Всі записи
Усна історія

Гончаренко Ганна Петрівна, 1915 р.н.

село Огульці Валківського району Харківської області
Інтерв’ю записали Лідія Лихач і Вільям Нолл, 1993 р
album-art

00:00

  Скажіть, як називається село, в якому ви народилися?

  ГГ: Село Огульці.

  Огульці. А який це район був тоді?

  ГГ: Валківський.

  Валківський район.

  ГГ: Так він і був, так ото і єсть.

  І є тепер. І село тепер є, так?

  ГГ: І село тепер є. І колхоз був, а тепер уже з’єднали в один.

  А чи велике село?

  ГГ: Велике село.

  Тьотю, а як ваше було дівоче прізвище?

  ГГ: Кевна.

  Кевна?

  ГГ: Еге.

  А по чоловікові?

  ГГ: А по чоловікові Гончаренко. 

  Гончаренко. І звати?

  ГГ: Чоловіка?

  Ні, вас.

  ГГ: Звать Ганна Петровна.

  Ганна Петрівна, 1915 го?

  ГГ: Да.

  Чи ваше село мало такі кутки?

  ГГ: Як кутки?

  Є шо на тому кутку народився, або Гончарівка, або Петрівка, або ще щось.

  ГГ: Та буває. Я там народилась, а заміж ото сюди. Там велике село.

  А як називався ваш куток?

  ГГ: Шлях.

  А як ще інші кутки називались?

  ГГ: І Ярки, і такі, і такі там. Не село, а просто вулиці, та й села. Велика Вихівка оце в нас, а село Огульци. Станція Огульци. А в нас оддальонне туди трохи далі село Огульци. А тут Великовихільське село, а станція Огульци.

  Чи велика сім’я була у батьків?

  ГГ: У моїх? Семеро нас. А батько й мати, 9 душ.

  А дід і баба не жили з вами? 

  ГГ: Ні, не жили. Вони жили, а тоді построївся батько. Ото так було.

  А чи ви пам’ятаєте, як ви ще були дівчинкою, хто тоді в сім’ї був керував, мати чи батько?  

  ГГ: Ну, батько ж мабуть старший був. 

  А скільки землі було в батьків?

  ГГ: У батьків, у діда було більш, він був пасічником. І риболовом був дід. І мельниця в нього була.

  Ага! то дід був трошки багатий.

  ГГ: Як багатий, вобще він трудящий був.

  А чуєте, а землі скільки було?

  ГГ: В діда? багато в діда землі. То ж ми ж то построїлися на їхній землі, рядом оце. А в батька було вже тоже 7 десятин, чи як же то. Тепер гектари, а тоді десятини були.

  Дуже багато в батька було, правда?

  ГГ: Багато. А тоді розкуркулили 50 ти процентники, як ото раньше звалися. А потом отако вже туди батько повернув в сєльсовєт, робив діловодом. І так воно просто, так ото з усіма і в колхоз ото ходив. І там був. А тоді ото вони уже в колхоз записалися. Пооддавали все своє. І вози, і коні.

  Чуєте, тітко Ганно, а чи ви пам’ятаєте, як це записувались в колгоспи? чи ви думаєте, шо батько дуже хотів піти? чи просто розумів, як не піде, то буде біда?

  ГГ: Батько, я не знаю, як марно ковінька, чує, шо там той, кого вже там виганяти собираються, чи може більш землі було, чи може не дуже так і соглашалися, там забирають куди то вивозити. І така була віхола весною, шо страшне таке, то підчиняється, бо якось обідно було дуже так. А землі було багатенько. Ну й сім’ї тоді були великі. Та тоді одівання тоже ж таке полотняне. Я оце сама знаю, ми вже такі були тоді год по 13, отакі. Ми вже малими пішли за батьком в’язати, я вже з 15 го году, а батько вмер у 33 м годі, зарані.

  З голоду вмер?

  ГГ: Нє, не з голоду. В його возвратний тіф був другий як ухватив. Він там сначала чисто так нічого, а потом уже ото він так і згорів.

  Чуєте, а як дід господарював, чи він когось як би брав трошки йому хазяйнувати, чи сам впорядковував?

  ГГ: Та він сам хазяйнував. Може так же сини були пособляли, поки старші були. А тоді ото так одного сина в войну не стало у діда. 

  Чуєте, а як дід мав млин, то люди ходили до нього молоти?

  ГГ: Ну, а як же!

  А шо вони платили йому?

