Кравченко Тетяна Семенівна, 1914 р. н.
Проживає в місті Переяслав-Хмельницький
Т.С.: Добрий день!
– Так, як вас звуть?
Т.С.: Тетяна.
– А по-батькові?
Т.С.: Семеновна.
– А прізвище яке в вас?
Т.С.: Кравченко.
– Так, чи була в вас велика сім’я до революції? і скільки було в ній душ?
Т.С.: До революції? а! ше до тії революції?
– Ну, да.
Т.С.: Ше до тії. Та скільки їх було? 3 душі.
– 3 душі. Хто був?
Т.С.: Ну, то ж мати, і батько матері.
– А як звали батька?
Т.С.: Батька Борис.
– А маму?
Т.С.: А мою маму то Оксана, а ту ж бабу наче Олена.
– Олена. Так. А як ваше прізвище було дівоче?
Т.С.: Так само.
– Кравченко. А як дівоче прізвище вашої матері?
Т.С.: Дяченко.
– Дяченко. А бабусі?
Т.С.: А, прізвище моєї матері? ну, Дяченко.
– І бабусі Дяченко?
Т.С.: Дяченко, а та то я вже не знаю.
– А чи міняли вони прізвища тоді в 30-х, 40-х роках?
Т.С.: Ні! не міняли.
– Не міняли. Як називався куток, в якому жила ваша сім’я?
Т.С.: Новоселиця.
– Новоселиця. А це яке село у вас?
Т.С.: Зарубинці.
– Так. Це зараз Канівський район Черкаської області?
Т.С.: Це зараз, а тоді ж був Переяславський район.
– Ви і народилися тоді?
Т.С.: Да! в Переяславськім районі.
– А скільки ще, як називалися ще сільські кутки в селі? які ще кутки? як називалися?
Т.С.: Фінляндія називалася.
– А чого так?
Т.С.: Так називали.
– А які ще? як ще? коло Зарубиного як називався куток?
Т.С.: Ніяк.
– Ну, які ще кутки? як ще називалися кутки?
Т.С.: Ну, це Діхтярка.
– Так, які ще були? Ну, коло саду? коло того, як?
Т.С.: Коло саду там наче куток ніяк не називався. Ото Фінляндія. І те, Діхтярка. Новоселиця. Вигон, там казали Вигон, на горі.
– А ваша сім’я жила в одній хаті?
Т.С.: В одній.
– Так, а до колективізації як велося господарство? як розподілялися роботи? Ну, чим ваша сім’я займалася?
Т.С.: Чим? А! ше поки колективізації не було?
– Да!
Т.С.: Ну, чим же? дома хазяйнували. На полях же ж давали землю ото давали вже в 20-м, чи в 14-м году, як война та була, то розпреділяли. То було в батька 2 гектари, 2 гектари землі. То скрізь по клаптиках.
– Ну, а чим займалися?
Т.С.: Ну, хлібороби.
– Хлібороби. Ну, вирощували цей, хліб.
Т.С.: Да, хліб вирощували.
– Так, а хто вважався главою сім’ї?
Т.С.: Батько.
– Батько, да. А скільки у вашого батька і матері було дітей? ваших сестер, братів?
Т.С.: П’ятеро.
– П’ятеро. А назвать можете?
Т.С.: А чого ж не можу? (сміється)
– Ану, назвіть, будь ласка.
Т.С.: Кузьма самий старший. Тоді Захар. Тоді я. Тобі Марія. Тоді Василь.
– Як батька звали, ви не сказали?
Т.С.: Семен.
– Семен, так. Хто розпоряджався грішми в вашій сім’ї? Вирішував, наприклад, що купувать там?
Т.С.: Шо купувать? Батько ж як, ну батько ж.
– Чи в кожного були свої гроші?
Т.С.: Нє-нє-нє! Де б хто не взяв, в одну складають. Складають у одно, і кому треба, тоді беруть та шось там купують.
– Ну, батько купує, чи хто?
Т.С.: І батько, й мати.
– І комусь дають одному?
Т.С.: Ну, одному дають. Ну, вони укупі, ті гроші.
– Так, а скільки гектарів було у батька до колективізації? скільки у його брата було? у сестри?
Т.С.: Та, в їх по 2 гектара було. І в брата.
– Худоба була якась?
Т.С.: Худоба була. Були й воли. Були й корови.
– Пара чи скільки?
Т.С.: Пара було волів, о, і по дві корови. І дві корови було. І свині були. Це я считаю, у нас було.
– Ну, так. Ви про себе кажіть, про себе. То господарство було велике?
Т.С.: Було велике.
– Тоді майже кожна сім’я займалась землеробством? і ще чимось? якоюсь домашньою промисловістю?
Т.С.: Ну, домашньою як?
– Гончарство, наприклад, рибальство. Ткацтвом.
Т.С.: О, рибальством да! І батько ж на хвинаря служив!
– А на хвинаря це що?
Т.С.: По Дніпру хвинарі ходили.
– А! хвинарі, ясно! зрозумів, ага. Зрозумів.
Т.С.: І в магазині він торгував, батько.
– Тобто, крім домашнім землеробством, своїми двома гектарами, він ще й встигав іншим займаться.
Т.С.: Да, да-да! А куди ж!
– А щось продавали на базарі? чи що?
Т.С.: Ну, це шо продавали? Ну, там телята продавали.
– Свої вирощені?
Т.С.: Ну да, свої.
– Ну, а на ярмарки їздили, чи куди?
Т.С.: Ну, їздили ж в Переяслав на ярмарок.
– В Київ? чи ні?
Т.С.: І в Київ, і в Ходоров. В Пшеничники. Оце тут ярмарки були.
– Так, а щось продавали вони після голоду? 33-го.
Т.С.: 33-го, то це вже ж батька не було. Це ми зосталися сами.
– А в якому році батько помер?
Т.С.: В 28-м году батько вмер.
– Ще до колективізації?
Т.С.: Да, до колективізації. Воно вже якийсь там заходило. Ну, а ше ж не було. Уже в 29-й, уже було, була колективізація. Ото забирали все. То здавали. У кого воли, то здавали, в кого коні. Ну, йшло все, реманент.
– Ну, це ми счас це будем підходить. А от у 40-х, 50-х роках теж щось прийшлося продавать на базарах там, після війни?
Т.С.: Ну, на базарах, то це вже фрукту. Фрукту і телята ж продавали, бо корову ж держали, то телята були.
– Так, а в 30-х роках був у вас фруктовий сад?
Т.С.: Був.
– А після 30-х років що з ним сталося?
Т.С.: Шо? після война. Война, позбивали! Ну, деяке там пооставалося, а тоді опять насадили.
– Ну, не чіпали тоді? ніякими налогами не обкладали? в 30-х роках?
Т.С.: У 30-х роках не обкладали.
– Не обкладали налогом?
Т.С.: Ні! це вже після войни ото ж обкладали. А в 30-х ні!
– А що сталося на землі, в саду в 50-х роках? що тоді сталося?
Т.С.: Шо? Та ті ж 2 гектари пішло в колгосп, а 50 соток осталось города.
– Нє, я кажу – з садом в 50-му році шо тоді получилося? чому люди вимушені були рубать сади?
Т.С.: Налоги, налоги були.
– В якому році вони ввійшли, ті налоги?
Т.С.: Налоги вийшли оце у 46-му, 7-му.
Чоловік: Десь у 50х годах налоги були іменно на дерево.
Т.С.: Нє, в 50-х не було.
Чоловік: А коли?
Т.С.: Нє! в 50-х було! на дерево, на дерево.
Чоловік: Я свідєтєль, я свідєтєль школьнік, як у 50-му році, мені було 12 років, коли люди навіть бігли в скирти ночувать. Заходив представітєль райісполкома, брав актив колхоза, з колгоспу кого-небудь, або брав директора школи Висоцького. І хто не уплатив невиносімого того, нечеловєчєского налога по м’ясу, по молоку там і грошима, так ноччю людей, окружали хату й заставляли – або підписуй на отаку суму, або. Так люди ночували в скиртах, у нас конкретно. Було таке?
Т.С.: Було, кажуть, і ночували. Ну в нас не ночували.
Чоловік: Не ночували, але бігали, як собаки!
Т.С.: А те, а шо ходили, требували, то це да, шоб підписувались на ті.
Чоловік: Добровольний зайом, еге?
Т.С.: Зайом, еге! еге! І то й визивали й у сільраду.
Чоловік: Так я не за зайом говорю.
– Так вирубували сади, да?
Чоловік: Да.
– Люди самі вирубували сади?
Т.С.: Самі.
Чоловік: Я можу розказать, як батько мій платив налоги.
– Так, значить, до колективізації до якого розряду власників належала ваша родина? Це були куркулі? середняки? чи бідняки?
Т.С.: Нє! середняки!
– Середняки. Ну, а чи мала ваша родина авторитет у селі? Чи ходили до них за порадами? Щось брали в позику під час колективізації, наприклад, або до?
Т.С.: До колективізації то приходили.
– Приходили. А за чим?
Т.С.: Ну, то за грошми, шоб грошей батько позичив, то ше шось там дав батько.
– Ну, ясно. А по реманенту, полагодить щось, чи що?
Т.С.: По реманенту то приходили тоже, але ж батько не дав.
– Ну, до колективізації з якого віку діти в сім’ї призвичаювалися до роботи?
Т.С.: Це до колективізації, то вже брат у 12 год, і даже він у 7 год пас, у 7 год. Тоді хто шо подужав, те й робив.
– Тобто, вже зрання привикали, до роботи привикали, да?
Т.С.: Да-да! поки як подужав, то те й робив.
– Ну, праця була, наприклад, одним з моментів виховання дітей? чи нє? Ну, праця виховувала дітей?
