-нє, не жив. Він на Лєрмонтовській там.
− А чи був у вас шинок в селі? шинка не було?
Д. Д.: Був шинок. Був магазин. багато було там.
− А в шинку грали на чомусь? Ходили там спеціально музиканти?
Д. Д.: Були, були музиканти.
− А на чому вони в шинку саме грали?
Д. Д.: Так і в шинку, і так. В нас багато було там музикантів, таке, шо ходить просто там той, той.
− А на чому грали в основному?
Д. Д.: І барабан, і труба, була і гармошка.
− А скрипки не було?
Д. Д.: Скрипки були.
− А така, що як велика скрипка, на землю ставиться?
Д. Д.: Віолончель чи шо?
− Ну, басоля?
Д. Д.: Не було. Нє-нє, та тоді ж не було такої. Тоді не було такої.
− Ну, це ж вона стара така. Не знаєте. А був клуб?
Д. Д.: От я не помню: канєшно, був! В такому селі, канєшно.
− І не пам’ятаєте, чи там були музиканти?
Д. Д.: Не пам’ятаю. Я тільки пам’ятаю так, шо міліцію пам’ятаю, шо там був парадний вход, і то там такі закручені оті кольца, красіво так отак. Ото помню. І решотки на окнах. Там же була сама міліція, прокуратура, там усе вмісті було. там направо прокуратура, а всередині там міліція.
− А ось таке цікаве запитання: чи розказували вам казки? Ви пам’ятаєте, щоб мати вам в дитинстві казки розказувала?
Д. Д.: Та, де ж розказувала! Їй ніколи було розказувать. Може колись розказувала, но я не помню. Я ходив, мене брав дід. Взяли кусок землі, там називається, в Салтові єсть Караван. На Харків їхать, там таке місто, як ото джунглі,- там і гадюки, і все єсть. І там кусок землі взяли вони ото ж далі, давали землю ж. Вони зібралися, не покупали, а давали, колхоз давав землю. На землі посадили малєньку бахчу, то я ходив там охраняти з дідом. Я даже пам’ятаю, як ото шалаш. І ото встанеш утром, а кругом гадюк кольца, багато так, штук 5 – 6 больших таких, толстих. Ото казав дід, шо так нада шалаш закривать, треба канатом кругом, і залити смолою. Тоді гадюка не перелізе смолу. А то проснешся – рядом гадюка.
− А, так вам дід отой розказував казки, материн батько, да?
Д. Д.: Да, та казки не помню. Та ну, казки як казки, старі казки розказували.
− А хто водив до церкви? в вас церква була там в селі ж?
Д. Д.: Ох, церква була. Велика хароша церква. Церква була, і возлі церкви був журавель цей, шо воду качать. І таке корито. Там я і заболів тоді, в цьому кориті. Ми, дівчата і я, я там доктором був, ото лічив дівчат тих малих, було годіка по два. І в етіх коритах, вони ж скот поїли, подливають воду, вона аж зелена така, кругом оси. Я туда лазив і заболів плєврітом, то мати возила на Мещаніна ото в Павлівку.
− Так церква до якого часу діяла?
Д. Д.: Ми там уже не жили, тоді завалили її. От начали строїть.
− Десь в 30-х роках, да? чи в 50-х уже?
Д. Д.: Нє, куда! в 50-х.
− А як вона називалась?
Д. Д.: Не знаю.
− А вас водив хтось до церкви? З матір’ю ходили ще малим?
Д. Д.: Нєт.
− А ви хрещений були?
Д. Д.: Нє, не хрещений, я на собранія ходив ото з батьком. Батько ходив, а там баптістська.
− А мати теж була баптістка?
Д. Д.: Вона так була, їй ніколи було вірити. Вона віри-віри, а потом батько ото колись получи получку, та принесе півполучки, нічого нести. То шо оддав, каже, на подаянія там бідним. Собраніє собирали – оддав 200 рублів чи там 100 рублів.
− Ну, а взагалі в селі в основному ж хрестили дітей, да? В 20-ті роки ще ж хрестили?
Д. Д.: Хрестили, кажеться, хрестили. Я не помню, було, і ета служба проходіла.
− У вас в сім’ї ніхто хрещеним з дітей не був у церкві?
Д. Д.: Нє, ніхто, ніхто. Счас така віра: вони вірять в ту ж саму Біблію, тільки по-іному, в секті. В них секта така, сходяться, говорять.