  ГГ: Та, шо там платили, я не знаю. Тоді воно таке. І хліб не дуже й нужен, хліба ж було, і в нашого батька сім десятин. Тож і возили на Люботин туди.

  Продавали?

  ГГ: Продавали, хліба було багато. І поросята, і корови були. Годували, де той хліб дівати? 7 десятин. Товклися ж. Шоб не просипалось, рано вставали. Спали на возі, шоб не пропустити роботу. Хто спить  на возі. Хто спить у полі. Всі по кутках сплять. Січас то з 7 часов робочий день, січас. Поки обламався, то шось з машиною. Мало часів робиться в полі, я так би сказала, по моєму.

  Тітко Ганно, а скільки вам років було, коли ви починали помагати батькам?

  ГГ: Як помагати?. Та ми, як ото уже, я з 15 го года, в ми вже, сестра ото старша й менша, ми вже за батьком в’язали.

  А вам було років 12, чи шо?

  ГГ: Та, мабуть більше. А хто ж каже ото   є, каже, жінка, то хай в’яже. А в мами з войни так, як патронами побило чи там чимось таким, так в неї отако їхній був палець. І її було ні мазати ніяк, ні в’язати. Воно ж як руки вільні, то воно ж і крутиш, і тягнеш, і гребешся. І на колєнки, й туди, й сюди. Це ж сніп раньше, це ж не то, шо тепер так сяк на копи, чи затече, чи не затече. Раньше до хліба дужче отак о,  дарма, шо й багато землі.

  Чуєте, а як батько віддав все в колгосп, і землю, і худобу, чи він трошки був такий сумний? чи він переживав?

  ГГ: Та, не дуже він переживав.  

  Пішов на роботу просто?

  ГГ: Нічо він не переживав. Пішов і все Коняка їде там і все таке. А коровка ще дома була (сміється).

  А хто був голова колгоспу? свій чоловік із села чи хтось?

  ГГ: Та свої тоді, але це вже ж давнє діло. Вони мінялися.

  Чуєте, а як вже віддав землю в колгосп, то де тоді брали гроші, щоби прогодувати сім’ю? Перед тим продавав, та й мав гроші.

  ГГ: Да його всяк бувало, я ж кажу. Були голодовки. Було всьо вже тут. Старша сестра була вже свадьба, так там таки стяглись гроші, шось там потолкувати. А ми там, мати там напряла з полотна, нашила замісто плаття і замісто сорочки одно. Та бузиною покрасила, а воно ше п’ятнами взялося. А ми ходили на свадьбі. І сорочка, і та не така, як треба. Ото так було всього, дєтка, переживали і як небудь.

  А чи ви збиралися з дівчатами на вечорниці?

  ГГ: Та то старші на вечорниці ходили, а ми на вечорниці не ходили. Ми так уже там вечором посидим. А то раньше ми так собиралися. І прядки були.

  Ви вже не пряли? 

  ГГ: Мати пряла, а ми вже не пряли.

  А чому?

  ГГ: Пряли ми складно так, як на вал там.

  А на сорочки?

  ГГ: Ні, ми на сорочки, це мати на сорочки. А ми ото на рядна, на мішки, отаке значить, вузеньке пряли тільки.

  А чому ви не пряли вже?

  ГГ: Ми не пряли. Батько не любив, так ото й мати пряла. Каже   возьме до себе оту ж лампу, так як воно раньше, та ото й читає. А мати.

  А що він читає? 

  ГГ: Та газети ж читав. Ми тоді таке. Книжки читав. Він ото любив читати все. А мати неграмотна. Мати там пішла, там писали когось, та шо воно вже, голова уже не варить.

  А ви не ходили в школу? чи вже ходили?

  ГГ: Та ходила вже я! 4 класи проходила. Плохо нам було заніматься. Хазяйство було, яке не є. Ото тобі й корови, і телята, і коняка. І десь ті землі, і такі ярки й горби, і прядіво, і все було. То тобі, і тіпали возили. Отам тії во, мочили отоді, отам сушили, і таке там, і таке. Ями там обкладали платками, і тоді витягали кийками. Так що сорочка тоді ще не дурна була, поки її собереш ото. То ткали, то мотовило, то там на котушки. Ну, діло велике було.

  Чуєте, а хто вчитель був у вас? якийсь місцевий з села? чи хтось прислали?

  ГГ: Та, був якийсь чужий був. У нас була своя Антоніна Василівна, була учительніца.

  Чуєте, а українською мовою було навчання чи російською?