Т.С.: Виховувала, ну да! Ну да, виховувала.
– Що до чогось люди звикали, да?
Т.С.: Да-да! да-да!
– Так, які саме види робіт виконували найменші?
Чоловік: Пасли.
Т.С.: Пасли. Та я, я почти й не пасла. Мені 12 год як сполнилося, то я вже пошла в колгосп робить, кіньми! Кажен день, кажен день. А вже в 13 год скрізь я ходила, і на жнива, і скрізь.
– Ну, а цей, а ще чим діти займалися? крім того, що пасли? чи вдома на городі, чи що?
Т.С.: Вдома, й на городі. І уже як подужали, то там колоски які збирали, в колгосп ходили. За колгоспу то фрукту рвали у колгоспі.
– Ну, а були такі, наприклад, розподіл робіт на чоловічі і жіночі?
Т.С.: Були.
– Були, да. Ну, а що чоловіки робили?
Т.С.: Ну, шо чоловіки? Там то двері, то вікна, то хату робив. Ото таке чоловіки робили.
– Ну, орали?
Т.С.: І орали!
– Жінки не орали?
Т.С.: Ходили й жінки орать. Ходили!
– Столярну роботу чоловіки робили, да?
Т.С.: Да!
– А жінки уже всю останню?
Т.С.: Всю останню! Ходили, робили так! і косить ходили жінки було. Ну, це вже ж оце, як послі войни, то вже ходили й косить, і все.
– Ну, ясно, от. А в яких випадках жінка виконувала чоловічу роботу, а чоловік жіночу? Ну, коли там? коли не було в сім’ї.
Т.С.: (Сміється) було ж тако, шо виконували.
– Виконували, приходилося?
Т.С.: Приходилося! Якась жінка як косить, то це ж чоловіча робота? чоловіча, о!
– Так, ну, а як ставилися в селі до таких випадків, що, наприклад, оце в родині жінка виконує чоловічу роботу?
Т.С.: Ну, як ставились? харашо ставились. Не обсуждали. Не обіжали.
– Так, а чи була в вашій сім’ї прислуга, наймити?
Т.С.: Та нє! не було.
– Не було, да. А в других були?
Т.С.: Не було!
– Ні в кого не було?
Т.С.: Я не знаю, в селі в нас не було ні в кого, ні в кого.
– Ну, а робочі якісь наймалися, чи що? не наймали, да.
Т.С.: Оце в одного було.
– Наймити були?
Т.С.: Да! не він сам. А як же його фамилія, я не знаю.
– Ну, вони нормально жили, ті наймити?
Т.С.: Нє, нормально, нормально! він не обіжав їх, нічого. Це я знаю, бо пасли там діти, то шо. Бо в їх дітей не було, то наймали.
– Чуєте, а як змінилися стосунки в сім’ї після того, як сім’я втратила все своє господарство перед тим, як вступили в колгосп? не сварився ніхто в сім’ї?
Т.С.: Ні!
– Ну, а як получається – все віддать?
Т.С.: Все, все віддать. І ото отак все пооддавали. В 29-м году пооддавали, а в 30-м году опять позабирали усе з колгоспу!
– Чого?
Т.С.: Ну, отак було. Так усі сказали на тому, на зборах. І позабирали все чисто! А там осталось 3 чоловіка.
– В колгоспі?
Т.С.: В колгоспі. А тоді давай опять.
– А хто ж там верховодив оцім всім ділом? свій чи хто?
Т.С.: Свій, свій! Свій.
– Нє, ну головне, в сім’ї змінилось, от щось в сім’ї змінилось, коли, наприклад, дома робили, а тепер прийшлося отуди робить?
Т.С.: У колгоспі? Ну, канєшно, шо змінилося. Бо того ж то ми не заробляли в колгоспі, шо було.
– Вже не заробляли, да?
Т.С.: Нє, нє! Це вже заробляли аж то тепер.
– А чим займалися домашні після цього? Ну, члени сім’ї чим займалися?
Т.С.: Ну, чим же? которе ходило ж у колгосп робить, которе подужало. А которе, то дома всі і пололи, й садовили. Ну, ну все дома робили.
– Ну, багато ваших пішло в колгосп? ну тоді в колгосп пішли?
Т.С.: Да, багато, усі пошли. Усі пошли!
– І домашні всі пішли?
Т.С.: І домашні, всі чисто пішли в колгосп.
– Ну, ясно. А як змінився авторитет глави сім’ї після переходу до колгоспу?
Т.С.: Ну, як же змінився? голова сім’ї вмер же в мене, у нас батько. То вже мати вже.
– Ну, ясно. А змінилося до неї ставлення, як вона стала оце в колгоспі?
Т.С.: Та, нічого так, ніхто її не обіжав, а тільки заробіток був.
– Маленький, да? дуже маленький.
Т.С.: Да. Дуже.
– А з якого віку стали діти працювати в колгоспі?
Т.С.: Та з 12 год.
– Офіційно, да?
Т.С.: Офіційно з 12 год.
– З 12 год. Получається, і ви пішли в 12 год?
Т.С.: У 12 год. Оце мені сполнилося.
– А як жінка, наприклад, от як її, можна сказать, ну становище жінки от в колгоспі, і взагалі в суспільстві після встановлення радянської влади? не казали вам? Змінилося, чи що? Як до революції, поважалося, що це жінка, все?
Т.С.: Ну, поважалося. Ну, всі клопоталися, шо луче було, поки не було колгоспів.
– Щоб назад перевести?
Т.С.: Шоб назад вернуть.
– Ну, це скільки клопоталися часу?
Т.С.: Та, ну годів два клопоталися, чи й більше клопоталися.
– Десь до голодовки?
Т.С.: Да, да, да!
– Ну, получається, що жінка получила більше прав після вступу в колгосп? людських?
Т.С.: Ну да, ну да!
– Чи менше?
Т.С.: Більше (сміється).
– Ну, це ви з гумором кажете?
Т.С.: Більше (сміється), вона скрізь більше получала.
– Так, ну все. Тепер, значить, про колгосп. Чи всі пішли в вашому селі в колгосп рано, чи ні?
Т.С.: Усі, усі!
– Усі, все село?
Т.С.: Все село.
– Скільки дворів було в селі тоді приблизно?
Т.С.: 220.
– 220, і всі пішли?
Т.С.: І всі пішли.
– Ясно. Ну, це получилось за переконанням, чи з якогось примусу?
Т.С.: Ну, примушували. Примушували.
– Ну, хто примушував? хто примушував? чекісти?
Т.С.: Ну хто? чекісти.
– Ну, ясно. З Переяслава приїжджали, чи з Києва?
Т.С.: Приїжджали з Переяслава, да. Приїжджали.
– Ну, наприклад, люди якщо не пішли в колгосп, то як заробляли на життя?
Чоловік: Обкладували налогами їх.
Т.С.: То зразу обкладували, в нас пошли всі. В нас усі пошли.
– Ну, а були такі, ну, якщо, наприклад, оце в другому селі. хто не пішов в колгосп, як до нього ставилися? не знаєте?
Т.С.: Ну, дуже погано ставилися.
– Самі люди, да?
Т.С.: Самі й люди. І люди, оце ж внуки оці Павла Христенка, то хто, його розкуркулювали. Він зразу не пішов у колгосп.
Чоловік: Петра Павловича батько.
Т.С.: То його то розкуркулювали. Було все порозгонили.
– Ну, ясно. Їх кудись виселили? чи вони залишились?
Чоловік: нікуди їх не вислали.
Т.С.: Як ось нікуди не виселили? а вони ж були в Сибірі.
Чоловік: Хто? не були.
– А хто провадив колективізацію? свої чи чужі? От саме ту колективізацію?
Т.С.: Приїжджали з Переяслава.
– Своїх не було? А головою хто став? бідняк якийсь, чи що?
Т.С.: Бідняк, а хто ж це був вперед головою?
– Забули, ге? нічого.
Т.С.: Забула.
– Ну, а хто був жорстокішим, свої чи чужі? коли оце все заганяли?
Т.С.: Та, свої більше жорстокіші були, як ті.
– Ну, а чого?
Чоловік: Вислужувались.
Т.С.: Ну, знаєте, шо вони, шоб ішли. Шоб все робили, і все так.
– Ну, а прізвище не пам’ятаєте його?
Т.С.: Оце того? та забула.
– Ну, Шевченко, чи як там? Ну, ладно, то таке вже. Ну, а що тоді отримували в колгоспі? в перші роки? трудодні, чи що?
Т.С.: Трудодні.
– І скільки коштував трудодень?
Т.С.: Ну, скільки коштував? (сміється) Грішми по 5 копійок.
– Це тоді, ще до війни, да?
Т.С.: До війни. А хліба по 300 грам.
– Ну, це багато було, да? об’їстися?
Т.С.: Да, об’їстися (сміється).
– Де брали гроші на харчування, чи продукти? чим харчувалися?
Т.С.: Ну, то, шо в городі приробиш. В городі своє, то ото так же і харчувалися. Отак, скільки там получиш. Ну, у кого ж сім’я та постійні ті, то потроху люди получали.
– Так, а де ж брали кошти на одяг, взуття?
Т.С.: На одяг? Ото так продамо, повезем фрукту, продамо, і так і купимо.
– А бувало, що ви й самі виготовляли одяг?
Т.С.: Ну, бувало, це ж пряли, ткали (сміється). Це ж усе ж робили.
– Встигали, да?
Т.С.: Да, да.
– Ясно. Так і полотно ткали?
Т.С.: Полотно ж.
– Свити ткали?
Т.С.: Свити ми не ткали, а полотно те ткали. То сорочки шили, спідниці шили. Все було, і штани.
– А було таке, що, наприклад, мінялися там одежею, взуттям, продуктами?