− А коли вона виникла, баптистська ця секта в селі у вас?
Д. Д.: Та в селі почти не було її, батько в Харків їхав. На Ярославській вона там.
− А в селі ніхто більш не був в цій вірі баптистській?
Д. Д.: Почєму? були!
− А хто вас туди принадив, до цієї церкви баптистської? звідки воно взялось?
Д. Д.: Я туда не принадився. Батько казав: можеш, синок, когда уже послі войни я прийшов після армії, він казав, шо вот ідьом, как поют послушаєш, в церкву.
− Добре, а мати теж була в цій вірі баптистській: да чи нє? чи вона хрещена була?
Д. Д.: Вона вобще, вона вірила в все хароше, все, шо добре, в те вона і вірила.
− А в церкву не ходила?
Д. Д.: Нє, ні в церкву ні в ту, ні в ту не ходила. Та їй ніколи було, четверо дітей, та куда ходить там їй в церкву!
− А ось, наприклад, якщо її батьки немічні були, з ким вони доживали свій вік? Ось вона поїхала до Харкова, а дід ще жив, батько. Ну, хтось з ним жив?
Д. Д.: Хтось був з ним, хтось був.
− Ну, мати не доглядала вже його?
Д. Д.: Нє, нє, нє.
− А в основному хто: старші, молодші доглядали? чи хто залишався жити там?
Д. Д.: Я даже їх не помню. Там були ж іще дві, в його ж були діти в батька ще, і вони там жили вмісті. там же в Салтові жили всі, мали квартіру чи будинок.
− А ви, наприклад, пам’ятаєте, це ж після Першої світової війни було, чи співали дітям, чи після революції там революційних пісень хтось там, про громадянську війну? були такі хтось виконавці?
Д. Д.: У нас, та в Салтові даже було так: 1 Травня – ето парад, ідуть і там демонстрація очень сільная, там піонери, школьніки, всьо. От я помню, я пам’ятаю, я був у першому класі, і в мене було ото палець заболів, ото волос, і кричав криком, а всьо равно пішов ото туда, і йшов з усіма.
− На демонстрацію?
Д. Д.: Да, да. Всі йшли. Вулиця центральна, там школа напротів, всякі обслуживающі такі помєщєнія, доміки такі. Там було все! там і больніца була, лікарня, – велике то не село, а районний центр.
− Ну, тим не менше, в колгоспі теж працювали. А от, наприклад, там парубки, дівчата працювали на землі, а чи ходили на сезонні заробітки? Ось батько просто працював весь час, а на сезон ходили там? Ось, наприклад, зимою нічого робити, де вони ходили заробляли?
Д. Д.: Насіння лускали ходили, пісні співали. Де там заробиш?
− На цукроварню, може, ходили кудись?
Д. Д.: Канєшно, ходили. Канєшно, ходили, я не помню. Ну, ходили, канєшно, так же не проживеш. Скільки там трудоднів заробив, стільки получиш там. там же гроші не бачив ніхто. там получив же картошки, того, того понємножку, і живеш, і своє шось.
−Ось ви нову хату будували для себе. Вам хтось з родичів допомагав? збиралися всі?
Д. Д.: Ну, аякже! І мазали гуртом.
− Гуртом це чия сім’я, материна чи батькова?
Д. Д.: Та й та. Ну, в батька було мало. Там материна, там жили всі матері, три сестри, батько, там було багато. Приходили помагали. Сусіди ж там, всі ж знайомі. Вони ж луччі друзья.
− Тобто і сусіди допомагали, і родичі.
Д. Д.: Ну, канєшно! Там же дружно було. Це ж мазка, ето вобщє таке обществєнне мєсто.
− Всі разом?
Д. Д.: Да, разом всі.
− А якщо помирав хтось, то всі збирались на похорон, да? всі родичі?
Д. Д.: Ну, аякже!
− Це обов’язково, да. А хтось у вас брав участь у родині у революції, в громадянській війні? З ваших родичів. Не пам’ятаєте?
Д. Д.: Був дядько мій. Це мойого батька сестра замужем була за ним. Він, ото ж мій батько вже став баптістом, той його то то, то то там, молодьож була така, шоб шото подковирнуть. Тот заступався, оцей.
− Тобто, вашого батька начебто не приймали в сільську общину, тому що він був іновірець, да?