  ГГ: Українською. Кажеться, українською. То тепер є й такі, й такі. А тоді ще воно ж таке.

  Чуєте, а тоді в вашому селі жили ще хтось інші, ніж українці? поляки? росіяни? 

  ГГ: Жили бєженці по сусідські.

  А звідки вони?

  ГГ: А чи з Польщі, чи відкіля. Вони так балакають   цо? цо? цо? так цокали. А так ми ж не понімали, чи руські, чи хто.

  А чи вони довго жили?

  ГГ: Нє, вони вже старенькі були. Чи война там була, чи чого вони сюда попали, й так уже в нас по сусідські жили. У них двоє дітей, син був і дочка була.

  А євреїв не було?

  ГГ: Не було євреїв тутечки в нас.

  Чуєте, а була в вашому селі така баба, котра приймала, пупи в’язала?

  ГГ: Та була ж, раньше була, як же ж. Раньше ж не було. А тоді вже стали таку акушерку, шо. А тоді ж не було. Баба була.

  А як її називали в селі?

  ГГ: Забула.

  Баба бранка? або баба повитуха?

  ГГ: Та я вже як була то вже була акушерка.

  Була акушерка вже. А чи пам’ятаєте, як ви ще були дівкою такою до заміжу, яка була музика на весіллі?

  ГГ: Та в нас музика була ото раніше, ото скрипка ота. Ну, ото тобі і мандоліна. І гітари вже були тоді.

  На весіллі?

  ГГ: На весіллі гармошка найдужче.

  Скрипка й гармошка? А бубон був тоді?

  ГГ: Бубни тоді нє. 

  А бас?

  ГГ: Тоді ще не було.

  Гармошка сама чи зі скрипкою? 

  ГГ: Та зі скрипкою більше. Більш з скрипкою. Як отам свадьба, то воно більш із скрипкою була. Харашо грали.

  Часом по дві скрипки?

  ГГ: Ні, часом по дві скрипки не грали. По одній скрипкі. А гармошка, обична гармошка. Тепер у нас не гармошка, а баян. А вечором на баяна грали.

  Скажіть, будь ласка, чи був такий здоровий бас? такий трошки великий?

  ГГ: Нє нє! раньше не було. Тепер от бубни здорові оці бубни. І вони так і сидять, тоді воно трошки все ж старіше було. 

  А коли клуб починався в вашому селі?

  ГГ: Та то давно починався.

  Чи мабуть до колгоспу?

ГГ:  Церква була то при нас уже.

  А як церква називалася?

  ГГ: Як? церква та й все.

  Чуєте, а як вона називалась   Покровська?

  ГГ: Нє, туточко, там звалася, а у нас церква та й усе. Раньше так ходили ж і ми.

  А коли її розкидали?

  ГГ: А розкидали. Її не розкидали в нас. Довго вона була ще так колхози. Завозили зерно, а тоді вже кинули, її розібрали.

  Після війни вже? чи до війни?

  ГГ: Коли я йшла замуж у 37 му, то ще церква була.

  Чи ви вінчалися? чи вже не працювала?

  ГГ: Нє! вже тоді воно вже колхоз там був. Уже колхоз, зерно там ото складували. Багато було зерна в колхозі. Тоді воно убирали до колоска.

  Тепер трошки по інакшому.

  ГГ: Машини ж  всякі. Семичасовий робочий день.

  А ви не ходили вже на музику в клуб?

  ГГ: Коли?

  Тоді, як дівували. 

  ГГ: Та чо не ходила? ходила.

  А яка була музика в клубі?

  ГГ: Та разна. Ну, отака більш гармошка. Скрипка то так.

  Мандоліна була?

  ГГ: То гітари були. Там грали, як ото. Потом вже кіна вже стали. А тоді раньше ше не було нічого.

  А балалайка?

  ГГ: І балабайка. Брат дома на балабайку, ляже і на балабайку грає.

  Ваш брат грав?

  ГГ: Ага!

  Дома чи також в клубі?

  ГГ: Дома грав.

  Чи він грав там на вулиці часом для дівчат? чи що?

  ГГ: Та, так ото, прийде з роботи. Як не поїде там куди то, він дома іграв часто. Любить він було грати. 

  Чи ви пам’ятаєте, як ви ше були такою меншою дівчинкою, щоб старці ходили по селу?

  ГГ: Ходили. Ходили. І сліпі були. І просто бєдні ходили.

  А чи ті старці, котрі ходили, чи вони були сліпі?

  ГГ: Та бєдность, іначе б не ходили. В їх не було землі.