Т.С.: Нє.
– Не міняли такого. Так. Ну, а було, наприклад, таке явище в колгоспі, як крадіжка? хтось крав? як до цього люди ставилися?
Т.С.: Було! було.
– Це з самого початку було заведено, да? чи спочатку не крали?
Т.С.: У нас так, шоб крали, ти знаєш, то й не крали.
Чоловік: Так крали, шо не бачили.
Т.С.: Шо не бачили (сміється).
– Почали одразу всі красти?
Т.С.: Почали, почали! потрошку тягти почали.
– А до колективізації крадіжок не було? чи були?
Чоловік: А друг у друга як красти?
Т.С.: Так тоді не було, бо в кажного ж своє. А те колгоспне, то колгоспне можна тягти.
– Ну да. Ну, а серед людей, наприклад, ці крадіжки не засуджувалися, так?
Т.С.: Ні! може де й було.
– Ну да. А коли люди вже так, можна сказать, почали, у них почало зникать оце відчуття, що вони власники? Ну, це ж раніше було там багато землі там, худоби, коней. Коли вже це вони колгоспниками стали?
Т.С.: Колгоспниками вже стали поки.
– Скільки років пройшло?
Т.С.: Ну, год 5 пройшло, або й більше. А тоді вже так привикли.
– Вже потихеньку звиклися?
Т.С.: Потихеньку звикли, й усе.
– Ну, от а коли з’явилося таке почуття вболівання за колективну власність? за колгоспну. Було таке діло, чи ні?
Т.С.: Та уже ж тоді, як уже привикли до колгоспу, то кажне каже – луче в колгоспі, то я до вечора доробив.
– І додому.
Т.С.: І додому, а те поздавав, та й усе!
– І до побачення!
Т.С.: І до побачення (сміється).
– Так, ну а це, як ставились до таких понять оце – моє, твоє, ваше, їхнє? Ну, як ставилися до власності такої?
Т.С.: Нічого так, харашо ставилися.
– Ну, не почали люди друг у друга красти?
Т.С.: Нє, друг в друга нє!
– В колгоспі можна украсти, а дома ні?
Т.С.: Ні-ні! не крали!
– Чи хотіли б ви мати таке господарство, як, скажімо, тоді ваші батьки?
Т.С.: Та! канєшно хотіли б! канєшно.
– Ну, а впоралися б з тим? ні?
Т.С.: Впоралися б! а чого ж? Та, тепер зараз би не впоралася (сміється).
– Но хотіли б?
Т.С.: А хотіла б!
– Так, а чи не вважаєте ви це зайвим клопотом таким? ну, клопотом не вважаєте зайвим це господарство?
Т.С.: А! та то клопотом треба. Да, клопотати треба.
– Ну да. А що таке була от земля для ваших батьків? і що вона для вас значить зараз?
Т.С.: Для мене, шоб все то, мені й зараз багато (сміється), а то багато.
– Чуєте, а для батька що воно було?
Т.С.: І для батька.
– Він ставився шанобливо до цього? дуже любив землю, да?
Т.С.: Да, любив землю.
– Чуєте, а якщо, наприклад, оце отак от украсти щось в колгоспі, це погано, чи ні?
Т.С.: Погано!
– Погано. І ви досі вважаєте? ви не крали?
Т.С.: Нє, не крали. Як не було, ми не крали.
– І дітей своїх привчили не красти?
Т.С.: Да.
– Ясно, і вас так батьки вчили?
Т.С.: І батьки нас так учили. І не дай Бог! ні в колгоспі, ні в кого, шоб гроші не брав, нічого.
– Ну, а чому так? як ви думаєте? чому?
Т.С.: Ну як? так батьки нас учили, шо не треба чужого, та й усе.
– Ну, а от, наприклад, чи відчуваєте ви себе хазяїном зараз? чи нє?
Т.С.: Зараз? та зараз я вже. Як же я зараз відчуваю? я вже всьо. Вже я должна покоряться дітям своїм.
– Угу. Ну, а наприклад, коли колгосп робив збори там десь, то треба було обов’язково ходить, чи ні?
Т.С.: Ну, то як хоч, ну треба було ходить. Послухать же, шо там вони будуть балакать, і все. Це я не минала.
– Не минали, да? Ну, а когось карали, хто не ходив, чи ні?
Т.С.: Нє! нікого не карали!
– Чуєте, а хто от був в селі такою найголовнішою людиною? такою найвпливовішою? до колективізації. Ну, така людина була якась така, щоб користувалася загальною повагою?
Т.С.: Ну, оце батько мій користувався загальною повагою.
– Це Кравченко, як його?
Т.С.: Семен Юхимович.
– Семен Юхимович, він якого году народження, року народження? не знаєте?
Т.С.: Знаю, шо в 44 годи вмер. А! так можна посчитать.
– Він в 28-му помер, да? 28, і в 44 помер, да? счас посчитаєм, це 28, ну посчитаєм, зараз-зараз, іще 16. Тобто, це 1884-го року народження. Оце таке. Получається, що в селі було декілька поважних людей таких, що слухали?
Т.С.: Да-да-да, там іще були. Там Коробка ше був. А як його звать?
– Так. А попа ви застали в селі?
Т.С.: Попа в нас так, шоб він у селі жив, то його й не було. То церква була, він приходив було, і побільше з Трахтимирова.
– Ну, а цей сільський староста може був такий? чи не було в селі?
Т.С.: То коло попа?
– Нє, ну взагалі в селі був староста?
Т.С.: Ну, а як же! був же. Голова сільради був.
– Нє, ну до колективізації?
Т.С.: Був, був, був.
– Так його поважали всі, нє?
Т.С.: Його поважали всі.
– А церковний староста був, що за церквою наглядав?
Т.С.: Був! був.
– Був, да? Ну, теж сільський?
Т.С.: Сільський, сільський.
– Так. Ну, як влада, можна сказать, поширювалася на цих всіх людей? Ну, що влада могла зробить цим людям? всім.
Т.С.: Нічого. Нічого не робила.
– Що хотіли, те робили?
Т.С.: Шо хотіли, то й робили.
– Так, який орган найвищий сільської влади? Це були ці збори? чи сходка сільська?
Т.С.: Збори, да!
– Сходилося все село?
Т.С.: Сходилось усе село.
– І вирішували свої питання?
Т.С.: І вирішували, шо там робить треба.
– Ну, наприклад?
Т.С.: Ну, оце ж, в колгоспі шо робить.
– Ну, до колгоспу? ну, ліс де рубать, чи що?
Т.С.: А! ліс то це, рубать ліс, то це ходили до колгоспу.
– Так. А сходка де відбувалася села?
Т.С.: В сільраді.
– Коло сільради, да? всі приходили?
Т.С.: Всі приходили. Ну, там клуб такий.
– Так. А брали участь там жінки, чи ні?
Т.С.: Брали.
– Брали, да. Активну?
Т.С.: Да (сміється).
– Чи всі мали однакові права?
Т.С.: Всі мали однакові права. На зборах то всі мали (сміється).
– Всі мовчали, да?
Т.С.: Всі мовчали.
– Все правильно. Так, зрозуміло. Ну, а хто був, от значить цей, не було таке, що, наприклад, багатша людина користувалась більшим авторитетом?
Т.С.: А було ж. Ото вже наче заможніша, то її ж більше слухають, більше.
– Ну, і вашого батька слухали?
Т.С.: Слухали, батька мого слухали.
– Ну, а скільки так приблизно таких хазяїнів, як ваш батько, було в селі?
Т.С.: Ну, хазяїнів із 5 було.
– Із 5. У них були великі родини?
Т.С.: В батька, чи в кого?
– Ні, у тих, у тих?
Т.С.: А! були! були великі, були.
– Великі, да. Так. Яке господарство взагалі вважалося таким більше середнього, великим? Скільки треба було всього мать, щоб вважалось, що господарство велике?
Т.С.: Гектарів 5 то саме більше, саме більше.
– Ну, скільки це треба було худоби мать?
Т.С.: Ну, худоби. Пару волів мав, пару коней мав.
– Так, свиней?
Т.С.: Ну, свині, корови, по дві корови. Ото було по дві.
– Оце багаті люди?
Т.С.: Це багаті.
– І велике подвір’я, да?
Т.С.: І велике подвір’я, і все.
– Зрозуміло. Так. А як вони впорувалися на цьому господарстві? когось наймали?
Т.С.: Та нє! самі, самі, самі. Все самі.
– Середняки ділилися на багатших і бідніших? такі середняки, чи нє?
Т.С.: Так, нє.
– Середняки. Так. Хто вважався бідняком?
Т.С.: Хто вважався бідняком, то так і був бідняком.
– Ну, хто це такий бідняк? скільки це треба землі мать, щоб буть бідняком?
Т.С.: Ну, гектар не було, а тільки шо городи.
– Ну, скільки це? город?
Т.С.: Город 50 соток.
– І це бідняк? І в нього й корови немає?
Т.С.: Нема корови, нема волів. Вони й те не робили.
– Так вони робить не хотіли, чи не вміли?
Т.С.: Ото так до кого підуть та пороблять.
– А! наймитували? за пляшку, да?
Т.С.: Та ні! не за пляшку, а за шматок хліба.
– За шматок хліба. А хіба вони у себе не могли?
Т.С.: Ну, землі ж то вони не получили. А як же вони не получили, я забула.
– Ну, до них якась зневага була, чи ні? як до них ставилися?
Т.С.: Та нічого, ставились не, не, не сурово.
– Не сурово. Ну, може з співчуттям яким, чи що?
Чоловік: Там були і тунеядці.
– Ну, були такі, що не хотіли робить?
Чоловік: Канєшно були.
– Так, а як між собою оце гуртувалися бідняки, середняки там, багатії?