Д. Д.: Баптист. Він був же ж, він був харошим музикантом, грав на гармонії. Грав на всіх свадьбах там, на всіх, які були, які вечора всі – його звали всігда. Потом, когда виклали какіє-то гадості, і було все ето дєло, понімаєш, начав ходить іграть, там всі бухаріки, а он не пє, йому було неінтересно. І вот когда цей же ж матері батькова сестра замужем була за Клємєнтій, фамілію забув.
− Цей, що був на громадянській війні, брав участь?
Д. Д.: Да, він ото ж. Потом в 37-му році його ж то же саме вигнали туда, шоби той уходів, на воспітанку брали там його понємножку. Тоже приїхав в Харків всєй сімйой. Приїхав в Харків, два сина, він і жінка. Поселився на Новосьоловкі ото, построївся на етіх, на пісках у дороги. А сам робив зав сточного магазина. Проспект Сталіна.
− Ну, він після війни громадянської все ж таки в село повернувся? а потім, після 37-го?
Д. Д.: Та він там жив, і його там попросили.
− Ну да, а він співав цих пісень, що про революцію, громадянську війну, не пам’ятаєте?
Д. Д.: Він розказував, він точно був, як ото Чапаєв, такий справжній.
− А якою мовою він розказував? російською чи українською?
Д. Д.: Українською, українською. Там усі, там я вже коли начав ото разговарювать по-руські, я в армії був і то мені говорять – вот ти не можеш! Нє, я говорив по-руські, но такоє ударєніє і всьо було рускоє.
− А чи багато членів вашої родини пішли працювати у місто? Ось крім батька. Потім ви переїхали. Хто іще там?
Д. Д.: Сестра моя там, мойого отца, моєй матері сестри.
− В який час вони вже переїхали?
Д. Д.: Она з дитинства. З дитинства переїхала в Харків. Уже було 16 років, вона поїхала в Харків, поступила сестрой там ілі уборщицей. А потом шото кончила какіє-то там курси там чи, ну поучилась нємножко, і стала сестрою.
− Отримала освіту, да?
Д. Д.: Освіту, да.
− А вони, якщо приїхали в місто, потім вже не поверталися в село, нє?
Д. Д.: Нє, не поверталися.
− А ось в який час найбільше людей повиїжджало з села? Ви кажете, деякі уже працювали.
Д. Д.: Село було велике. Це було село до самого Дніпра, до Донца. Дінець же був далеко. А счас же там, де Дінец був, там розлили оте все, море зробили.
− А ваше село не затоплене, нє?
Д. Д.: І всі хати ці всі затопили, зробили як мікрорайон якийсь другий. А там ото переселили все людей туди. Там ото з моєї матері сестра переїхала, всіх переселили. Цілий район.
− Ну, а багато людей з села поїхало, з колгоспу? Там же ж документів раньше, паспортів не було, з колгоспу не можна було виїхати без паспорту в місто.
Д. Д.: Да, пока не вигонять, не виїдеш. Нєт, один можете виїхати, один. А полностью сім’я – ето трудно було.
− А це вже, коли отримали в 50-ті роки паспорти, тоді вже поїхали з села, да?
Д. Д.: Тоді вже да.
− Багато поїхало, да?
Д. Д.: Ну канєшно! Не так, багато поїхало, тільки не так. Поїхали, хто-то з сімї поїхав заробляти гроші, шоб шото купить же нада, одіться, всьо, понімаєш. Поетому їхали. А з сімйою полностью ніхто не виїхав. Мало очень. Тільки так ото, один поїхав заробляти, а ви тут робіть.
− Це і в 30-ті було, і в 50-ті роки?
Д. Д.: Да, да. Тільки так, да. Це ж їхать 50 км от Харкова, час автобусом. Можна було так даже виїхать.
− Ну да. А хтось з ваших родичів, якщо там освіту отримав, став партійним працівником чи головою колгоспу?
Д. Д.: Я сам, я сам партійний.
− Ну, так це ж ви коли вже, після війни?
Д. Д.: Після війни. Я був в армії, ми йшли освобождать Ригу, мєня визвали в штаб фронта і сказали, шо ви комсомолєц. А я не писав заяви, та, каже, всьо в порядку. Ви харош, каже, вояка, беріть от. Поздоровили мене.
− Ви самі не просилися, а вас прийняли?