  А чи також вони грали на таку ліру?

  ГГ: Та це може там якийсь там, одна якась така вона кругла. Ходили, так. Та й в поїздах один якось так приказувався за войну, за велике горе, так люди ще там сиділи й плакали.

  А були по вагонах?

  ГГ: Та вони так далеко на поїзд не їхали. Считай, там кілометрів 12, 13, 14 станція. Так вони там були. А так то їздили на район.

  Чи ви може пам’ятаєте трошки, що вони грали?

  ГГ: Та, воно то, як ото вони грали. Про войну то багато. Альоша, Альошу там грали, всяке таке. Жалібних, жалібних вони грали. Люди плакали просто. А так то хто їсти давали.

  А чи також ходили часом старці із гармошкою?

  ГГ: Та нє, з гармошкою не ходили. На гармошку треба вчиться. А так вони проходили. І ночувати пускали. І всяке було.

  А чи було, що того старця хтось водить? дівчинка або жінка?

  ГГ: Та бувало! бувало. Бувало жінка. Бувало і дитина водить. Дочка наче тут прийшов один тут тоже старик із войни сліпий такий, очі повипікало десь. Оце він на войні був. Так воно як дали, значить, так я кажу, то пошукав, каже   де була б моя вінтовка, я б застрелив! Шо це, питає, за людина. То одправили його додому. Він такий жив у нас не так далеко там, де я жила. Ну, шо ж воно. В нього була дочка. А коли і так де обращали вніманіє, не з войни, а не бачить. Ходив так по сусідські. Як колись я, каже, жив, так я знаю, де заможно хто жив. Ну, шо то отаке.

  А чи він ходив і просив по селах, так? дочка водила?

  ГГ: Дочка водила по селах, дочка так мала була ше. А тоді вже як більшенька, то вона ж водила туди на Валки його. Там уже, серед люду було постелить там чи мішок, чи там яку тряпку, чи шо небудь, і ото він там стоїть отак навколішки, милостиню просить. І ото там люди давали йому їсти. Іще й гроші давали. 

  А в тому селі, де ви народились, не було таких старців?

  ГГ: Старці т о були. Вони скрізь то були. Не з войни, шо такі, просто шось кинув в окоп чи шось. То хіба він там один був.

  Коли перестали ходити старці? в якому році?

  ГГ: Та оце ж не так давно. То тільки ше люди так. Ну, оце вже як стали більші колхози, вже воно, знаєте, вже воно стало оцеє. По другому воно зажилось. Стали вже їм помагати там. Нада ж було, вони не цей. Совісно просто. А тоді стали люди жити

  Краще трошки.

  ГГ: А як же!

  Чуєте, а в вашому селі було, шо на Купала дівчата ходили до річки?

  ГГ: Та, раньше ходили. Це я невеличка була. А в мене сестра старша була, а ми ходили барахло гляділи. До ставка йшли там, а ми там. В нас ставок такий був. Так вони ото туда ходили з вінками, а ми ото ходили діжурили там, купалися з тими вінками.

  А ви вже не ходили з вінками?

  ГГ: Нє. Ходили там дома, а на ставок вони старші, то вже там носили ті вінки і там от ними. Ну, там ходили в той день, а так вже нє.

  Чуєте, а на Великдень чи ходили так, щоб за руки бралися і так співали біля річки?

  ГГ: Та вроді в нас не ходили.

  І після Великодня так не було?

  ГГ: Та, так було там походили. Собиралися ж дівчата обично ж.  Там на вулиці свої дівчата й хлопці. Хлопці то ходили здалеку, а дівчата вже з своєї вулиці ждали. А хлопці і по 7 км ходили. А дівчата вже коло хати.

  Чи був в вашому селі такий маляр богомаз, який ікони малював?

  ГГ: Нє, мабуть шо і не було.

  А де батьки купували ікони?

  ГГ: Та, раньше ж вони.

  На ярмарку?

  ГГ: Раньше х вони, просто багато раньше ікон було. У церкві наносювали їх. І тепер ось несем, мамка наносила. І в Харкові там були.

  Чуєте, а чи були гончарі в вашому селі?

  ГГ: Були! осьо в Пісках.

  У тому селі, де ви народилися?

  ГГ: А! там не було.

  В Пісках є, так?

  ГГ: В Пісках ось тутечки.

  Чи є ще тепер вони?

  ГГ: Немає вже, дєтка, померли вони. Ті старики. Тепер уже. Раньше було отамики, завозили гончарство, но закрили там.

На мапі