Т.С.: Ну, це гуртувалися то це наче однаково.
– Всі однакові, да?
Т.С.: Всі однакові.
– Не було такого, щоб якісь багатші, багатії?
Т.С.: Ні-ні, ні-ні, шоб ті наче отдєльно, осьо багатий, а ти бідний, то ти до мене там не йди, чи шо, то такого у нас у селі не було.
– Ну, а було, наприклад, що і родичалися між собою? і кумовья були там? Ну, те, що співають там, що вона багачка, а я бідний там, такого не було?
Т.С.: Не було (сміється). У батька мого, все село почти кумував батько.
– Так, а це, ще хотів спитати. Чи чужі люди мали якусь владу в селі? от голова сільради був чужий, ні?
Т.С.: Да, може й були якісь. Із Трахтимер.
– Отой Василь, чи що?
Чоловік: Ні, брат його, Григорій.
Т.С.: Гриша.
– А він де зараз?
Т.С.: В Переяславі. Я не знаю, живий.
– Василь живе в Григоровці.
Чоловік: Та Василь я знаю.
– Ну, вони нормально ставилися до людей, ті чужі?
Т.С.: Нормально, нормально.
– Це звідки він родом, з Трахтимиров, той Василь? А Григорій?
Т.С.: І Гриша то з Трахтимирова. Ну, так це ж уже коли вони були!
– Так розкажіть оце, що ви розказували про село. Що воно давнє козацьке село, чи як? що ви чули про історію свого села?
Чоловік: Нас в цьому плані не просвіщали, це не нада було. Комуністам нужен покорний скот, чим тупєє.
Т.С.: Та ти ото верзеш.
Чоловік: Проізвєдьон був одбор людей мислящих на Сибір, або к стєнкє, а оставили кого.
– Ну, оте, що ви розказуєте, що село знаходилось не в тому місці, де воно зараз стоїть?
Т.С.: Нє, воно знаходилося тільки шо вже вище! На горі. Зразу проти цього. А тут були лози. А то в 20-м году після пожара ото вже тоді почали.
Чоловік: Тут вже й садки почали садить.
– А чого цей пожар відбувся? це ж революція була?
Чоловік: Комісар якийсь прийшов продразвьорстку требувать.
– У селян?
Т.С.: Ні, не в селян! він прийшов, і пішов до діда цього.
– Як звали діда?
Т.С.: Марк.
– А прізвище?
Т.С.: Хоменко, а по-батькові не скажу, не знаю. Ну, він прийшов, солдат, ніякий там, я не знаю. В воєнній формі прийшов і сказав, шоб везли його луками.
– І скільки сказав, да?
Т.С.: Я оце не знаю, скільки, а він сказав – я його не повезу. І це якраз у жнива було. Ну, так він, шо ж тоді робить? Узяв та, вітер наче був сюди не віяв, а далі віяв, так він взяв ото та підпалив. А той дід крайній був од Ушика, од Ушика. І воно тоді вітер як повіяв, так усе й понесло.
– І загорівся?
Т.С.: І загорівся. А то він вийшов туди на шпиль уже, та ти знаєш.
– Та знаю!
Т.С.: Та як подивився, та кажуть – за голову вхватився!
– Сам, да?
Т.С.: Сам.
– Скільки він гадості зробив.
Т.С.: Скільки ж він людей погубив! А людей почти ж не було, всі ж на жнивах були, поприбігали. Це у нас то самий старший Кузьма та пас скот отут внизу.
Чоловік: Але ніхто й не ходив? не шукали його, нічого?
Т.С.: Оце я не можу сказать. Як мені там було тоді 2 годи, хіба я знаю. Так він пас скот, а тоді прибіг, а тут ше телята в нас стояли і свині. Так він повипускав.
– Оце солдат цей?
Т.С.: Це не солдат, це брат мій (сміється). Брат мій! А нас, а в нас клуня була сильно здорова, а ми собі там гралися.
– І ви ж тоді вже гралися?
Т.С.: То й я ж уже ж, два годи мені було (сміється).
– Ви вже знали все.
Т.С.: Так він нас забрав, та отуди в яр у крупу, в яку він кидав, я стільки вже, і такі грудки, і він нас туди повкидав, а там же це не вихвачував. А батько та мати поки поприходили, то воно вже все зайнялося, вони нічого не винесли.
– І після цього почали будуваться на новому місці?
Т.С.: Да, да! почали.
– Ну, не все ж село згоріло? чи все?
Т.С.: Та ні, не все! не все. Це наш куток усей.
– Скільки це хат було?
Т.С.: Та хат до 30-ти.
– Ого! а скільки всього?
Т.С.: Багато, в нас сильний куток був.
– Як називався цей куток?
Т.С.: Оце я на горі не знаю, як він називався. Отамо то Новоселиця.
– Ну, ясно. Так це всі почали наче з солідарності туди переселятися?
Т.С.: Да, да! давай переселяться ото на той куток.
– А чому на старому місці не захотіли?
Чоловік: Але ше після війн, я помню, мати там розказувала, прохід зверху був.
Т.С.: Ну, три хати зосталося! Три хати зосталося в тому кутку.
– Чуєте, так я хотів цей дальше про колективізацію. Оце як ви, як це повідомлення прийшло, що колективізація буде? хто це наче такий перший сказав, що буде?
Т.С.: Ну, прийшов же з Переяслава.
– Ну, це десь в році 26-му, чи коли? Ну, батько ще живі були?
Т.С.: Живий.
– І каже – давайте будем об’єднуватися? чи що?
Т.С.: Да, давай будемо. Воно якось вперед не казали, шо колективізація, якось іначе.
Чоловік: Колективне господарство.
– Може комнезами, чи що?
Т.С.: Отако, да-да! (сміється). Да, да! о. А тоді ж ото вже давай писаться, де хто вписався в ті комнезами (сміється). А тоді ж ото колективізація.
– Ну, а чого от, як могли людей переконати, що це, наприклад, харашо?
Т.С.: Ну, каже, як ти не підеш у колективізацію, у тебе все, однаково все заберем і тебе виженем.
– Таке казали, да?
Т.С.: Ну да, казали таке. То всі ото й пішли в ту колективізацію, шоб не розкуркульовували, чи не забирали. Там не було чого розкуркульовувать так, а шоб не забирали нічого. То ото так усе поздавали.
– Ну, це получається, що вони одразу здали, десь протягом місяця?
Т.С.: Да, зразу. Оце ти записався в колгосп, і зразу ти, да.
– А імені Леніна називався, чи як?
Чоловік: Петровський.
Т.С.: Нє! у нас Лєніна! у нас Лєніна.
Чоловік: У нас Петровського.
Т.С.: Ага, в їх Петровського, а в нас Лєніна.
– Спочатку всі імена такі були? Леніна, Петровського?
Т.С.: Да-да-да, да-да!
– Зрозуміло. Хто був став головою? Був же одразу якийсь партійний там дєятєль, нє?
Т.С.: Партійний. Тільки шо я забулась, як його.
– А батько був ваш в партії комуністичній?
Т.С.: Нє. Та нє. Ше батькові куди там! Тоді ше ж даже так і нє, не брали.
– А це багато в селі людей було партійних?
Т.С.: Та чимало.
– Чимало? це вони після революції?
Т.С.: Це вже після войни після тії.
– А! після оцієї великої?
Т.С.: Еге! еге! еге, після ції.
– Ну, а що змінилося в самому селі до колективізації і після колективізації? Люди так само й співали, й веселилися?
Т.С.: Співали! голодні, як собаки. А прийшли на роботу, посідали там оддихать, співали. Йдуть із роботи, співають. Веселі були.
– Хоть і голод?
Т.С.: Хоть і голод, холод, і веселі, співають, і все.
– І в вас голодовка була в селі?
Т.С.: Ох, була.
– Сильна, да?
Т.С.: В 33-м тоже була, і в 32-му.
– Ну, а в 33-му багато померло?
Т.С.: Ні, в нас небагато, не так багато. Може чоловік з 30.
– Ну, це багато.
Чоловік: Це мало, ви считаєте?
– Це багато, ви що?
Т.С.: Це бездітні, оце такі. А в 47-м то в нас пошти, пошти й ніхто не вмер.
– Ну, це просто, що Дніпро врятувало, бо ваше село на Дніпрі.
Т.С.: На Дніпрі, та риба, то рибу ловили. І оті черепахи ловили, та й їли.
– Ви кажете, самий важкий період який був?
Т.С.: Самий важкий ото 33-й був.
– Весна, да?
Т.С.: Весна. Ну, ми дома не голодували.
– Ваша сім’я. А чого?
Т.С.: А того, шо це самий старший брат мій, то він пішов в армію, так там.
– Пайки присилав?
Т.С.: Так він не присилав, а він прямо в нас виклопотав, шоб нам давали пайок воєнний.
– Так з Переяслава?
Т.С.: З Переяслава, ходили і мати, й дід, ото получали геть усе. То ми не голодували. По півкіла хліба давали. Ну, все! і крупа разна, і все! То ми не голодували. А люди.
– Ну, а все одно не було такого, що ніхто людей не поїдав? не було такого?
Т.С.: Нє-нє! в нас не було.
Чоловік: В Букрині було. Да, в Великому Букрині було таке. Мені розказували.
– Це там, що людей їли?
Чоловік: Дочку. А я чув, розказували, шо баба ота, її називали Марія, родня. І їх обвиняли, канібалізм називається. от ти там узнаєш, як будеш.
– Добре, я буду, я спитаю.
Чоловік: У Великому Букрині.
– Так, коли закінчилася голодовка?
Т.С.: Ну, коли? у 33-му.
– Після жнив, да?
Т.С.: Після жнив.
– Уже все тоді вже?
Т.С.: Тоді вже все.