Д. Д.: Я не писав нічого, мене визвали і – от ваше заявлєніє, от подпись, два свідка, все в вас в порядку. Чим награждьон комсомол? Я сказал там, за шо, і все – і получив, на Ригу йшов комсомольцем.
− А потім комуністом, да?
Д. Д.: Ну, подивився там, шо ето такоє, ті діла якісь, парторг, всьо. Я приїхав додому.
− Зрозуміло. А ось ви памятаєте ще малим село, але ж, мабуть, пам’ять така дитяча, вона міцна. Ви пам’ятаєте, чи були у вас старці в селі?
Д. Д.: Було багато.
− Багато старців. А чим вони займалися? Грали чи просто ходили просили?
Д. Д.: Та просили! От сяде там десь возлі магазіна, сяде там і просить. Ну, не багато було, шоб багато. Не було багато.
− А сліпі вони були? сліпі чи зрячі?
Д. Д.: Шото больноє було в його, ілі там рука, ілі нога, шото такоє больноє. І сліпой був.
− А що, були чоловіки чи жінки в основному?
Д. Д.: Були, і діти були, і підлітки були. Ну, і чоловіки були.
− А не було такого, що люди, ось ці старці, були сліпі і грали на якомусь інструменті й співали?
Д. Д.: Нє, не пам’ятаю, нє.
− Може, пам’ятаєте на лірі, от знаєте, така ручка.
Д. Д.: Не пам’ятаю. Я знаю, я знаю.
− Як ліра – воно крутиться весь час і співають.
Д. Д.: Нє-нє! такого не було.
− Сама ліра така була. Не пам’ятаєте?
Д. Д.: Та було шось таке, було, но я не знаю. Де там я його скільки нажив в тому Салтові! То ж була колективізація, строїлись-строїлись, строїлись-строїлись, а воно все гоп! не достроїли, вигнали і все. І поїхали в Харків. Шо там я помню!
− Ну, а яке ставлення до старців в селі було? Їх зневажали, чи ставились як?
Д. Д.:Нє, почему зневажали? Вони всі були, місцеві були всі вони, місцеві знали їх, понімаєш, а помагать то нічим було допомагати, хто шо дасть. А чи не було, шо там всі такі старці.
− Ну да, тільки що не просили. А вони займалися чимсь там?
Д. Д.: Да. Ну вони, хто сильніший, міг там шось посадити, десь огород. А так ні хату одремонтувати, нічого не зробить.
− А оці такі псалми вони не співали? Може, не грали, але хоть щось співали? релігійні пісні якісь там.
Д. Д.: Та співали, там було все, було. Там співали, і гуляли, й танцювали.
− Ні, старці.
Д. Д.: Я понімаю, старці. Та старці нє, я не бачив такого, старців не пам’ятаю.
− Ну, ви кажете, що церкву знищили вже.
Д. Д.: Я не знаю. Я знаю, шо церква була хароша, церква велика така, широка. Я пам’ятаю, там в центрі була церква, а од неї одходили улиці.
− Такими променями?
Д. Д.: Да, променями йшли вулиці по всім бокам. Церква була як центр Салтова.
− А ось ви не пам’ятаєте, весілля чи були тоді, коли ви ще малим були? весілля якісь в селі?
Д. Д.: Канєшно були, пам’ятаю.
− А які вони? в чому, вбранні в якому були?
Д. Д.: Та хто в чому! Молоді.
− В сорочках дівчата були?
Д. Д.: В сорочках, канєшно.
− В вишитих, да?
Д. Д.: Да, сорочки, і ото на голову якийсь там кісєй натягне, такого не було, шоб фату там.
− А що, в вінках вони були, да? дівчата в вінках одружувались, чи як?
Д. Д.: Та в вінках, вони просто гуляли вже в вінках, а одружувались без вінків. Там якусь… не фата, а якусь вуаль там таку. Кружева якісь на голову там.
− Отаке було, да. А потім не одягали такий очіпок, як ото після одруження вже?
Д. Д.: Я не помню, не пам’ятаю, я такого не пам’ятаю.
− А ви не пам’ятаєте, як сватали, перед весіллям? Сестру вашу, не пам’ятаєте? чи вона ще малою була?
Д. Д.: Та нє, малою була вона ж, вона вже після війни заміж виходила, а я ж позже.
− Ну, а голод ви пам’ятаєте в селі, якщо був? Це до колективізації голод був? чи ви не застали його, голод?
