Микола Дібрівний у центрі. Ліворуч: Григорій Душейко. Праворуч: Микола Пальоний
Дібрівний Микола Теофанович, гармошка, 1929 р.н., Душейко Григорій Степанович, кларнет, 1931 р.н., Пальонний Микола Сергійович, 1932 р. н. барабан
— У такому складі граємо на весіллях. У своєму районі, в Черкасах, Смілі, Звенигородці, у Харкові навіть були. У секретаря райкому партії грав на весіллі /гармошка/.
Грали на циганському весіллі три рази.
— Микола Теофанович, ви маєте маленьку гармошку в руках. Що це розкажіть, будь ласка?
— Цю гармошку зробив мій батько, Дібрівний Теофан Оксентійович, для мого брата старшого, десь у 30–му році. Батько, жартуючи, грай на ній на весіллі. Одного разу в селі Вереміївка він піднімав її над головою, йшов селом і грав. Люди виходили і дивилися на це як на чудо.
Ця гармонія має сім кнопок на правій стороні, але вони настроєні не хроматично, а мають венський/німецький/ стрій. Два баси всього — основний бас і акорд. Ці баси так грають, що ніколи не заплутаєшся. Батько, жартуючи, говорив, що це та гармонія, котра не програє, а виграє. Тобто, він тоді був радий, коли міг нею заробити кусок хліба.
— Ваш батько грав і на скрипку?
— І на скрипку, і на балалайку. Ми мали домашній оркестр. Батько на скрипку, я — на гармошку, брат — на балалайку. Ми ходили разом в гості і там грали.
— Де навчився ваш батько грати на гармошку?
— Він сам навчився, десь почує, потім попробує і так грав. Ремонту гармошок також сам навчився. І потім робив гармошки на замовлення. Цілий місяць треба затратити, щоб зробити одну гармошку.
— Скільки часу тратите ви, щоб зробити одну гармошку?
— Я тільки ремонтую.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРИГОРІЯ СТЕПАНОВИЧА ДУШЕЙКА:
— Ваш батько також грає на скрипку?
— Так, він грав, але тепер має 82 роки і вже не слухаються пальці
— Де ви взяли reed до кларнета?
— У магазині купив дерево, а з нього зробив це.
А цей кларнет має більше 100 років. Один чоловік з нашого села грав на ньому у російського царя, коли служив там. Потім його син грав. І я купив у сина років 20 тому. І тепер граю.
— Він саморобний?
— Ні, фабричний. І має такий стрій, що не підходить під духовий оркестр. Цейного строю. Високостройний. І якраз до моєї гармонії підходить.
— Коли ви були молодий хлопець. Чому рішили грати на кларнеті?
— Спочатку я грав на гармонії, трохи на скрипку, але гірше ніж батько. Після гармошки захотілося вивчитися на кларнеті. І я купив кларнет.
— Чи так бувало, що з однієї сім’ї був ансамбль?
— Так було у нашій сім’ї: я, брат, батько. Разом грали і на весіллях. А коли був маленьким, то грав людям у полі, на току, коли вони працювали.
— Чи ви граєте тепер на весіллях?
— Тепер рідше, а років три тому майже кожну неділю грали. Черга за нами була. Інколи люди переносили весілля, аби нам виходило грати у них. Замовляли за місяць.
— Скільки вони платили за весілля?
— Років сім –вісім тому ми брали по 15 крб за два дні весілля. А тоді дійшли до 90 крб.
— На західній Україні часто бувало, що чоловік, котрий грає на барабані, має менше грошей.
— У нас порівну завжди.
— Склад музики 15-20 років був такий самий?
— Так, але часом була скрипка. Тоді кларнет ні. Бо кларнет забиває скрипку, її не чути.
Тому , коли скрипка, то ще є гармошка і барабан. Або: кларнет, гармонія, барабан
— Чи був у вас бас?
— Колись так, а тепер нема. Був бас, ще була фісгармоніям. Я пам’ятаю, що до батька приносили ремонтувати. Мала таке управління ногами.
— Коли ви грали весільні марші?
— Коли весільна процесія виходить з дому до клубу, або коли молодий приїжджає до молодої і зустрічають гостей.
— Чому йдуть до клубу?
— Щоб там розписатися.
— Метелиця — це не тільки пісня?
— Так, це і танець старовинний, козацький. Тепер старші люди ще можуть танцювати.
— Ви знаєте прикарпатські, польські танці з нот?
— Десь хтось наспіває — заграю. Буває інколи з нот.
— Ви граєте єврейський, циганський , польський, венгерський, білоруський.
Чому люди це хотіли?
— Так, наприклад, танець циганський. Дуже хочуть, щоб заграли на циганському весіллі — тоді танцюють усі підряд.
— Чи ви говорите, що пісня має одне чи два коліна?
— Ми вживаємо це слово, коли говоримо, наприклад, що полька має одне, два чи три коліна.
— Коли на весіллі грала духова, то це які інструменти?
— Це частина духового оркестру.
— А які інструменти були раніше в селі?
— Скрипка, гітара, мандоліна, кларнети.
— Чи колядують тепер у вас?
— Тепер колядували й щедрували. І по хатах, і на сцені. У цьому році “виряджали святки” до трьох годин ночі. Раніше це називали: “тягати гребені”.