– А когось розстріляли? забрали в Сибір? з 33-го до 40-х років?
Т.С.: У нас нікого.
Чоловік: Ну як? нікого в 37-му году не арестували?
Т.С.: А! в 37-му да! Два чоловіка в нас узяли.
– А чого?
– Ну, казали, в якійсь банді вони були, чи шо. Вони, кажуть, і не були деякі, а деякі були. Ото й сказали так.
– Що вони бандіти?
Т.С.: Да, да. Шось були.
– Ну, так а це.
Т.С.: І їх як забрали, і всьо.
– А ви їх знали?
Т.С.: Та чого ж я їх не знала?
– Ну, вони ж хароші люди були, чи нє?
Т.С.: Ну, так хароші були.
– А тільки розстріляли, да?
Т.С.: А їх не стало. Забрали, а де їх діли? не знаю. оце той Афанасій, він ціле время оце був.
Чоловік: Баби Ярини чоловіка, Петра, забрали. Ярина була Петрівна.
– Так, значить, як називалися голоси? там перший, другий? чи верхній, нижній? фальцет, бас? коли співали це всі разом? було таке?
Чоловік: Низький і високий.
Т.С.: Був низький і високий, то тяга (сміється).
– Не говорили там тенор, баритон?
Т.С.: Нє!
– А які сільські назви були, не помните?
Т.С.: Не було, не було ніяких.
– Просто то співають так?
Т.С.: Співають. Пісню почали там, і співають, і все.
– А на скільки голосів співали? на скільки?
Т.С.: На скільки? хто його знає, на скільки вони співали.
– Ну, два? три голоса?
Т.С.: І 10 голосів було, компанія.
– Нє, то компанія може буть і 100 чоловік. А я кажу, що скільки голосів? Ну троє тягнуть там? чи один тягне?
Т.С.: Один тягне! Один тягне, а там всі гривнюють.
Чоловік: Треба тебе познайомить з тими оце, шо осталися Пасічники.
– А! це Кобзарі, да? Василь Маркович? Я ще їх не знаю.
Чоловік: Василь Маркович. Вони співають харашо.
Т.С.: То співають де ж вони харашо.
– Ну, ти хочеш, щоб ми весною поїхали?
Чоловік: Вони в маї будуть там.
– Чуєте, по всіх кутках співали?
Т.С.: По всіх! по всіх кутках! А тоді собиралися наче всі гуртом там, чи до клубу до якого, до хати до якої. Чи до сільради.
– І там співали?
Т.С.: І там співали.
– По вечорам?
Т.С.: Да! грали, танцювали.
– Ну, а було таке, що якийсь куток за вашого дівування вважався найкращим виконавцем пісень?
Т.С.: Та були і в нас дівчата, да, хароші, співали. То собиралися.
– Ну, так переходили, наприклад, голоси з кутка в куток?
Т.С.: Переходили.
– Що співали то там, то там?
Т.С.: Да, да-да, да-да! Та ше оце весною! Як сніг розстав, Боже! і там співають, і там співають.
– І хлопці парубоцькі пісні?
Т.С.: І хлопці!
– А які пісні співали такі? про весну? веснянки?
Т.С.: І веснянки.
– Так. А чи була конкуренція між цими, ну, гуртками наче пісенними? Ну, як наче одні так співають, другі так? Не спорили між собою?
Т.С.: Н-нє, нє-нє! не спорили. Не спорили, нє.
– Так, а яких жінок вважали найкращими співачками? Ну, були такі, що найкраще співали, жінки?
Т.С.: Були.
– Як прізвища, не пам’ятаєте?
Т.С.: Чого? пам’ятаю. Кравченко Домаха, це дуже гарно тоже співала. Оце ж Варка то забула, Варка.
– Самі кращі співачки були?
Т.С.: І Хоменко Уляна. Сама найкраща на селі.
– Ну, а було спеціально, що запрошують на весілля співать?
Т.С.: Ну, а як же! Це ж як весілля, то це ж кличуть же ж і співають. І дівчата, і жінки уже.
– Що платили їм, не знаєте?
Т.С.: Та ну! нічого не платили.
– Просто так, да?
Т.С.: Просто так. Ніхто нічо не платив.
– Ну, а після колективізації щось змінилося, ні? все так і залишилось?
Т.С.: Так і залишилось, ніхто нічо не платив. Співали. Ходили співали.
– Оце і гуртки співали?
Т.С.: Да, да!
– А коли перестали співать?
Т.С.: Та коли? оце ж перед отим о, шо вигонили, то й перестали.
– Перестали? Це якісь 70-ті роки були?
Т.С.: Да, 70-ті.
– Ну, а досвітки були у вас? чи вечорниці? чи як там?
Т.С.: Були! були, були.
Чоловік: Були, й я помню.
Т.С.: Були вечорниці. Були і на досвітки, там пряли, шили й співали!
– І ворожили?
Т.С.: Ворожили (сміється). Це були, були.
– Десь в якійсь хаті збиралися?
Т.С.: Та в хаті. То було не в одній хаті.
– Ну, а хто їх організовував?
Т.С.: Ну хто? Господар. Оце собралися дівчата, давай підем туди на досвітки, та будем отам. Та ходім, та будем довше шить та прясти. Бо то ж було прядем.
– Ну, що вони робили? ну оце пряли, що ще?
Т.С.: Пряли, шили.
– Вишивали і співали?
Т.С.: І співали.
– А хлопці приходили?
Т.С.: А хлопці приходили та погуляли та й пошли.
– А дівчата до ранку сиділи?
Т.С.: А дівчата до ранку. Оце до 12-ти було сидиш та там прядеш чи шиєш, а тоді в 3 часа ночі опять же ж устаєш.
– Чого?
Т.С.: А треба ж прясти! а як же ж! А раньше ж треба йти й на роботу, і все. То то да. А вже в піст, то це вже ткали, це вже ткали.
– У піст не пряли, а тільки ткали?
Т.С.: Ткали, вже попряли, поснували (сміється). Мотовила, вже все поробили.
– А влада нічого не забороняла те?
Т.С.: Нє! нічого.
– Ну, а як, коли зникли оці вже вечорниці? коли зникли вони? люди коли вже перестали збираться?
Т.С.: То голода, то все, то война. Не до цього.
– Ну, а були, наприклад, там баби кухарки? якісь голосильниці там? Такі, що спеціально на похоронах співали.
Т.С.: А у нас у селі не було.
– А такі, щоб баби кухарки були найбільші там?
Т.С.: Ну, кухарки, то це ж уже хто там вмре, чи й на свальбі, то вже ж їх кликали, шоб помагали.
– А їм платили щось, чи ні? не знаєте?
Т.С.: Та ніхто там! даш платка, або на сподницю (сміється).
– І пішов, да?
Т.С.: Та й пішов.
– Ясно. Так. А якісь такі музики тоді грали, чи ні?
Т.С.: Грали! гармонії були.
– Так, а які ще?
Т.С.: Скрипки були.
– А бандури?
Т.С.: В нас бандури не було.
– Сопілки?
Т.С.: І сопілки були. У діда одного.
– А які ще інструменти були?
Т.С.: Ну, це ті гармонії!
– Ну, це запам’ятали вже. Бубон?
Т.С.: Бубон був, був. Ну, оце саме ж головне. Гармонія й бубон.
– А в ваших батьків не було ніяких інструментів? ніхто не грав?
Т.С.: Скрипка була.
– У кого?
Т.С.: У батька.
– Грав? скрипаль був?
Т.С.: Грав (сміється). і оце і старший же брат Кузьма, той тоже на балалайкі грав.
– Ну, він не співав під неї?
Т.С.: Співав. Співав. Грав і співав.
– Так. Ну, а музиканти що, заробляли щось, чи ні?
Т.С.: Та хто там заробляв! чарку горілки заробив, та й все.
– Ясно. Ну, і рушники брали?
Т.С.: Ну, рушника було ж, як уже це на свальбу, то вже дадуть рушника.
– Їжу? горілку?
Т.С.: Да! їжу, горілку.
– Так. Ну, а в кого вони вчилися грати, ці музиканти?
Т.С.: Якось самі по собі. Я не знаю, шоб в когось вчились.
– Ну, ваш батько в кого вчився?
Т.С.: Сам по собі ото.
– Зробив сам скрипку, да?
Т.С.: Ні, купив! купив.
– Він купив, не сам зробив?
Т.С.: Нє, нє, купив! купив. І ото ше зосталась.
– А де вона?
Т.С.: То зараз вже немає (сміється). Зараз нічо не зосталось. Все згоріло.
– Ну, ясно. А не було такого, що от вся сім’я грала?
Чоловік: А в мене є балалайка мого батька. А де вона, десь у селі вона там, у Луковиці, де це я. Мій батько харашо грав на балалайці.
– А були скрипалі теж в Луковиці?
Чоловік: Скрипалія не помню в Луковиці. Оцей же ж, на скрипкі грав харашо оцей Кривий же Сергій. Він харашо грав на скрипкі.
– І це скрипка, бубон і гармонь? оце основні музиканти, да?
Т.С.: Да, да!
– А бандури не було? не замітили?
Т.С.: Нє! Не було.
– Ні ліри не було? ліра така, з коліщатком? не чули такого?
Т.С.: Нє!
– Шинок був в селі?
Т.С.: До войни, кажуть, це ше до тії войни.
– До революції?
Т.С.: До революції то був, казали, шинок.
– Жид правив, да, їм?
Т.С.: Не знаю. А знаю, шо казали був.
– А після революції?
Т.С.: А після революції не було.
– Оце в лавку горілку привозили? чи дома гнали?
Т.С.: У лавку. Дома тоді ото й е гнали. Не гнали! купували ото, та й все.
– Ну, а коло лавки грали ці музиканти в неділю? збиралися?