Д. Д.: Голод? При НЕПі уже то було, при НЕПі.
− Це до НЕПу ще раніше, в 32-му році цей?
Д. Д.: Нє, я ж з 25-го.
− Я маю на увазі, що в 32-му голод не пам’ятаєте?
Д. Д.: В 32-му році? ну як? пам’ятаю. То ж картошку варили, бо нічого не було. Ну, в нас було так – садили, сіяли зерно. От в нас був город, кусочок пшениці, картоплі там, цибульки, того, того посадили. А бахча була там скільки, ну було може там штук 200 арбузів собирали. Оце було все. Понємножку було всього, і завжди хватало на сім’ю.
− Ні, я маю на увазі, то ж голод такий штучний був, пам’ятаєте? Чи забирали у людей все? чому вони забирали, не пам’ятаєте?
Д. Д.: Нє, нє.
− Ну добре, а ось гончари у вас були в селі чи якісь кустарі?
Д. Д.: Були, даже й трубочисти були.
− Нє, а гончари, ось там, ви кажете, що глина у вас була, да? глиняні такі місцевості. Чи були гончари?
Д. Д.: Не пам’ятаю. Нє-нє, не було там.
− Не було. А якісь майстри? Ну, трубочисти, то зрозуміло.
Д. Д.: Та було все! Ну там, как малєнький город, понімаєш! Я ж говорю, всі були, служби були. Там і больніца, школа хароша. Райісполком. Там всьо подряд по етій уліце.
− А на якій мові розмовляли в селі?
Д. Д.: На українській.
− Тільки. Там росіян не було, да?
Д. Д.: Мало було, мало-мало. На українській.
− Ну, а у вас, ось ви кажете, що батько був баптист. А мати ж, мабуть, християнської віри. Чи були ікони в хаті?
Д. Д.: В нас не було ікон, які ікони? Баптисти ж не вірять в ікони!
− А вона теж баптистка була?
Д. Д.: Вона не баптістка, вона не була ніким! Вона була просто, помагала батькові. Коли в харошому настрої, вона баптістка, как тільки шо не так, она вже проклина цього баптиста, всіх! В неї отака віра була. Вона добра жінка була, помагала всім. Бідним там поможе, ну хароша.
− Ну, баптистська віра, вона як виникла? Після того, як почали забороняти християнську оцю основну церкву.
Д. Д.: Так і тих забороняли! Чого ж вигнали нас? Того шо баптістом був!
− А забороняли і християн?
Д. Д.: І баптистів! Вобще, хто у Бога вірує, то всіх забороняли. Вони пристали до батька, шоб ти бросив оцю віру. А він же, як він броси, як він віруючий! Ну, раз так, в Харкові живе, ото і кажуть, шо попали ми під цю руку. Шо баптісти ми. Біднота була там. Це не розкулачування, а просто вигнали, та й все. І сказали, шо тікай скорєй, Зіна, з Салтова в Харків, куда-то тікай, бо тут жизні не буде тобі.
− А ви не пам’ятаєте, чи забороняли там хресні ходи?
Д. Д.: Нє, я цього ще, та в політику я не влазив, якось не політікан. Ото йшли, давай впєрьод! всьо! Ото школа, піонери, галстуки і пошлі! З піснями, це все од душі.
− А ось ви кажете, що переслідували баптистів, і таку церкву.
Д. Д.: Така була чутка. Вони ж не будуть так робить, шо от, баптист, давай іди сюда! в тюрму там! Такого не казали. Такого не було, шо баптиста репресірувати, шоб гласно. А негласно було.
− Ну, так, зрозуміло. А не було такої ситуації після війни, наприклад, шоб трошки воно так відлига була по відношенню до церкви і до віруючих, пом’якшення такого?
Д. Д.: Не пам’ятаю цього. І не знав, навіть не знав.
− А одинокі були проповідники? які ходили по селу, може, там?
Д. Д.: Були, були, були!
− І що вони проповідували, не пам’ятаєте?
Д. Д.: Були тільки не ті, шо в церкві, а були такі разні, п’ятідєсятніки були, я помню, ходили колись. Казали там, свою вєру навязували людям. Баптисти були отдєльні, окремі. Тоже були такі. Но вони не наші, такого не було в нас. Було може де сходилось там чоловік 5 – 4 і ото базікали своє діло там, то Бог, то шось там.