Т.С.: Ну, збиралися, грали.
– Спеціально приходили?
Т.С.: Ну, приходили. Гулять же собираються, в неділю було ніхто нічо не робить. Оце скільки не роботи, то в неділю не робили.
– І в колгоспі не робили?
Т.С.: Не робили в неділю, нє! Я оце як подивлюсь його ото.
Чоловік: Коли? після війни?
Т.С.: Після войни у нас не робили.
– А до війни?
Т.С.: В неділю ніхто не робив!
Чоловік: А в Григоровці всі роблять.
– В Григоровці і счас всі роблять.
Т.С.: І в Лукавиці роблять! Який празник, і яке шо, прямо аж!
– А в вас не робили?
Т.С.: Не робили! І в Трахимирові ні, бо було там, моя тітка була, то ніколи.
– Ну, шинки, короче, закрилися до цього?
Т.С.: Да, да, до 20-го году вони закрились. Не було.
– Ну, а пісні які співали? народні чи оці партійні?
Т.С.: Нє, народні пісні.
– Це весільні такі? А було таке, що керівник якийсь ансамблю був?
Т.С.: Та не було!
– Не було. Всі як хотіли, так і грали?
Т.С.: Да!
Чоловік: До клубів не було, а Василь Денисович був.
Т.С.: То коли то він вже був?
Чоловік: Коли? в 60-ті годи.
– Зараз вже ніяких концертів нема, да? Так, чи бачили ви коли-небудь старців?
Т.С.: Бачили. В Григоровці.
Чоловік: В Григоровці на кажді поминкі, ото.
Т.С.: Григоровка це їх місце, точно.
Чоловік: Я сам був, пам’ятаю, 50-й год оце, з торбами ходять було.
– А що вони хочуть оце?
Чоловік: А шо вони хочуть? понабивають ті торби повно їдою! і несуть кажде по пуду через ліс на Григорівку. Но вначалі їм дають, той коржика, той те, той те. А потім вони, як вже люди вип’ють, так вони гребуть той.
– Ну, вони щось співали? за що їм давать?
Чоловік: За то, шо вони старці. А поминки для того, шоб дать комусь.
– А! щоб на пам’ять.
Т.С.: Вони вобще, ота Григорівка, ходили, хоть і поминок не було, вони по хатах ходили. Тоді я не знаю, бо до нас же приходили вони тоді.
– Були такі, що цей, ну вони оце тільки їсти приходили?
Т.С.: Да, да.
– А такого, щоб співать, розказать, такого нє?
Т.С.: Нє-нє-нє!
– Тільки випить і поїсти, да? А других старців ви не бачили?
Т.С.: А других не бачила (сміється).
– А кобзарі якісь може?
Т.С.: Ні, не було!
– Не було. Ясно, жалко, звичайно. Якісь може бандуристи, чи що?
Т.С.: Не було.
– Так, чи була в селі церква?
Чоловік: Там, де школа.
– А зараз там знаходиться школа? Вірніше, знаходилася школа?
Чоловік: Рядом, да.
– А на ім’я якого святого, чи якого празника була церква?
Т.С.: То церква ж у неділю, а то на Вознесення в нас було. Храм на Вознесення.
– А коли приблизно він був побудований?
Т.С.: От я не знаю.
Чоловік: Та построєна вона в началі вєка, церква.
– Десь на початку 20-го, да?
Т.С.: Нє, раніше.
Чоловік: 905-й, 902-й, оце вона построєна так. А простояла до 37-го.
– А це, і коли її знищили? в 37-му році, весною? влітку?
Т.С.: Влітку.
– А хто знищив?
Т.С.: Ну, із Переяслава, та комсомольці разні, то шо. Ну, в нас один тільки хреста знімав.
– Свій?
– Свій! і каліка ж! і каліка.
– І прізвище як його?
Чоловік: То йому шото случилося ж.
Т.С.: А як його звуть? їй Богу, не помню.
– Ну, це чийсь родич якийсь там? чи баби Дуньки, чи кого? чи ні?
Т.С.: Нє, бабі Дуні не родич. О! це того.
– Мостового?
Т.С.: Сашків.
– Шевченка?
Т.С.: Еге, Шевченко фамілія, може й Шевченко фамілія того, а це його дядько. Його дядько.
– Ага! Ну, і як, і чого він поліз туда?
Т.С.: Ну, посилали, так ніхто не схотів. Ні комсомольці, ні з Переяслава, ніхто не схотів. А він поліз, він на ногу кривий такий. Такий ніякий. І він поліз. А мати його вийшла та й христиться – а Господи! шоб тебе, хоть ти мій і син, шоб тебе перва куля не минула! І точно так його перва куля не минула. Виселяли нас, у 41-му виселяли, вигонили, і ми їхали підводою. І під Григоровкою німці там, він даже і позасинать не вспів. Обоз їде, так вони як почули, та почали стрілять. Поки вже не почули, шо коза почала шось там.
– Мирні люди, да?
Т.С.: Да, которі мирні. І його перва куля і вдарила. Ну, він часов 5 терпів та скавучав. Ой, страх який! поки корчився.
– А піп куди дівся, який правив? до 37-го року ж правилося?
Т.С.: Да, правилося! правилось. Кажду неділю приходив. І вечірня, і так.
– І багато людей ходило?
Т.С.: Ходили всі, ходили!
– Причащалися? сповідалися?
Т.С.: Да-да, а як же! все. І паску святили.
– А як вона була? там багато таких бань було на церкві?
Т.С.: Там така була красіва церква. Велика, красіва була церква! Весела така. Веселіша, як у Трахтимирові. Я було як піду в ту церкву, я хоч і мала була. А тут ну така була красіва церква! Плакали всі, як розвалили.
– Ну, а чому вони її зруйнували?
Чоловік: А релігія опіум для народу. Почему убрали церкви? Я тобі професіонально отвічу. Коли вибить з чєловєка духовность, котора ше осталась, церковна, образується пустота. Пустоту можна заповнить ложью, комунізмом. І ти становишся закодіруваний раб комунізму. Кодірували. Вибивали одно, і кодірували друге.
– Щоб не рипався.
Чоловік: Не стало церкви, в неї пустота в душі і в голові. Пустоту заполняли тим, чим їм треба було. От і всі були раби. А чим чєловєк тупой од природи, той кодірується легше.
– Да, воно так получається, що після цього вже не збирали, піп більше не приїжджав, да?
Т.С.: Ні!
– Ну, там був іконостас?
Т.С.: Може, вже як людина вмре, там уже, то хто там позве.
– То позвать, да? Ну, на похоронах співали, там церковні?
Т.С.: Да, да!
– А на весіллях не благословляли? не вінчали? чи в Переяслав їздили?
Т.С.: Та, хто там їздив! ні.
– Ну, а тоді в 20-х, 30-х, 40-х, 50-х колядували, чи нє?
Т.С.: Колядували! а як же! І діти ходили, і вже й дорослі ходили.
– Не забороняли?
Т.С.: Ні! не забороняли.
– Не забороняли. А ще колядки пам’ятаєте?
Т.С.: Да, колядки.
– Ну, а партійці місцеві нічого?
Т.С.: Ні, нічого! і їхні діти ходили.
– Ну, а щось забороняли про релігію говорить? про Ісуса Христа там? чи що?
Т.С.: Це вже в школах, то у школу як ходили, так дітям вже ж куди! не можна нічого, ні колядувать, та куди там! Улянка як носила паску, то було їй! (сміється). Вони їй давали!
– Свячену, да?
Т.С.: От вони давали! от же.
– Ну, а цей, а церкву як зруйнували, то зламище так і залишилось? куди матеріал забрали?
Т.С.: Позабирали де який матеріал, то я не знаю.
– Її підірвали, чи розбирали отак?
Т.С.: Розбирали, вона ж дерев’яна.
– Комсомольці ці, да? чи свої?
Т.С.: Да, і свої ж уже тоді.
Чоловік: Коли хреста зняли, то всі потяглися.
Т.С.: А ікони от у Переяслав позабирали. Да, ікони забрали в Переяслав.
– Були і великі ікони, да, красиві?
Т.С.: Були й великі, разні.
– А хто ж, де такі ікони взялися? хтось малював їх? Це місцеві, чи десь привезли їх?
Т.С.: Нє, привозили. Привозили.
– А звідки, невідомо? не з Букрина? там же теж були?
Т.С.: Нє! це мабуть ото.
Чоловік: Наша парафія, як кажуть, була у Трахтимирові. У березі була стежка, ходили до церкви пару кілометрів до монастирця, і туди навєрно.
– Ну, а як зруйнували в Зарубинцях, почали в церкву ходить в Трахимирів?
Т.С.: Та вони і в Трахимирові тоді зруйнували.
– Тоді ж, да?
Т.С.: Да!
– Так получається, уже ніде і не було?
Т.С.: Да, і в Григоровці.
– Одночасно?
Т.С.: Да! і капличку.
– А ви знаєте, де вона була, стояла?
Чоловік: Я не знаю, де вона, мені люди показували. Вона стояла примєрно там, де зараз пам’ятник.
– Ну, є така ідея, ми ж зможем її відреставрувать, ту каплицю.
Т.С.: Я була в тій каплиці. Я була, ми ходили.
Чоловік: І розказували мати й батько. Старі люди говорили, шо вона ж ото там була. Ото той пам’ятник, ото там вона була.
– Зрозуміло. Так, таке питання, як насчот весілля? весілля оце недавно, наприклад, які були оце в 40-х, в 50-х, відрізнялись від того, що до колективізації?
Т.С.: Та ні! нічим!
– Не довші, не коротші вони стали?
Т.С.: Нє, нє, нє! таке саме! по тижню гуляли.
– Ну, тобто, перед голодом, після голоду воно наче однакове було?
Т.С.: Да, да!
– Ага, ну, а червоні весілля були, які в 20-му році? коли червоні владу взяли?
Т.С.: Ну, та були ж, були!
– Нє, я кажу, що коли більшовики прийшли до влади, то вони хотіли зробить свої весілля, такі комуністичні, таких не було?
Т.С.: Та ні! не було в нас!
– Ну, а коли весілля було, то всі родичі приходили?
Т.С.: Ну да, всі.
– Із усіх усюд?
Т.С.: Да, да, де й в другому селі.
Чоловік: До храму ходило туди багато людей, в Зарубинці було багато ходить до храму. Багато було. Я помню, полем ідеш, і йдуть, і йдуть люди, як муравейник повзе. А зараз вже ж ніхто.
Т.С.: Да! а зараз нічого.
– Ну, а перед, обов’язково сватали перед весіллям дівчину, да?
Т.С.: Ну, канєшно!
– А хто були свати?
Т.С.: Ну, кого ж там уже молодий візьме іти сватать.
– А готувався посах на весілля?
Т.С.: Ну да, а як же! готувався.
– Прізвище приймала дівчина обов’язково чоловіка? чи ні? чи можна було на своєму залишатися? дівчина приймала? на чию фамілію?
Т.С.: А нє! на його фамілію.
– На його. Такого не було, шо свою залишила?
Т.С.: Ну, може де в кого було, ну а так я не знаю.
– Не чули, да? А були такі випадки, шоб це родичі між собою одружувалися? там сестра на браті?
Т.С.: Ну, на рідніх ні, а на третіх то були.
– Були, і нічого страшного?
Т.С.: Нічого страшного (сміється).
– Їм не казали нічого? А вам мати співала колискові пісні?
Т.С.: Не знаю! (сміється).
– А чого?
Т.С.: Чи колискові, чи які, ну співали (сміється).
– Співали, да? І вам розказували казки може?
Т.С.: Да! казки розказували. Багато казок. Посідаєм, і розказували. І нам, дівчатам, і Улянці, то шо. То було.
– А у церкву хто вас водив, як ви ще малою були?
Т.С.: Мати. Мати.
– Мати. Розкаже все, поводить?
Т.С.: Да, як іти, не їсти до обіду перед церквою.
– А це, хто навчав іграм, в які діти бавилися? старші хтось?
Т.С.: Старші, старші.
– Ну, ви які ігри пам’ятаєте?
Т.С.: Ігри? я їх забула вже.
– Ну, а ви своїм онукам колискові співали?
Т.С.: Я співала. Не колискові, а які попало (сміється), такі й співала. Було на печі ми плигаємо, і тут – давай, бабо!
– Так, а це, хто карав дітей за непослухи? коли не слухали.
Т.С.: А хто карав? а це батьки карали. Батьки.
– Батьки. А було таке, наприклад, що якийсь сусід побачить, що діти бешкетують, вони самі можуть покарати? чи вони батькам скажуть, а ті покарають?
Т.С.: Батькам скажуть.
– Самі не робили?
Т.С.: Нє-нє! самі нє.
– Ну, а батьки сильно карали? Били, бува, дітей своїх?
Т.С.: Буває, шо й треба.
– А хто ще, крім матері, доглядав маленьких дітей?
Т.С.: Та, хто був старший. Баби, хіба баби. Старша дитина меншу глядить. Да! а та тоже ше меншу.
– Тобто, батьки могли вже й на роботі буть, довіряли?
Т.С.: Батьки на роботі, а ті доглядали. Старші вже менших доглядали.
– Ви в школі вчилися до колективізації, чи нє?
Т.С.: А до колективізації вчилися.
– Вчилися. Школа була в селі?
Т.С.: Школа в хатах, по хатах була тоді.
– Так свої учителі були, да? чи присилали?
Т.С.: Ні, присилали з Переяслава.
– І скільки класів було в тій школі?
Т.С.: Чотири.
– Чотири класи. А потім куда?
Т.С.: А потім, куди хоч, або в Переяслав хто пошов, а хто нікуди не пішов.
– А чи хрестили дітей тоді, в 20-х роках?
Т.С.: Хрестили.
– Хрестили. Не забороняли? Це вже після того, як церкву зламали, тоді вже ніхто не хрестив?
Т.С.: Чого? хрестили! Возили в Андруші, в Переяслав. Все время дітей хрестили.
– Чи були розлучення в сільських родинах?
Т.С.: Були!
– Розлучалися, да?
Т.С.: Да-да, були.
– Ну, а як це виглядало?
Т.С.: Ну, плохо виглядало! ну а шо ж ти зробиш.
– Було таке. Ну, а в яких випадках чоловік або жінка мав право одружуватися вдруге? яким чином відбувався такий шлюб? Ну, ЗАГСи тоді були, чи що?
Т.С.: Були, в сільраді.
– А до колективізації?
Т.С.: І до колективізації в сільраді.
– В сільраді, таке вже, розлучилися та й годі!
Т.С.: Да, да, да.
– Ну, а якщо піп вінчав, то що?
Т.С.: То нічого (сміється). Так, як і тепер, вінчаються й розходяться.
– А коли в вашому селі був дитсадок, чи нє?
Т.С.: Був. Це вже послі войни.
– Хто був його директором?
Т.С.: Та хто був директором, хто прийдеться. Оце ж було тітка Палажка покойна, то вона ото була.
– А якщо були такі, наприклад, немічні діти, з ким вони проживали свій вік?
Т.С.: В них же батько й мати були.
– Уже з ними були?
Т.С.: Да.
– Так, а де ж ховали батьків своїх? і взагалі всіх родичів?
Т.С.: На кладбищі.
– На кладбищі, зрозуміло. Зараз кладбища в селі Зарубинці і немає?
Т.С.: Немає.
– А чого?
Т.С.: Розрили його.
– В якому році?
Чоловік: В якому ж? в 70-х, навєрно, чи раньше.
– Зруйнували?
Т.С.: Зруйнували, розкидали там.
– Бульдозерами?
Чоловік: Пізніше, вже Зарубинців не було.
Т.С.: Не було Зарубинців, вже не було. Не знаю, в якому.
– А в якому році ваше село попало під затоплення? виселили в якому році?
Чоловік: В 75-му.
– В 75-му уже нікого не залишилось?
Т.С.: Нє-нє-нє! там уже нікого не було.
– А ви виїхали в якому це з села?
Т.С.: Я в 71-му.
– Виїхали. А ще люди залишалися жить?
Т.С.: Це там деякі, деякі.
– Деякі. А в основному вже не було?
Т.С.: Да, не було.
– Ясно. Зараз на місці вашого села море Канівське, да?
Чоловік: Ну, як море?
– Плавні.
Чоловік: Конкретно, де ми жили, то там море.
– Коли, наприклад, батько помирав, то кому діставалося господарство, якщо він був головою сім’ї?
Т.С.: Матері.
– Матері, да? А діти між собою не розпреділяли потім? тільки мати, да?
Т.С.: Тільки мати.
– Ну, наприклад, було 5 дітей в сім’ї, 5 синів. Кому з цих 5 синів діставався клапоть землі?
Т.С.: Та тоді землі вже при колгоспі, то вже не було.
– А до колгоспів?
Т.С.: А до колгоспів? то я не знаю до колгоспів.
– Нє, ну як робилося? наприклад, багатодітна сім’я.
Т.С.: Ну, то тоді ж старшому там приділяли, як він жениться. Оженився, він же одійшов, то йому там батько дає там гектар, чи півгектара, чи скільки там.
– І він стає бідняком?
Т.С.: І він стає вже там, як в кого там.
– Ну, ви казали, що, наприклад, 60 соток це бідняк.
Т.С.: Ну да, ну да, це ж уже в колгосп, да.
– Ну, так уявіть, 2 гектари в батька, він поділив на 4-х, і получилось по 0,5 гектара, по пів гектара. Значить, вони бідні. Так?
Т.С.: Ну, так же ж, так.
– Одні бідняки. Ясно. Так. А, наприклад, коли нову хату будували, от ви після війни будували, як, вам всі родичі помагали?
Т.С.: Хто тоді кому помагав? Тоді кажне собі. Собі. Ми ото із братом тим, шо Василь, то то ми тягли те дерево вдвох. Після войни.
– Все село згоріло?
Т.С.: Ні, не все! там хати, та, їх нема вже.
Чоловік: Вище до переправи воно підгоріло більш, правильно?
Т.С.: Да! тут все по той! 3 хати чи 4 в нас на кутку зосталось.
Чоловік: Тітки Марфи там була хата, згоріла тоже, да?
Т.С.: Та згоріла. Та, то отой край, то почти всей згорів.
Чоловік: А я садок помню коло хати.
Т.С.: І в нас садок такий великий! великий!
– Ну, а це після того, а раніше, наприклад, як хату будували, то всі ж родичі допомагали?
Т.С.: Кажен собі.
– Це послі війни. А до війни?
Т.С.: А! до війни? да, помагали.
– Всі-всі приходили? на толоку?
Т.С.: Да, на толоку то і тепер то всі приходили. Оце мазать, то було все село сходиться. Одному помазали, й другому помазали.
– А щепи, а щепи хто?
Т.С.: А щіп тоже ж уже помагали. Приходили там родичі. Та вобше на кутку, то оце усі приходять. Кажному помагали.
– Ну, а хтось з ваших родичів брав участь у революції?
Т.С.: Нас агітірували. Батько ж був, його ж поранили.
– А де він був? за кого він воював?
Т.С.: А з німцями тоді ж воювали.
– А! а в революцію він?
Т.С.: Нє, в революцію вже нє. Дома був.
– А де поранення було? Ну, тоді вижив, да, а потім?
Т.С.: Тоді вижив, а тоді застудили ото, і все.
Чоловік: Він умер од воспалєнія льогких. Казали.
– Ну, а хто вас навчив співать пісні? бабуся? чи мати?
Т.С.: Бабусі я й однії не знаю. Бабусі не знаю. Тільки мати.
– Вона вас вчила?
Т.С.: Да, да.
– Так, коли більше гуляли на вулицях, до колгоспів? чи вже в 30-ті роки?
Т.С.: До колгоспів то більше гуляли. А і в колгоспі тоже. Гуляли всі. Да, гуляли! всігда і молодь, і все! на вулиці гуляли.
– А цей, в сусідні села ходили там, наприклад, відпочивать там, на храм, чи що?
Т.С.: Ну, на храм у сусідні села ходили.
– Ну, там тоже вчилися співати, все?
Т.С.: Да, і співали там же на храму, а як же!
– Ну, співали, наприклад, так само, як у вас, чи по-другому?
Т.С.: Ну, є й по-другому, голоса наче мінялися.
– І пісні другі?
Т.С.: а, пісні почти ті самі, а голоса разні.
– Манера виконання така сама була. А були в вашому селі веснянки?
Т.С.: Були!
– Були. І Купала було? Івана Купала?
Т.С.: Івана Купала якось тоді не справляли наче.
– Було Різдво, да?
Т.С.: Різдво. Ну, Купала то це знали, шо це Івана Купала.
Чоловік: Івана Купала це ж не християнський, це вже язичеський.
– А русальські пісні? русалчині?
Т.С.: Русалки співали (сміється).
– Ну, ви ж участвували в ціх всіх ділах, да?
Т.С.: Ну да, ну да. Оце ж дівчата усі, то собиралися й співали.
– Ну, а старші ж допомагали?
Т.С.: Ну да, ну да!
– Не були проти цього?
Т.С.: Та ні!
– А самі щось пам’ятаєте оці пісні, чи ні?
Т.С.: Та нє! Ну, як хто отак почне, то може. Аби хто почав, то може і згадала б.
– А ці закличні, хороводні, жартівливі пісні там?
Т.С.: Ну, співали, я усі такі співала.
– А козу водили на Різдво?
Т.С.: Так не водили.
– І Меланку не водили на Василя?
Т.С.: Ні, Меланку водили, водили.
– Так! а в 30-ті роки забороняли співать християнські колядки?
Т.С.: Нє! ну так забороняли, ну а ходили.
– Ну, співали по родинах?
Т.С.: Да, да, да. Да.
– А співали, наприклад, чоловіки козацьких чи чумацьких пісень?
Т.С.: Та співали, я вже забулася.
– Ну, Зарубинці це ж село козацьке, ні?
Т.С.: А, я знаю, воно ж в разне время там.
– А частушки співали російські?
Т.С.: Да, співали частушки.
– Російські, да? Ну, такі без лайки?
Т.С.: Нє-нє, без лайки.
– Ну, було, що й танцювали?
Т.С.: Та ні, та ви шо? грали та ше й танцювали?
– Так, а цей, як більше, наприклад, ви любите співати – під гармошку? чи більше без супроводу?
Т.С.: Та, більше без гармошки.
– Соло так, да? Так. А який був національний склад села? скільки людей жило різних національностей? крім українців.
Т.С.: Та в нас і не було руських, тільки українці.
– А жиди?
Т.С.: Жидів у нас не було.
– А до революції?
Т.С.: До революції я не знаю, не буду казать.
– От між собою в селі якою мовою говорили?
Т.С.: Українською мовою.
– Українською. А вона схожа на ту, що зараз вживаємо?
Т.С.: Да, тоді наче луче ми всі по-українському балакали.
– А якою мовою вам в школі викладали?
Т.С.: Українською.
– Російською не викладали, тільки по-українські?
Т.С.: Да, була ж книжка.
Чоловік: Російська мова була.
– Ну да, ну а предмети. А проповіді в церкві якою мовою читали?
Чоловік: А там же церковна мова, вона не російська й не українська.
Т.С.: Як воно називалося.
– Церковно слов’янська.
Т.С.: Еге ж, слов’янська. І я читала, в нас була Євангеліє то до войни.
Чоловік: Її сам піп там не понімав. Беркав по ній, та й усе.
Т.С.: І читала я, а зараз я його не вмію нічо.
– Чуєте, а от в сільській раді діловодство якою мовою йшло?
Т.С.: Українською.
– Так, чи були спеціальні представники і комісії, що займалися здійсненням українізації? От навіщо по-українські говорили? Ну, а книжки якісь можна було купить?
Т.С.: Та, можна ж було купить.
– Продавалися?
Т.С.: Продавалися.
Чоловік: В Переяславі була книгарня велика. В районному центрі. В основном які книжки? Книжки в направлєнії комуністичному.
Т.С.: І кобзарські книжки, “Кобзаря”, і “Кобзарь” був.
Чоловік: Вишколений “Кобзар” був Шевченка, канєшно.
– Чуєте, а коли оце стали люди говорить уже не чистою мовою, а наче як змішаною, то російською, то українською? після війни?
Т.С.: Після війни оце.
– Одразу, да?
Т.С.: Ото одразу, да. Це поприходили ж із армії ото, та.
– Та слова ото?
Т.С.: Да, слова ото там.
Чоловік: В общежитії як побув дві неділі в Києві, а там почали сміяться в Луковиці, шо пішов, каже – я пішов в армію, в Переяславі комісували, не дійшов. Ну, переночував у воєнкоматі. Дай лукавських млинів називали. Прийшов, уже російською мовою говорив.
Т.С.: Ото ж і Степанович. Його тоже. Василь Степанович, шо вчителює. І тоже був такий росіян, шо куди там!
Чоловік: Оцей о?
Т.С.: Оцей! оцей Василь! Його ж у армію тоді не взяли, він з 27-го году. І прийшов сюди і вже давай.
Чоловік: Через два дні?
Т.С.: Та днів через два, а прийшов вже ж.
Чоловік: З Переяслава?
Т.С.: З Переяслава вернувся!
– І одразу по-російські, да?
Т.С.: І зразу давай же ж по-руські! тоді вже в Переяславі вчився.
– А зараз в селі, зараз в селі яка мова більше, перевагу надають українській мові чи російській?
Т.С.: Та в селі українською, українською.
– Вона важливіша?
Т.С.: Да.
– А чи були у вас в селі такі, що ікони малювали?
Т.С.: Не було.
– Картини різні?
Чоловік: Ну само художні такі були.
– Ну, цей же Михайло Антонович, він же художник.
Т.С.: Та, то коли було!
Чоловік: Без образованія.
– А інші майстри були якісь? щось робили? там ото стельмахи, бондарі?
Чоловік: Були, і хрести робили, і жорна оці з візерунком.
– А прізвище не пам’ятаєте таких майстрів?
Т.С.: Оце, шо каміння вибивали.
Чоловік: Там жив отуди аж до берега він.
Т.С.: Там Михайло.
– А як його прізвище?
Чоловік: Чесно, я не знаю. Чорний такий Михайло.
Т.С.: Та не Чорний, отого Василя.
Чоловік: Це Нінчин чоловік, да?
– А які ще майстри були? ті, шоб вози робили там, наприклад?
Т.С.: Та були!
Чоловік: Вози робили.
Т.С.: Були, та не всі, а було багато.
– Майстрів багато?
Т.С.: Багато було!
– Ну, які спеціальності? гончарі були? гончарні промисли? горшки ліпили?
Т.С.: Ні, ні, ні! в нас не було.
– Купували на базарі, да?
Т.С.: В нас не ліпили.
– А де купували на базарі?
Т.С.: В Переяславі!
– Там хтось займався цим промислом?
Т.С.: Да, і в Ходорові багато було.
Чоловік: І Ходорів же, був базар великий.
– Ну, получається, така, наприклад, людина каменотес, що він робив? як ця професія називається по-сільському? То, що камінь тесав?
Чоловік: Я даже таке не скажу. Каменяр, не каменяр.
– Я знаю, що це практично ніде не було таких професій, Трахтимирів, Зарубинці, даже в Україні, хто так робив оці жернова.
Чоловік: Да, тут воно традиція. Понімаєш, тут гори, і в горах багато каміння. І люди, начиная із 7 год, пасти, погнав пасти, і він уже шото клепа, камінчик об камінчик. А потім бачить, шо там його дід жорна, і подражав йому. І так воно той. Візьми той камінь, де Зарубина гора, там же повно каміння, не тільки в Луковиці, візьми ти в сторону Монастирця. Візьми в сторону Трахтимирова, скрізь каміння. тому воно було, матеріал сам природній лежав перед тобою, понімаєш. Начиная з падіння, ти вже чим-то займався – каміння, й каміння, й каміння кругом.
– І получається, що вони на ярмарках продавали оце каміння для?
Т.С.: Заказували. Як людина вмре, і оце вони їдуть і заказують.
– Оцим майстрам, да? І скільки їм треба часу, щоб зробити? ну, місяць? два?
Чоловік: Та ні! вони бистро робили.
– А жорнова оце на?
Чоловік: Жорнова тоді буквально за нєсколько суток.
– Серйозно? а багато родин оцим занімалося?
Чоловік: Він вибирав же камінь спеціальний, шоб він не сипучий був і не дуже той. він чуствував текстуру каменя. А в нього була кайлочка. Я помню, ще десь 50-й, 49-й, кайлочки такі були спеціальні, і він оббивав по кругу, а потім його на той. А потім воно притиралося по ходу.
– Це каміння?
Чоловік: Да.
– Я знаю, що вони так робили, що зараз машина виконать не може. Оцю отаку роботу.
Т.С.: Оцей Михайло Дяченко, так він оце ж ті плахи такі брав.